|
![]() |
#1 | |
![]() Alıntı:
![]() |
||
![]() |
![]() |
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
![]() |
#2 |
![]() Mezhep ve Tarikat. Her ikisi de Arapça olan bu kelimelerin anlamları: Mezhep: Gidilen yol demektir. Tarikat: Yol. Manevi yol, usul tarz anlamındadır. Uygulamada farklı işlevleri olmasına rağmen, genel çerçevede birbirine yakın anlamlardadırlar. Bu anlamı, insanları ‘’ Allah’a ulaştıran yol ‘’ olarak özetleyebiliriz. Tabii ki, çok sayıda mezhep ve tarikat olunca da, çok sayıda ‘’ yol ‘’ karşımıza çıkmaktadır. Yine uygulamada her mezhep ve tarikat mensupları ‘’ kendi yollarının ‘’ doğruluğuna inanmakta ve taraftarlarına sıcak ve sempati ile bakmakta diğer mezhep ve tarikat taraftarlarına ise aynı yakınlığı hissetmemektedirler. Hatta özellikle mezhepler arasında anlaşmazlıklar çıkmakta, aynı dinin mensupları arasında mezhep ayrılığından kaynaklanan bir birleri ile çatışmaya ve savaşa kadar varan fikir ayrılıkları görülmektedir. Allah’ın Kur’an’la indirdiği dinde ‘’ din kardeşliği ‘’ öngörülmesine rağmen, bırakalım kardeşliği, düşman kutuplar oluşmaktadır. Tarihte ‘’ mezhep çatışmaları ‘’ Hıristiyanlıkta da görülmüştür, ne yazık ki, İslam’ın ilk dönemlerinden itibaren İslam’da da. Ve hatta kadar ülkemizde de. Bu dinin bize indirilmesine aracı olan Peygamberimiz zamanında var mıdır, mezhep veya tarikat? Tabii ki yoktur. Din Allah’ındır. Bu hükme itiraz edilemez. Bu dinin kaynağı da, Allah’ın kitabı olan Kur’an’dır. Bu hükme de itiraz edilemez. Peki, Kur’an’da Allah’a giden çeşitli yolları içeren mezhep ve tarikat kavramı var mıdır Kur’an’da? Bu soruya bakalım Kur’an ne diyor? *** ‘’ Dinlerini parça parça edip hiziplere ( bölüm, takım, fırka, parti ) bölünenler var ya, senin onlarla hiçbir ilişkin yoktur. Onların işi Allah’a kalmıştır. Allah onlara yapıp ettiklerini haber verecektir. ‘’ ( 6 /159 ) *** ‘’ Dinlerini parçalayıp, hizipler fırkalar halinde geldiler. Her hizip kendi elindeki ile sevinip övünür. ‘’ ( Rum/32 ) *** ‘’ Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra, çekişmeye girip fırkalar halinde parçalananlar gibi olmayın. ‘’ ( 3/05 ) *** ‘’ Kitapta çekişmeye girenler ayrılığa düşmüşlerdir. Bütününden uzaklaştırıcı tam bir kopuşun içindedirler. ‘’ ( 2/176 ) *** ‘’ Hep birlikte Allah’ın ipine ( Kur’an ) sarılın, bölünüp ayrılmayın. ‘’ ( 3/103 ) Ulaşılacak bir yere, bir noktaya giden bir çok yol olursa, karmaşa olur, anarşi olur. Allah’a giden yol, Kur’an yoludur. Ve bu yol bir tanedir. Allah ve Kur’an bu oluşumu parçalanma olarak görüyorsa, bir çok yola ihtiyaç da yoktur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() Mezhep kurcularına imam veya müçtehid adı verilir. İslam literatüründe mezhepler üçe ayrılır. - Siyasi mezhepler - İtikadi mezhepler - Fıkhi ( ameli ) mezhepler Bilinen ilk mezhep ‘’ Hariciler ‘’ dir. Hz. Ali’yi savunmak üzere oluşmuş siyasi kökenli bir mezheptir. Mensupları daha sonra eşkiyaya dönüştüklerinden, Hz. Ali tarafından dahi düşman ilan edilmişlerdir. Hariciler dışındaki ilk mezhep yine siyasi kökenli ‘’ şia ‘’ dır. Siyasi mezhepler daha çok İslam devletini kimin yöneteceği fikri etrafında oluşan Hz. Ali eksenli Şia gruplarıdır. Hz. Osman’ın öldürülmesi, İslam içi savaşlar olan Hz. Ali’nin Cemel ve Sıffin Savaşları ile devam eden siyasi ağırlıklı, yukarıda isimlerini verdiğimiz harici ve şii mezhepleri ortaya çıkmıştır. İtikadi mezhepler: Ehli sünnet mezhepleri; Maturidiyye, Eşariyye Selefiyye. ve ehli sünnet dışındaki mezhepler; Mutezile, Mürcie, Müşebbihe ve Cebriyye gibi iki grupta müteala edilirler. İtikadi mezheplerin anlaşmazlık noktaları; hilafet, büyük günahlar, kader, Allah’ın sıfatları, Allah’ın insanlarca görülüp, görülemeyeceği, şefaat, peygamberlik, rızık ve ecel gibi konulardır. Fıkhi mezhepler ise İslam şeriatının uygulanması konusundaki farklı düşünce ve inanışlardan doğmuştur. Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli isimlerini almışlardır. Hemen belirmek gerekir ki, bir Müslüman Hanefi iken, insan kendi seçimleri ile kaderini etkiler diye düşünüyorsanız aynı zamanda Maturidi, yok eğer her şey Allah tarafından belirlenmiş alın yazısına bağlıdır diyorsanız bir Cebriyye taraftarı olabilirsiniz. Peygamberimizin ölümünde sonra görev alan toplam 30 sene kadar O’ na halef olan 4 halifeden 3’ ünün, menfaat iktidar ve fikir ayrılığı gibi sebeplerle öldürülmüş olması dinimiz adına ne acı olaylardır. Ve bu olaylar, ayrılıkların, bölünmenin sonuçlarını yani dine verdiği zararları göstermesi bakımından da çok önemli örneklerdir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi bu olayların içinde peygamberimize yakın sahabenin ve Hz. Osman, Hz.Ali ve Hz. Ayşe gibi Peygamberimizin en yakın arkadaşları ile aile ferleri de bulunmaktadır. Devamında da yukarıda belirttiğimiz gibi din kardeşleri arasında Cemel ve Sıffin olaylarındaki gibi savaşlara varan anlaşmazlıklar baş gösterecektir. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Ben SÜNNİ MÜSLÜMANIM ELHAMDULLULAH
MEZHEP HANEFİ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|