Ertuğrul ÖZGÜL
06-02-2009, 07:44
GM, iflas öncesi son noktayı bugün geçti. Üç ay içinde toparlanamazsa, ABD, küresel sembolünü toprağa gömecek.
ABD'nin en büyük otomobil üreticisi General Motors, ABD iflas mahkemeleri kayıtlarına göre iflas koruma başvurusunda bulundu.
CHAPTER 11 (İFLAS KORUMA) SÜRECİ
GM'deki üst düzey yöneticiler, hukuki gözetim altında tamamen yeniden yapılanma için son hazırlıklarını yapıyorlar. ''Chapter 11'' olarak adlandırılan iflas koruma (iflasın ertelenmesi) başvurusunda bulunacak GM, bu süreçte başarısız olursa Lehman Brothers ile telekom devi WorldCom'un çökmesinden sonra ABD tarihinde iflas eden 3. büyük şirket olacak.
ABD'de iflas koruma hükümlerine göre, iflas korumasına başvuran ve bu kararı aldıran şirket, tüm maddi yükümlülüklerini mahkeme garantisi altında ertelerken, faaliyetlerini yeniden yapılandırarak düzlüğe çıkma fırsatı yakalıyor. İflas koruması altındaki şirketin kaderini İflas Mahkemesi'nin aldığı kararlar belirliyor. İflas koruması şirketlere borçlarını ertelemek, işçi çıkarmak veya ücretleri düşürmek gibi birçok avantajı da beraberinde getiriyor.
GM, iflas koruma başvurusuyla 90 gün içerisinde ''başarılı bir yeniden başlangıç yapmak için önünde kalan son engelleri temizlemeyi'' amaçlıyor. ''Yeni'' GM, iş planını uygulamak için ''eski'' GM'nin varlıklarının neredeyse tamamını alacak ve hükümet GM'ye verdiği kredilerin büyük bölümünden feragat edecek.
ABD Hazinesi, iflas koruma sürecinde GM'ye yaklaşık 30,1 milyar dolar kredi verecek. Hazine'nin daha sonra GM'ye ek yardım sağlaması beklenmiyor. ABD hükümeti GM'nin 8,8 milyar dolar tutarındaki borcunu üstlenecek ve daha fazla kredi desteği karşılığında yeni GM'in yaklaşık yüzde 60 hissesini ve imtiyazlı hissesini devralacak.
Kanada ve Ontario hükümetleri de GM ve yeni GM'ye 9,5 milyar dolar borç verecek, 1,7 milyar dolar borcunun yanı sıra yeni GM'den imtiyazlı hisse ve yüzde 12 oranında hisse alacak. Kanada hükümetinin bir yönetici seçme hakkı olacak.
ABD'de Chevrolet, Cadillac, Buick ve GMC markalarına odaklanmayı planlayan GM, yıl sonunda aşamalı olarak Pontiac markasını üretimden kaldırmayı amaçlıyor.
ABD'NİN KÜRESEL GÜCÜNÜ SEMBOLİZE EDİYORDU
ABD'nin ekonomik gücü ve dinamizmini temsil eden GM, 1908'de William C. Durant tarafından kuruldu. Şirketin uzun süre patronluğunu yapan Alfred P. Sloan, GM'yi kurumsal bir simge haline getirdi. Merkezi, ABD otomotiv şirketlerinin kalbi sayılan Detroit'de bulunan GM, 34 ülkede otomobil ve kamyon üretiyor, 244 bin 500 kişiyi istihdam ediyor ve 140 ülkede araç satıp servis imkanı sağlıyor.
Bünyesinde Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall ve Wuling gibi markaları bulunduran GM, geçen yıl 8,35 milyon adet otomobil ve kamyon sattı. ABD şirketin en büyük piyasası olurken, ABD'yi Çin, Brezilya, İngiltere, Kanada, Rusya ve Almanya takip ediyor.
Chrysler, Daimler, BMW ve Toyota ile ileri teknoloji alanında işbirliği yapan GM, Toyota, Suzuki, Çin'den Shanghai Automotive Industry, Rusya'dan AVTOVAZ ve Renault gibi birçok otomotiv üreticisi ile de ortak araç üretiyor.
1980'LERDEN BU YANA PİYASA DEĞERİ DÜŞÜYOR
Küresel ekonomik krizin araç satışlarına darbe vurduğu GM, aslında 1980'lerden bu yana pazar payını kaybediyor. Geçen yıl 30 milyar dolar kaybeden şirket, yüksek üretim maliyetlerinin yanı sıra kredi piyasaları ve tüketici harcamalarındaki çöküşle iflasa sürüklendi. GM, ayrıca, tüketiciler yakıt tasarruflu araçları tercih etmeye başlarken, fazla yakıt tüketen araçları üretmekten vazgeçme konusunda da yavaş davrandı.
Geçen yıl GM'den daha fazla araç satan Japon otomobil üreticisi Toyota, 77 yıldır ilk kez GM'yi tahtından etti. GM, bugüne kadar 20 milyar dolarlık devlet yardımı aldı. GM'nin Avrupa birimine bağlı Opel şirketinin gelecekte Avusturya ve Kanada ortaklığıyla kurulan Magna International şirketi tarafından devralınması konusunda da anlaşma sağladı. Alman hükümeti anlaşma gereği, Opel'i desteklemek amacıyla Magna'ya 1,5 milyar avro kredi verecek.
ŞİRKETİN BATMASI KAPİTALİZMİN SONU OLABİLİR
Geçtiğimiz aylarda da General Motors'un zor durumda olduğu ve iflas edebileceği konuşuluyordu. Şirketin "batabiliriz" açıklaması yapmasının hemen ardından finasn piyasalarında çalkantı yaşanmıştı. GM'in iflasının ABD merkezli kapitalist sistemin iflası anlamına geldiğini savunanlar da var.
Şirkete bağlı yan sanayi, bayiler, araç nakliye şirketleri ve araç kiralama şirketleri dahil edildiğinde 3 milyon civarında insan bu sektörde çalışıyor. Bu nedenle Amerikan ekonomisindeki payı da göz önüne alındığında, sadece söylentisi ile piyasaları alt üst eden GM`in iflas koruma başvurusunda bulunması bir dönemin sonu anlamına gelebilir.
GM'NİN İFLASI, RUS STARTEJİSTİN KEHANETİNİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR
Şirketin iflası, Amerikan kapitalizminin önemli oranda yara alması demek. Çünkü, GM, Amerikan kapitalizminin simgesi olarak görülüyor.
Şirketin batması aynı zamanda, Rus analist İgor Panarin'in aylar önce yaptığı 'ABD 2010 yılında altıya bölünecek. Ve bu ayrışma otomotiv sektörünün iteklemesiyle başlayacak' tezinin bir parça daha haklı çıkacağına yaklaşması demek.
Dünya Bülteni/ Haber Merkezi
ABD'nin en büyük otomobil üreticisi General Motors, ABD iflas mahkemeleri kayıtlarına göre iflas koruma başvurusunda bulundu.
CHAPTER 11 (İFLAS KORUMA) SÜRECİ
GM'deki üst düzey yöneticiler, hukuki gözetim altında tamamen yeniden yapılanma için son hazırlıklarını yapıyorlar. ''Chapter 11'' olarak adlandırılan iflas koruma (iflasın ertelenmesi) başvurusunda bulunacak GM, bu süreçte başarısız olursa Lehman Brothers ile telekom devi WorldCom'un çökmesinden sonra ABD tarihinde iflas eden 3. büyük şirket olacak.
ABD'de iflas koruma hükümlerine göre, iflas korumasına başvuran ve bu kararı aldıran şirket, tüm maddi yükümlülüklerini mahkeme garantisi altında ertelerken, faaliyetlerini yeniden yapılandırarak düzlüğe çıkma fırsatı yakalıyor. İflas koruması altındaki şirketin kaderini İflas Mahkemesi'nin aldığı kararlar belirliyor. İflas koruması şirketlere borçlarını ertelemek, işçi çıkarmak veya ücretleri düşürmek gibi birçok avantajı da beraberinde getiriyor.
GM, iflas koruma başvurusuyla 90 gün içerisinde ''başarılı bir yeniden başlangıç yapmak için önünde kalan son engelleri temizlemeyi'' amaçlıyor. ''Yeni'' GM, iş planını uygulamak için ''eski'' GM'nin varlıklarının neredeyse tamamını alacak ve hükümet GM'ye verdiği kredilerin büyük bölümünden feragat edecek.
ABD Hazinesi, iflas koruma sürecinde GM'ye yaklaşık 30,1 milyar dolar kredi verecek. Hazine'nin daha sonra GM'ye ek yardım sağlaması beklenmiyor. ABD hükümeti GM'nin 8,8 milyar dolar tutarındaki borcunu üstlenecek ve daha fazla kredi desteği karşılığında yeni GM'in yaklaşık yüzde 60 hissesini ve imtiyazlı hissesini devralacak.
Kanada ve Ontario hükümetleri de GM ve yeni GM'ye 9,5 milyar dolar borç verecek, 1,7 milyar dolar borcunun yanı sıra yeni GM'den imtiyazlı hisse ve yüzde 12 oranında hisse alacak. Kanada hükümetinin bir yönetici seçme hakkı olacak.
ABD'de Chevrolet, Cadillac, Buick ve GMC markalarına odaklanmayı planlayan GM, yıl sonunda aşamalı olarak Pontiac markasını üretimden kaldırmayı amaçlıyor.
ABD'NİN KÜRESEL GÜCÜNÜ SEMBOLİZE EDİYORDU
ABD'nin ekonomik gücü ve dinamizmini temsil eden GM, 1908'de William C. Durant tarafından kuruldu. Şirketin uzun süre patronluğunu yapan Alfred P. Sloan, GM'yi kurumsal bir simge haline getirdi. Merkezi, ABD otomotiv şirketlerinin kalbi sayılan Detroit'de bulunan GM, 34 ülkede otomobil ve kamyon üretiyor, 244 bin 500 kişiyi istihdam ediyor ve 140 ülkede araç satıp servis imkanı sağlıyor.
Bünyesinde Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall ve Wuling gibi markaları bulunduran GM, geçen yıl 8,35 milyon adet otomobil ve kamyon sattı. ABD şirketin en büyük piyasası olurken, ABD'yi Çin, Brezilya, İngiltere, Kanada, Rusya ve Almanya takip ediyor.
Chrysler, Daimler, BMW ve Toyota ile ileri teknoloji alanında işbirliği yapan GM, Toyota, Suzuki, Çin'den Shanghai Automotive Industry, Rusya'dan AVTOVAZ ve Renault gibi birçok otomotiv üreticisi ile de ortak araç üretiyor.
1980'LERDEN BU YANA PİYASA DEĞERİ DÜŞÜYOR
Küresel ekonomik krizin araç satışlarına darbe vurduğu GM, aslında 1980'lerden bu yana pazar payını kaybediyor. Geçen yıl 30 milyar dolar kaybeden şirket, yüksek üretim maliyetlerinin yanı sıra kredi piyasaları ve tüketici harcamalarındaki çöküşle iflasa sürüklendi. GM, ayrıca, tüketiciler yakıt tasarruflu araçları tercih etmeye başlarken, fazla yakıt tüketen araçları üretmekten vazgeçme konusunda da yavaş davrandı.
Geçen yıl GM'den daha fazla araç satan Japon otomobil üreticisi Toyota, 77 yıldır ilk kez GM'yi tahtından etti. GM, bugüne kadar 20 milyar dolarlık devlet yardımı aldı. GM'nin Avrupa birimine bağlı Opel şirketinin gelecekte Avusturya ve Kanada ortaklığıyla kurulan Magna International şirketi tarafından devralınması konusunda da anlaşma sağladı. Alman hükümeti anlaşma gereği, Opel'i desteklemek amacıyla Magna'ya 1,5 milyar avro kredi verecek.
ŞİRKETİN BATMASI KAPİTALİZMİN SONU OLABİLİR
Geçtiğimiz aylarda da General Motors'un zor durumda olduğu ve iflas edebileceği konuşuluyordu. Şirketin "batabiliriz" açıklaması yapmasının hemen ardından finasn piyasalarında çalkantı yaşanmıştı. GM'in iflasının ABD merkezli kapitalist sistemin iflası anlamına geldiğini savunanlar da var.
Şirkete bağlı yan sanayi, bayiler, araç nakliye şirketleri ve araç kiralama şirketleri dahil edildiğinde 3 milyon civarında insan bu sektörde çalışıyor. Bu nedenle Amerikan ekonomisindeki payı da göz önüne alındığında, sadece söylentisi ile piyasaları alt üst eden GM`in iflas koruma başvurusunda bulunması bir dönemin sonu anlamına gelebilir.
GM'NİN İFLASI, RUS STARTEJİSTİN KEHANETİNİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR
Şirketin iflası, Amerikan kapitalizminin önemli oranda yara alması demek. Çünkü, GM, Amerikan kapitalizminin simgesi olarak görülüyor.
Şirketin batması aynı zamanda, Rus analist İgor Panarin'in aylar önce yaptığı 'ABD 2010 yılında altıya bölünecek. Ve bu ayrışma otomotiv sektörünün iteklemesiyle başlayacak' tezinin bir parça daha haklı çıkacağına yaklaşması demek.
Dünya Bülteni/ Haber Merkezi