![]() |
Türk Silahlı Kuvvetleri
TSK ile ilgili başlık bulamadım. Varsa da affola. TSK ile ilgili paylaşımlarımı buradan yapacağım. Bu başlık altında haber değil, silahlı kuvvetlerle ilgili bilgiler,askeri araçlarla ilgili bilgiler vereceğim. TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK), Türkiye Cumhuriyeti devletini içten ve dıştan gelebilecek olan her türlü tehdide karşı savunma görevini üstlenmiş olan silahlı devlet kuvvetidir. Yaptırım gücünü, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'ndan alır. Başkomutanı cumhurbaşkanı'dır. Mayıs 2012 itibarı ile personel mevcudu 717,686 kişidir. Kara Kuvvetleri, Hava Kuvvetleri ve Deniz Kuvvetleri olmak üzere üç kuvvetten oluşur. Barış döneminde İçişleri Bakanlığına bağlı olarak görev yapan ve sefer durumunda Kara ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığı bünyesine dahil olan Jandarma ve Sahil Güvenlik Teşkilatı ise alt birimleridir. Toplam asker sayısı bakımından dünyanın 6. ve NATO'nun Amerika Ordusu'dan sonra 2. kalabalık ordusudur. Aynı zamanda NATO'nun zorunlu askerlik uygulayan 8 üyesinden biridir. Geçmiş: I. Dünya Savaşı'nda Osmanlı İmparatorluğu 7 cephede savaşa 2.850.000 kişiyi silah altına alarak girdi. Bu ordu 70 piyade, 2 süvari tümeninden oluşan 24 kolordulu 9 ordu birliğiydi.Mondros Mütarekesi'nden sonra zorunlu terhislerle 50.000 kişiye inmişti. Osmanlı Ordusu'nun kalan iki kolordusundan biri Suriye cephesinden Ankara'ya konuşlanan Ali Fuat Paşa komutasındaki 20. Kolordu, diğeri ise Kafkas Cephesinde Erzurum'da konuşlandırılmış Kâzım Karabekir komutasındaki 15. Kolordu'ydu. Yapılanması Genelkurmay Başkanlığı Türk Silahlı Kuvvetleri'ni yöneten ve yönlendiren Türkiye'deki en üst düzey askeri birimdir. Savaşta Başkomutanlık görevini Cumhurbaşkanı adına yerine getirir. Kuvvetlere komuta etmek, savaşa hazırlanmasında personel, haber alma, harekat, yapılanma, eğitim-öğretim ve lojistik hizmet ilkeleri ve programları Genelkurmay Başkanlığının sorumluluklarıdır. Kara Kuvvetleri Türk Kara Kuvvetleri, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin en büyük birimidir. Bünyesinde 4 Ordu, 14 Kolordu, 8 Mekanize Tümen, 11 Zırhlı Tugay, 23 Mekanize Piyade Tugayı, 15 Motorize Piyade Tugayı, 8 Komando Tugayı, 4 İnsani Yardım Tugayı, 5 Topçu Tugayı bulunur. Ayrıca Kıbrısta Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri adı altında yaklaşık bir kolordu seviyesinde yaklaşık 60.000 Personel bulundurmaktadır. Anayasa ile tayin edilmiş olan Türkiye Cumhuriyeti'nin korunması ve kollanması ile ilgili kendisine verilen görevleri yerine getirir. Türk Kara Kuvvetindeki asker (er ve erbaş) sayısının 550.000 üstünde olduğu sanılmaktadır. Jandarma Jandarma Genel Komutanlığı, görev alanı il ve ilçe belediye sınırları dışında kalan yerler ile polis teşkilatı bulunmayan yerler olarak belirlenmiş olan kolluk kuvveti. Savaş ve olaganüstü haller dışında İçişleri bakanlığına bağlıdır. Türkiye yüzölçümünün % 92'si jandarma bölgesidir. Deniz Kuvvetleri Türk Deniz Kuvvetleri, Türkiye'yi denizden gelecek tehditlere karşı savunmak ve ülkenin denizle alakalı menfaatlerini korumak ve kollamakla görevli kuvvettir. Deniz Kuvvetleri 27 Fırkateyn, 14 Denizaltı, 9 Korvet, 108 Hücumbot, 23 Füze Saldırı Gemisi, 102 Sahil Güvenlik Gemisi ve 21 Mayın Gemisi ile Karadeniz, Ege ve Akdenizde saygı duyulan bir güçtür. 55.000 aktif çalışanı ile personel sayısı bakımında dünyanın 8. büyük deniz kuvvetidir. Fakat envanter bakımından bu sıralama değişir. Bu güç, envanter bakımından 3. sıradadır.Donanma Komutanlığı, Kuzey Deniz Saha Komutanlığı, Güney Deniz Saha Komutanlığı, Deniz Eğitim ve Öğretim Komutanlığı olmak üzere dört ana ast komutanlıktan oluşur. Sahil Güvenlik Görevi, deniz yetki alanlarında ulusal ve uluslararası hukuku etkin kılmak, can ve mal güvenliğini sağlamaktır.1 Ocak 1985'de İçişleri Bakanlığı'na bağlanan komutanlık; bu tarihten önce Jandarma Genel Komutanlığı'na bağlıydı. 5.070 aktif personele sahip teşkilat TSK'da tümen seviyesinde temsil edilmektedir. Hava Kuvvetleri 1911 yılında kurulan ve şu anda envanterinde 1000'in üzerinde uçak barındıran, barışta Türk Hava Sahası'nı savunan, savaşta kara ve deniz kuvvetlerine destek veren kuvvettir. Kaynak: Vikipedi |
MİLGEM Projesi
MİLGEM Projesi Milgem Projesi (Ada sınıfı korvet). Projenin adı, "Milli" ve "Gemi" kelimelerinin kısaltılmasından oluşmuştur. Milgem Projesi'nin amacı, savunma teknolojilerinde bilgi birikimi sağlayacak ve yerli savunma sanayi katkı payının yüksek tutulduğu, esnek bir yüzer savaş platformunu üretmektir. Geminin tasarımında son teknolojilerden yararlanılmış ve tasarımı ticari gizlilik arz etmektedir. İlk yerli gemi inşa fikri, 1996 yılında ortaya atılmış gerekli altyapı ve ön çalışmalar yapıldıktan sonra Türk Deniz Kuvvetleri'nin ihtiyacı olan 12 adet korvet tipi gemi inşası için tasarı faaliyetlerine 15 Şubat 2000 tarihinde Savunma Sanayi İcra Komitesi kararıyla MİLGEM Projesi'ne resmen başlatılmıştır. 12 Mart 2004'de İstanbul Tersanesi Komutanlığı'nda MİLGEM Tasarı Ofisi (yeni adıyla Dizayn Proje Ofisi) kurulmuş ve bu ofiste görev alan Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığı mensubu subay, astsubay, mühendis ve işçiler MİLGEM korvetinin tasarımına başlamıştır. Geminin özgün ön tasarımı, Tasarı Proje Ofisi çalışanları tarafından Kasım 2004’de tamamlandı. Gerekli altyapı ve bilgi birikimine ulaşıldıktan sonra ilk tip geminin ilk kaynağı 26 Temmuz 2005 tarihinde İstanbul Tersanesi Komutanlığı'nda atılarak geminin inşa sürecine geçildi. 27 Eylül 2008'de Preveze Deniz Muharebesi'nin 470'inci yıldönümü ve Deniz Kuvvetleri Günü'nde projenin ilk gemisi denize indirilmiştir. Tasarı başarı ile yerine getirmesi ile özellikle gemi inşa, su altı yankılanım, savaş dizgeleri ve elektronik savaş gibi konularda, Türk Savunma Sanayi'ne önemli altyapı yeteneklerinin kazandırılmasının yanı sıra % 60 oranında yerli katkı payı sağlanması beklenmektedir. 2 Kasım 2010 tarihinde Deniz Kabul Tecrübeleri'ne başlanılan TCG Heybeliada (F-511) 27 Eylül 2011'de hizmete girmiş; ikinci korvet olan TCG Büyükada (F-512) denize indirilmiştir. Bilgiler Sınıf İsmi: Ada Sınıfı Planlanan Gemi Sayısı: 12 İnşası Devam Eden Gemi Sayısı : 3 Teknik Özellikler Boyut:99m En:14.40m Geminin Yapım Süreci Devam Etmektedir. |
F-16 Fighting Falcon
F-16 Fighting Falcon F-16 Savaşan Şahin Lockheed Martin üretimi çok amaçlı, tek motorlu jet savaş uçağı. General Dynamics şirketi tarafından, ABD Hava Kuvvetleri için geliştirilmiştir. Hafif avcı olarak tasarlanmış, başarılı bir çok amaçlı avcı uçağıdır. Geniş kullanım alanı, olağanüstü manevra kabiliyetiyle kendini kanıtlamış ve başarısıyla birçok ülkeye ihraç edilmiştir. F-16 büyük Batı kökenli avcı projesi sonucunda üretimi 1976 yılında onaylanmıştır. 2. Dünya Savaşı sonrası uçaklar içinde MİG-21'den (10,000+) sonra en çok üretilen savaş uçağıdır. En güncel bilgilere göre 4.400 adetten fazla üretilmiştir. Türkiye ve F-16 Türkiye'nin kullandığı F-16'lar Blok30, Blok40, Blok50 olup Block50'lerin 16 tanesi D ve 14 adedi ise C tipi olmak üzere toplam 30 adet F-16 Block 50 +(Block 50 M) uçağı TAI Tesislerinde montajları gerçekleştirilerek 1.72(ABD)$ Milyar Dolarlık bir bütçe ile üretilmiştir. F-16 uçakları Türk Hava Kuvvetleri envanterine girmiş, yüksek teknolojinin en son ürünlerindendir.Türk Hava Kuvvetleri'nde C ve D serisi kullanılmaktadır. C serisi tamamen av ve bombardıman görevleri için imal edilmiştir. D serisi ise hem savaş hem de eğitim amacıyla kullanılmaktadır. Block 30 ve 40 modelleri için modernizasyon çalışmaları başlatılmıştır. Bazı F-16 filoları "LANTIRN" hedefleme podlarıyla ile donatılmıştır. Yeni nesil F-16'lar ASELPOD (Gece Hedefleme ve Kızılötesi Işın) ile donatılmıştır. Ayrıca, Öncel Barış 3 kapsamında Block 30 konfigurasyonuna sahip F-16 hariç Block 50+ seviyesine güncellenmektedir. http://fc04.deviantart.net/fs70/f/20...ir-d3ie6dy.jpg F-16 Block 50 Kullanan Ülkeler Bahreyn: (33) Belçika: (90) Şili: (28) Danimarka: (60) Mısır: (195) Yunanistan: (148) Ürdün: (58) Endonezya: (12) İsrail: (362) İtalya: (34; USAF'dan Kiralandı) Fas: (24 F-16 C/D sipariş edildi) Hollanda: (100) Norveç: (76) Umman: (12) Pakistan: (114) Polonya: (48) Portekiz: (45) Singapur: (76) Çin Cumhuriyeti (Tayvan): (150) Güney Kore: (170) Tayland: (61) Türkiye: (240) Birleşik Arap Emirlikleri: (79) ABD (1,245) Ulusal Hava Muhafızları - 490 Yedekte - 54 ABD Donanması (40) Venezuela: (21) |
F-4 Phantom II
F-4 Phantom II
F-4 Phantom II ABD'li McDonnell Douglas Corporation (Mekdonıl Daglıs Şirketi) tarafından üretilen çok amaçlı avcı-bombardıman uçağı. Yapımına ilk kez 1961'de başlanmıştır. 1996 yılına kadar Amerikan Ordusu tarafından aktif hizmette kullanılmıştır. Avusturalya, Almanya, İsrail, İran,İngiltere, Japonya, İspanya, Güney Kore, Türkiye, Yunanistan hava kuvvetlerinde görev yapmış olup bazı ülkeler tarafından hala kullanılmaktadır. Almanya, Japonya, İran, Güney Kore, Türkiye ve Yunanistan hava kuvvetlerinde halen hizmet vermektedir. Rus muadili Mikoyan-Gurevich MiG-23'tür. F-4 Vietnam Savaşı sırasında Amerikan ordusu tarafından sığnakları ve köyleri napalm bombaları ile yakmak ve de havadan destek vermek için kullanılmıştır. Vietnam Savaşı sırasında Vietnam Halk Cephesi bunlardan sadece 9 tanesini vurmayı başarabilmişti. Bunun nedeni ise F-4 lerin çok hızlı süpersonik uçaklar olmasıydı. Oysa Vietnam Halk Cephesi'nin elinde sadece 1950'li yılardan kalma jet uçakları vardı. İsrail Havacılık Endüstrisi (IAI-Israel Aircraft Industries Ltd.) ile ortak başlatılan modernizasyon projesiyle Türk Hava Kuvvetleri envanterindeki 54 adet F-4E üzerinde yapısal güçlendirme, yeni nesil navigasyon sistemleri, HUD (Head-Up Display), HOTAS (Hands on Throttle-and-stick), MFD (Multi-Function-Display), yeni nesil radyo ekipmanı, mevcut AN-APQ 120 radarının ELTA ELO/M-2032 radarı ile değişimi sağlanmıştır. Ayrıca uçağın silah taşıma kabiliyeti yeni nesil silahlarla güçlendirilmiştir. Modernizasyon kapsamında F-4'lerin 28 uçaklık bölümü 1. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı, Eskişehir'de, 26 uçaklık bölümü İsrail Havacılık Endüstrisi (IAI) tesislerinde tamamlanmıştır. Modernizasyondan sonra uçak F-4 2020/Terminatör adını almıştır. F-4 ler 2002'deki modernizasyonlarından sonra Türk Hava Kuvvetleri'nde 2020 yılına kadar aktif görev yapması planlanmaktadır. Türkiye'de F-4E Phantom II 65 adet, RF-4E Phantom II 25 adet bulunmaktadır.Bunların 54 tanesi phantom 2020'ye yükseltilmiştir. |
F-35 Lightning II
F-35 Lightning II F-35 Lightning II (Türkçe:şimşek II), savaştaki her amaç için farklı uçak geliştirmenin masraflı olmasından dolayı tek bir uçağın tüm görevleri yerine getirmesi amacıyla tasarlanan bir savaş uçağıdır. Aynı zamanda ABD'nin son insanlı savaş uçağı projesidir.http://2.bp.blogspot.com/-zuboo91C12...ightning-1.jpg ABD, deniz ve hava kuvvetlerindeki F-16, A-10, F/A-18, AV-8B'leri İngiltere ise Harrier'ları bu uçak ile değiştirecektir. Uçağın üretim projesinde 9 ülke yer almıştır bu ülkeler içinde Türkiye de bulunmaktadır. Türkiye elindeki F-16'ları bu uçak ile takviye edip değiştirecektir. Uçak F-22'de kullanılan teknolojilerden faydalanılarak üretilmiştir. Radardaki izi F-22 kadar küçük olamasa bile günümüz uçaklarından düşüktür. Bunu sağlamak için silah istasyonları gövdenin içine saklanmıştır. Dikine inip kalkabilmesi için bir modeli de vardır, bu sayede uçak gemilerine ve elverişsiz yerlere rahatlıkla inebilecektir. Uçak gemisine inip kalkarken mancınık ile fırlatılabilmesi ve kanca ile yakalanabilmesi için gövde altı sağlamlaştırılmıştır. Tek kişilik ve tek motorludur. Türkiye Türkiye JSF Projesine 12 Temmuz 2002'de yedinci uluslararası partner olarak katılmıştır. Ayrıca Türkiye yapacağı F-35 üretimi ile ilgili olarak karşılıklı anlayış muhtırası imzalamıştır. Türkiye 116+18 adet F-35A "CTOL siparişinde bulunmuş ve bu uçaklar için 11 milyar $ (Amerikan Doları) ödeyeceği bildirilmişitir. Türkiye'deki uluslararası üretime katkıyı Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayi tarafından lisanslı olarak yapılması planlanmaktadır. Ayrıca üretilen bütün uçakların motor bölümü ve diğer kısımlardan bazılarının parçaları Türkiye'de üretilecektir.İlk motor teslimatı yakın zaman önce gerçekleşmiştir.Ayrıca uçağın elektronik kablo tesisatını üreten Hollanda'lı firma dördüncü fabrikasını Türkiye'de açmıştır. Pentagon uçaklara ait yazılım ve şifreleri vermemektedir. Milli savunma bakanı İsmet Yılmaz, 100 adet F-35 alınacağını, bunların ikisinin 2015'te teslim edileceğini ve uçaklar için 16 milyar dolar ödeme yapılacağını açıkladı. |
ANKA
ANKA Türk İnsansız Hava Aracı Anka, Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayi tarafından geliştirilmiş bir İnsansız hava aracıdır. 24 Aralık 2004 tarihinde, Savunma Sanayisi Müsteşarlığı (SSM) ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayisi (TUSAŞ) arasında imzalanmış olan sözleşmeyle yürürlüğe giren Türk İnsansız Hava Aracı (TİHA) Programı; Türk Silahlı Kuvvetlerinin orta irtifa uzun havada kalışlı bir İnsansız Hava Aracı (İHA) sistemi gereksinimleri karşılamaya yönelik yürütülmektedir. Araç, 16 Temmuz 2010 tarihinde hangardan çıkmış ve basın ve ulusa tanıtımı yapılmıştır. 30 Aralık 2010 tarihinde ilk uçuşunu istemeden yapan Anka 14 dakika havada kalmıştır. Anka, 22 Ekim 2011 tarihindeki 5nci uçuşunda 2 saat 15 dakika uçmuş, 10 bin feet irtifaya çıkmış ve başarılı bir şekilde piste inmiştir. 6. test uçuşu 22 Kasım 2011 tarihinde yapıldı ve 6 saat havada kaldı. 18 bin feet yani 6 bin metre irtifaya çıktı. 240 testin başarıyla tamamlandığı uçuş sırasında ilk defa Sivrihisar'a oto pilot sistemi ile inip kalkan ANKA, 2012'de Türk Silahlı Kuvvetleri'ne teslim edilecek. Bir sonraki projede ise bu araca silah sistemleri eklenmesi kararlaştırılmıştır. |
T-129 ATAK
T-129, TUSAŞ ve AgustaWestland ortak üretimi saldırı helikopteridir. ATAK programı çerçevesinde Türk Silahlı Kuvvetleri için Türkiye’nin coğrafi ve iklim koşullarına göre tasarlanmaktadır. Şu anda geliştirme aşamasındadır. T-129, AgustaWestland A-129 International (AW129) helikopterinin geliştirilmiş ve özgün sistemler içeren türevi olacaktır. Yaklaşık 3 milyar ABD doları tutarında olan bu proje sayesinde önemli teknoloji ve tecrübe birikimi sağlanacaktır.
Genel Bilgiler Türkiye, taarruz ve keşif helikopteri tedarikinde, ihtiyacı olan platformun yerli imkânları azami ölçüde kullanarak Türkiye’de üretilmesi için ön çalışmaları Ekim 1995’te başlatmış ve proje için Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) görevlendirilmişti. Yaklaşık 12 yıl süren inceleme ve araştırma döneminden sonra, Savunma Sanayii İcra Komitesi'nin 30 Mart 2007 tarihli kararı ile İtalya menşeli AgustaWestland firmasının ATAK programı ihalesini kazanan firma olarak ilan edilmesinin ardından Nisan 2007'de Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nca (SSM) ulusal havacılık kuruluşu Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. ana yüklenici olarak ilan edildi. Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın 51 adet taktik taarruz/keşif helikopterine sahip olması ile sonuçlanacak üretim programına ilişkin sözleşme 7 Eylül 2007'de imzalandı. 24 Haziran 2008 tarihinde yürürlüğe giren projenin ana yüklenicisi TUSAŞ, alt yükleniciler AgustaWestland ve Aselsan şirketleridir.ATAK projesinin süresi bu tarihten itibaren 114 ay olup, bu süre içerisinde 60'ıncı ayda ilk T-129 helikopterinin teslimatının gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.Kesinleşen 51 adet T-129 taktik keşif taarruz helikopterin üretimini içeren sözleşmenin toplam bedeli yaklaşık 3 milyar ABD doları teşkil etmekte, sözleşmede ilave 41 adetlik opsiyon da yer almaktadır. TUSAŞ’ın projedeki toplam payı 556 milyon ABD doları, Aselsan’ın payı 700 milyon ABD doları ve AgustaWestland firmasının payı 1.644 milyar ABD dolarıdır.Yapılan sözleşme dahilinde Türkiye T-129 konfigürasyonunun fikri mülkiyetine ortak olmanın yanı sıra, üçüncü ülkelere (İngiltere ve İtalya hariç) doğrudan pazarlama ve satış haklarına sahiptir. ATAK programı azami ölçüde yerli teknolojileri ve üretimi içeren bir projedir. Bu proje ile geliştirilmekte olan T-129 %60 oranında yerli bir helikopter olacaktır. İhale sürecinde AgustaWestland firması Türkiye’nin istekleri lehine en çok taviz veren üretici olmuştur. Türk Kara Kuvvetleri için üretilecek olan T-129 helikopterleri doğal olarak 21. yüzyılın en gelişmiş aviyonik sistemleri ve silahları ile donatılacaktır. T-129 performans açısından Türkiye’nin mevcut AH-1 Süper Kobra helikopterlerinden daha ileridedir.Türkiye, T-129 helikopterlerinin tek üretici ülkesi konumunda olacak.Bu vesileyle helikopter sanayiinde başlangıç için önemli bir adım atılması projeyi çok önemli kılmaktadır. Kullanıcı Ülkeler http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Turkey.svg.pngTürkiye (51 adet sipariş, +41 adet opsiyon) |
ATAK Yeni Fotoğrafları
|
F-5
F-5 F-5A/B Freedom Fighter ve F-5E/F Tiger II düşük maliyeti olan ve kolay bakım yapılabilen bir gelişmiş eğitim uçağıdır.SSCB ve Doğu Blokundaki karşılığı L-39 Albatrostur.Birleşik Devletler Hava kuvvetlerinde Top gun tarzı savaş eğitim okullarında eğitim uçağı olarak kullanılmaktadır. Ucuz maliyeti olması sebebiyle daha çok zayıf ekonomili ülkelerin tercihi olmuştur. Uçak günümüz teknolojisinden geri kalmaktadır. Türk Hava Kuvvetleri de bir modernizasyon çalışması ile bu uçakları eğitim uçağı olarak bir müddet daha kullanmayı planlamaktadır. F-5 çok amaçlı bir uçaktır ve çok yüksek manevra kabiliyeti vardır. Hava Savaşları için Sidewinder füzeleri taşıyabilir. Kara saldırıları için de bomba ve roket taşımaktadır. F-5B adında iki kişilik eğitim versiyonu ayrıca RF-5 adında bir fotokeşif versiyonu vardır. F-5 pek çok ülkede lisans altında üretilmektedir.Kullanıcılar Avusturya Bahreyn Botswana Şili Etiyopya Honduras Endonezya Güney Kore Honduras İran Ürdün Kenya Meksika Fas Norveç Pakistan Paraguay Tayvan Suudi Arabistan Singapur Güney Kore İspanya Sudan İsviçre Tayland Tunus Türkiye Ürdün Venezuela Vietnam Yemen Bu uçaklar 60ların sonlarına doğru ucuz uçak olmaları için dizayn edilmişler ve günümüzün savaş ortamında tamamen yetersiz kalmaktadırlar.Bu uçaklarda modernize edilerek pilot eğitiminde kullanılmaktadır. Bu uçaklar ile ilgili en ilginç yan ise Amerikan hava filosunun pilotlarının bu uçakla savaşmaktan çok bu uçağa karşı savaşmış olmasıdır.(yüksek manevra kabiliyeti ile pilot antrenmanları için düşman rolünü oynayan uçaktır.) Sovyetlerin Mig-21 inin NATO muadili kabul edilmektedir.(fakat maksimum hızı ondan daha az) |
FNSS Pars
FNSS Pars Adını güç temsilcisi olan Anadolu parsı'ndan alan Ankara konuşlu FNSS AŞ. üretimi taktik tekerlekli zırhlı savaş aracı. Şu anda alımı Türk Ordusu'nun gündeminde olup, fiziki ömürlerini tamamlayan BTR-60 ve BTR-80'lerin yerini alması planlanmaktadır.Türk Silahlı Kuvvetleri Envanterinde 1000 adet vardır.Performans Azami Yol Hızı: 120km/sa Kontrollü Hız: 31 km/sa Suda Yüzme Hızı: 10 km/sa Su Geçme Derinliği: 5.50 m Azami Yol Menzili: 1000 km Yaklaşma Açısı: 50˚ Uzaklaşma Açısı: 45˚ Azami Meyil Tırmanma: %70 Azami Yan Meyil: %60 Dik Engel Aşma: 0.70 m Hendek Aşma: 2.80 m Genel Bilgiler Mürettebat Kapasitesi: 12 Muharebe Yüklü Ağırlık: 24.494 kg Boş Ağırlık: 16.130 kg Uzunluk: 7,98 m Genişlik: 2,7 m Yükseklik: 2,17 m Karın Altı Yüksekliği: 0,4 m Yük Taşıma Kapasitesi: 8.364 kg Havada Nakil: C130, A400, C17 & C5 |
Boeing 737 AEW&C
Boeing 737 AEW&C Boeing 737 AEW&C MESA bir erken hava uyarı ve kontrol (AEW&C) uçağıdır.Boeing AEW&C sistemi yüksek performanslı, brüt ağırlığı arttırılmış 737-700 ile Northrop Grumman’ın MESA olarak adlandırılan çok maksatlı elektronik taramalı, dost-düşman ayırımı yapabilen radarını içermektedir. Türkiye’nin Barış Kartalı projesi kapsamında alacağı 737 AEW&C sistemi esken ve açık yapılı bir görev bilgisayar sistemini ve Türk yapımı elektronik destek sistemlerini ve haberleşme kabinini içermektedir. Uluslararası Boeing sorumluluğu altında yürütülen programda Northrop Grumman Elektronik Sistemler şirketi ile TAI ve Havelsan’ın da dahil olduğu birkaç Türk firması da yer alacaktır. Kontrat dört adet 737 AEW&C uçağı ile birlikte personel eğitim, görev destek ve sistem bakımını içermektedir. Türkiye Cumhuriyeti’nin Savunma Sanayii Müsteşarlığı 4 Haziran 2002 tarihinde Boeing firmasıyla 737 modeli havadan erken uyarı ve kontrol (AEW&C) sistemi için 1 Milyar ABD Dolarlık bir sözleşme imzalamıştır. Benzeri bir sistem Avustralya için de geliştirilmektedir. İlk uçak Boeing tarafından tamamlanacak, diğer üç uçak ise TAI tarafından modifiye edilecektir. Elektronik destek ekipmanları ile haberleşme sistemleri Türkiye tarafından temin edilecektir. Uçak bakımı ise Türk Hava Kuvvetleri'nin Seattle eğitim alan personeli tarafından gerçekleştirilecektir. İlk uçağın kontrat tarihinden 42 ila 48 ay içinde teslimi öngörülmektedir. Barış Kartalı Programı Hava İleri Karakol (HİK) Uçağı diğer adıyla Barış Kartalı Programı kapsamında Boeing firması ile 4 uçak ve 1 Yer Destek Sistemi tedariki amacıyla 4 Haziran 2002 tarihinde Sözleşme imzalanmıştır. Sözleşme 23 Haziran 2003 tarihinde yürürlüğe girmiş ve proje kapsamındaki faaliyetler resmen başlamıştır. Türk Savunma Sanayii, bu projeden, proje bedelinin yaklaşık %12’si kadar net yerel pay alacaktır. İlave olarak proje kapsamında sözleşme baz fiyatı üzerinden 576 Milyon ABD Dolarlık off-set alınmıştır. Türk firmalarından TAI, HAVELSAN, ASELSAN, MİKES, HAVELSAN TEKNOLOJİ RADAR, KALE KALIP, THY ve SELEX proje içerisinde birçok sorumluluk ve role sahiptir.1 inci uçak modifikasyonu (yolcu uçağının HİK konfigürasyonuna dönüştürülme işlemleri) Mart 2005’de ABD/Seattle’da, 2 nci uçak modifikasyonu Mart 2006’daAnkara/TAI tesislerinde, 3.ncü uçak modifikasyonu Kasım 2006’da, 4.ncü uçak modifikasyonu Mart 2007’de Ankara/TAI tesislerinde başlamıştır. http://c1204.hizliresim.com/w/x/51f5n.jpg TAI Ankara |
Hürkuş
Hürkuş TUSAŞ Hürkuş ya da TAI Hürkuş, TUSAŞ tarafından tasarımı yapılmış ve seri üretilen "Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Projesi"nin ürünü olan eğitim uçağıdır. Adı Türk Pilot ve Mühendis Vecihi Hürkuş'tan esinlenerek verilmiştir.2006 yılının Mart ayında SSM ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile "Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Projesi" yürürlüğe girmiştir. TUSAŞ Hürkuş eğitim uçağı projesi çerçevesinde, özgün bir eğitim uçağı prototipinin tasarlanması, geliştirilmesi, test ve doğrulamasının yapılması, üretiminin ve sertifikasyonunun gerçekleştirilmesi, ve sisteme ait teknik veri paketinin oluşturulması hedeflenmiştir. TUSAŞ Hürkuş, EASA CS 23 kurallarına göre tasarlanmış, sertifiye edilmiştir. Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyeti ile öğretmen ve öğrenci pilotun arka arkaya oturduğu, tek turboprop motorlu bir tasarım sahiptir. Uçak ayrıca, genel kullanım, aletli uçuş, seyrüsefer ve formasyon eğitim aşamalarını gerçekleştirebilme özelliklerini de taşımaktadır. Standart uçak sistemlerinin yanı sıra, kabin basınçlandırma, koltuk fırlatma sistemi ve uçak üzeri oksijen üretimi sistemine (OBOGS) sahiptir. http://www.sonhaberoku.com/images/al...-hurkus_17.jpg Genel özelliklerihttp://i.radikal.com.tr/480x325/2012...mf1015799.Jpeg HÜRKUŞ uçağı aynı zamanda “glass/cam kokpit” olarak bilinen tamamen dijital elektronik gösterge sistemlerine sahiptir. Bu dijital elektronik göstergelerin temel amacı kokpitteki aşırı miktarda gösterge saati kalabalığını azaltarak pilotların kontrol yeteneklerini artırmaktır. Elektronik dijital göstergelerin kullanımı verilerin pilota, muharip uçaklardaki bütünlük içerisinde ulaştırılmasını sağlayacaktır. Bu anlamda TUSAŞ HÜRKUŞ oldukça çağdaş ve yüksek teknoloji kullanan bir eğitim uçağı olacak ve pilotları muharip uçaklara hazırlayacaktır. Tüm uçuş, yatış-dönüş, suni ufuk ve durum göstergeleri, motor göstergeleri ve uçak sistemlerine ait göstergeler 2 ana LCD ekranda pilota iletilecektir. Bunun dışında yedek uçuş göstergesi de bağımsız bir LCD ekran olacaktır. Tüm seyrüsefer ve iletişim ekipmanları tek bir elektronik panelden kontrol edilecek, bu da kontrollerin oldukça düzenli olmasını sağlayacaktır. Bu üstün elektronik yetenekleri HÜRKUŞ’u sınıfının en iyilerinden biri yapmaktadır. Tahminlere göre 2010 lu yıllarda dünya ordu ve hava yollarının envanterlerindeki eğitim uçaklarının pek çoğu ekonomik ömrünü doldurmaktadır. Dolayısı ile yüzlerce eğitim uçağı açığından oluşan ciddi bir Pazar beklenmektedir. Bu nedenle HÜRKUŞ’un EASA’dan sertifiye edilmiş ve sınıfında üstün özellikler taşıyan bir uçak olması oldukça önemlidir. Üstün elektronik özellikleri ve bir eğitim uçağı için sıra dışı olan uçak sistemleri (OBOGS, 0/0 fırlatma koltuğu gibi...) sayesinde bir jet uçağındaki sistemlere oldukça yakındır. Dolayısı ile HÜRKUŞ temel pilotaj eğitimi yanı sıra muharip pilotların temel eğitimlerinde de kullanılabilecek bir uçaktır. Projede gelişmiş elektronik, mekanik ve aerodinamik özelliklerin gerçekleştirilebilmesi için kalabalık bir ekip çalışmıştır.Ayrıca HÜRKUŞ'un farklı modelleri için çalışmalar da başlamıştır. Sahil Güvenlik Komutanlığı için Keşif ve Gözetleme amacıyla kullanılacak bir türevi geliştirilmektedir. TUSAŞ HÜRKUŞ aynı zamanda Türk mühendisleri tarafından geliştirilen uçuş kontrol yazılımını içeren merkezi kontrol bilgisayarlarını da taşımaktadır. İnsan makine arayüzünün uygun bir şekilde sağlandığı, pilot güvenliği; pilot rahatlığı, kullanılabilirlik, güvenlik ve idame edilebilirlik kriterlerinin ergonomik açıdan da düşünüldüğü bir uçak olacaktır. TUSAŞ HÜRKUŞ'ta teknik özelliklerin sağlanmasının yanı sıra ürünün insan ilişkisi ile ilgili çalışmalarda yapılmaktadır. |
Altay
Altay Altay, Türkiye'nin geliştirmekte olduğu 3+ nesil ana muharebe tankıdır. Şu anda detaylı tasarım aşamasındadır. Milli Tank Üretim Projesi çerçevesinde 30 Mart 2007'de yapılan Savunma Sanayi İcra Komitesi toplantısı sonucunda Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından proje ana yüklenicisi olarak Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. belirlenmiştir. İsmini Kurtuluş Savaşı'nda 5. Süvari Kolordusu'nu komuta eden Fahrettin Altay'dan almıştır. Fahrettin Altay'a ise soyismi Altay Spor Kulübü'nden esinlenerek Mustafa Kemal Atatürk tarafından verilmiştir.Genel Bilgiler Altay projesinin teknik destek sağlayıcısı Güney Kore'nin Rotem firmasıdır. "Altay" olarak adlandırılan tankın tasarım, geliştirme, prototip imalatı, test ve sertifikasyon aşamalarının tamamlanması için 500 milyon dolar mali kaynak ayrılmıştır. Üçüncü nesil ana muharebe tankı olarak tasarlanmakta olan aracın prototip testleri ve kalifikasyon çalışmalarının 2012 yılında tamamlanması, seri imalatın ise 2017 yılında devreye girmesi planlanmaktadır. Tasarım aşamasında Güney Kore üretimi XK-2 ana muharebe tankı projesinden elde edilmiş tecrübelerden de yararlanılması hedeflenmektedir. Proje sonunda açılacak yeni bir ihale ile seri üretimi kazanan kurum ya da kuruluş belirlenecektir. İlk etapta üretilmesi planlanan 250 adet tank, TSK’nın ihtiyaçları doğrultusunda artırılabilecektir. Tasarımı Aracın Volkan-III tank atış kontrol sistemi ve tank komuta kontrol muhabere bilgi sistemi Aselsan tarafından tasarlanacak ve üretilecek, 120 mm’lik 55 kalibre ana silah sistemi, Hyundai-Rotem kanalı ile teknoloji transferi yapılarak MKE tarafından, modüler zırh paketi ise Roketsan tarafından üretilecektir. Otokar 4 prototipin tasarımı ve geliştirilmesi için 500 milyon ABD Doları tutarında teşviğe hak kazanmıştır. 2010 Eylül ayında Altay projesinin 1. aşaması olan Kavramsal Tasarım Fazı Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından onaylanarak tamamlandı. Böylece projede 2. aşama olan ve 30.5 ay sürmesi planlanan Detaylı Tasarım Fazı`na geçilmiştir. Projenin bu aşamasında detaylı tasarım faaliyetleri kapsamında seçilen alt sistemlerin tank üzerinde entegrasyon ve arayüz tasarım çalışmaları yürütülecektir. 15 Ekim 2010 tarihinde Otokar firması ile MTU ve Renk firmaları arasında Altay tankının güç paketi konusunda sözleşmeler imzalandı. 7 Temmuz 2012 tarihinde yayımlanan habere istinaden "Altay projesinde yaz sonunda MTR adı verilen hareket kabiliyetini test edecek araç ortaya çıkacak. 2013'ün ilk çeyreğinde FTR yani atış testlerinin yapılacağı araç üretim bandından inecek.TSK ile birlikte testleri gerçekleştirilecek. 2016 sonu ya da 2017 başına Altay seri üretime hazır hale gelecek" denilmiştir. 15 Kasım 2012 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'da katıldığı,Otokar'ın Sakarya'daki fabrikasında düzenlenen törenle tanıtıldı.2 ana prototip üretilen Altay Tankı " 2016 yılı sonunda seri üretime hazır hale gelecek" denilmiştir. |
Leopard 2
Leopard 2 Leopard 2 Alman yapımı 3.nesil bir ana muharebe tankıdır. 1970'lerde geliştirilmeye başlanan tank, 1979'da Alman ordusunun bünyesine katılmış ve Leopard (şimdiki adı Leopard 1) tankları ile değiştirilmiştir. Değişik çeşitlemeleri Alman ordusu tarafından kullanılmaktadır. Ayrıca İngiltere ve Fransa dışındaki birçok AB ülkesi de bu tankı tercih etmektedir.Tankın iki gelişim süreci vardır. Leopard 2A4 tipine kadar olanları düz bir kule sahipken Leopard 2A5 tiplerinden itibaren eğimli kuleye geçilmiştir. Bütün tipler elektronik atış sistemine, lazer mesafe ölüçücüye, tamamen stabile edilmiş topa ve termal kameraya sahiptirler. 4 metre derinlikteki sulardana basarak geçebilir ve şnorkel baca, sayesinde suyun içinde kalabilir, 1 metre yüksekliğindeki duvarları aşabilir. 1500 beygir gücünde V12 dizel motoruna sahiptir, bu motor tankın 70 km/s hız yapmasına olanak sağlar. Gelişim süreci SSCB'nin geliştirdiği yeni 2. nesil tanklara karşı yeni bir ana muharebe tankına ihtiyaç duyan Alman ordusu 1970'lerde Leopard tankına Rheinmetall L 44 120 mm'lik topunu takarak bu ihtiyacını giderebilieceğini düşünüyordu. Ancak sonraları ABD ile birlikte MBT-70 süper tank tasarısına girildi. Bu tank devrim niteliğinde bir tasarıma sahipti ancak yüksek maliyeti nedeniyle bu tasarı geri çekildi. 1974 yılında 17 ilk-örnek arasından seçilen yeni tank tipi önceki tasarımdan daha iyi zırha, daha büyük bir topa, geniş mühimmat kapasitesine sahipti. ABD 1976 yılında bu yeni tank tasarısı ile ilgilendiğini belirtti. Bunun sonucunda ABD için birkaç deneme modeli üretildi. Bunların kuleleri farklı iken diğer bölümleri aynıydı. Kuleler ABD standartlarına getirilmek için L7A3 105 mm'lik topu ve Hughes atış denetleme düzeneği ile donatıldı. Ayrıca bu modelin Rheinmetall 120 mm'lik topu ile olan çeşitlemesi de yapıldı. Başka tiplerde de bu iki top çeşidi değişmezken Hughes-Krupp Atlas Elektronik EMES 13 atış sistemi denendi. ABD'ye ulaşan ilk ilk-örnekler XM1ile karşılaştırıldı. Leopard 2'lerin atış gücü ve hareket kabiliyeti olarak XM1'den daha iyi olduğuna karar verildi. Ancak yapılan sınamalarda Leopard 2'nin zırhının XM1'den daha kötü olduğu anlaşıldı. ABD XM1 tasarısında karar kıldı. Bugün Leopard 2 tanklarının zırh olarak da XM1'lerden daha iyi olduğu bilinmektedir. Leopard 2 tankların atış kontrol sistemlerinin değişimiyle birlikte atış yüzdeleri artmıştır. İlk atımda vuruş ihtimalleri dururken % 65 den %87 ye hareketli iken % 30 lar dan % 80 lere kadar çıkmıştır. Lepord 2 A5-A6 ve Hell lerde bu atış yüzdelerinin daha üst seviyeye çıkarıldığı bilinmektedir. Türk Silahlı Kuvvetleri Leopard 2A4 tanklarından 354 adet satın almıştır.Toplam maliyeti Türkiye'ye 429 milyon doları bulmuştur. Türkiye'ye teslim edilen tanklar Aselsan üretimi Leopard 2 NG (Next Generation) yenileme ve modernizasyonuna tabi tutulacaktır. Böylece Türkiye envanterinde en cok orijinal Leopard 2A4 tankı bulunduran ülke konumundadır. NG sistemi hedefe kilitlenebilme özelliğinin yanı sıra daha iyi özellikler de ortaya çıkarmıştır. Günümüzün en güçlü tankı olmuştur. Varyantlar Leopard 2 Leopard 2A1 Leopard 2A3 Leopard 2A4 Pz 87WE Leopard 2A4CAN/M Leopard 2A4CHL Leopard 2A5 Leopard 2(Strv 122) Leopard 2A5 DK Leopard 2A6 Leopard 2A6M Leopard 2A6 HEL Leopard 2E Leopard 2 PSO Leopard 2A7 Leopard 2 140mm Kullanıcılar Türkiye Almanya Avusturya Kanada Yunanistan Şili Danimarka Finlandiya Hollanda Norveç Polonya Portekiz Singapur İspanya İsveç İsviçre Türkiye'de 339 adet bulunmaktadır. Artı Alman 2A4s. 2005 yılında satın alındı. Yeni Nesil çalışmaları Aselsan tarafından Leopard 2 A4'ler Leopard 2NG'ye yükseltilecek. Yükseltmeye aplike zırh eklenmesi, yükseltilmiş optik, ve yeni atış kontrol sistemi de dahildir. |
Leopard 1
Leopard 1 Leopard 1 Alman yapımı 2.nesil bir Ana Muharebe Tankıdır. İlk olarak 1965 yılında Alman Federal Ordusu’nun (Bundeswehr) hizmetine girmiştir. Alman Kraus Maffei Weggman firması tarafından seri üretimine 1965 yılında başlanıp 1984 yılına kadar üretimi sürdürmüştür,Almanya'nın haricinde İtalya'dada üretimi yapılmıştır. Toplam 4000'in üzerinde Leopard 1 Almanya'da üretilmiştir.Bu tank Bundeswehr haricinde Avustralya, Belçika, Brezilya, Kanada, Şili, Danimarka, Yunanistan, İtalya, Lübnan, Hollanda, Norveç ve Türk ordularında da kullanılmaktadır. Toplamda 6485 Leopard tankı üretilmiştir. Leopard 1, Leopard 2’nin üretilmesiyle pek çok orduda ikincil tank olmuştur. Hikayesi Bundeswehr, yeni bir tank tasarlama amacıyla Leopard Projesi’ni 1956'da başlattı. Bu projenin başlama nedenleri; Bundeswehr’in elindeki tüm tankların ABD yapımı M47 ve M48 tankları oluşu ve Bundeswehr’in modern bir ana muharebe tankına ihtiyaç duymasıydı. Yeni üretilecek tank 30-40 ton ağırlığında,iyi bir motora sahip olan, NBC korumalı,dönemin anti-tank silahlarına dayanabilecek dayanıklı ve Varşova Paktı üyelerinin sahip olduğu tanklardan daha iyi bir tank olmalıydı. Yeni üretilecek tanka 105 mm’lik bir top takılması ve bu tankın ABD yapımı tanklara göre daha fazla cephane taşıyabilmesi öngörüldü. Fransa üzerinde çalıştığı AMX-50 projesinin başarısızlığa uğrayınca Almanya ile yeni müşterek tank projesini başlatmak üzere anlaştılar. Avrupa müsterek tank projesi kapsamında 1950 yilinin sonlarina dogru Leopard 1 tanki gelistirilmeye baslanmış ve 1963 yilinda Alman Krauss Maffei Wegmann ve Mak firmaları ortaklaşa çalismalara devam etmistir. 1965 yilinda Alman ordusu için üretime baslanmış, üretimi zaman zaman durdurulmasina ragmen 1984 yilina kadar devam etmistir. Italyan ordusu için Italyan Otobreda firmasi da Leopard 1 tanki üretmistir. Çesitli modelleri bulunmaktadir. Kullanan ülkeler Almanya: 1945 Avustralya: 90 Belçika :40 Brezilya: 368 Danimarka: Sadece Biberpanzer ve Bergepanzer kullanımda Ekvador Hollanda: 668 İtalya: 54 Kanada: 114 Lübnan: 43 Norveç: 172 Şili: 202 Türkiye: 398 Yunanistan: 220 |
T-38 Talon
T-38 Talon Northrop T-38 Talon, ABD'li Northop tarafından üretilen jet motorlu bir eğitim uçağıdır.1961 yılından 1972 yılına kadar üretilen T-38'ler 21. yüzyıl teknolojisine ayak uydurmak için bazı kullanıcı ülkeler tarafından modernize edilmektedir. Türk Hava Kuvvetleri'ne ait 55 adet T-38 ARI programı kapsamında TUSAŞ tarafından modernize edilecektir. T-38A “Talon iki motorlu bir yüksek irtifa süpersonik eğitim uçağıdır. T-38 kanatlarının ön tarafı geriye eğimli kanatları olan gövdesi aerodinamik yapılı bir uçaktır. Bu uçakta öğretmen ve öğrenci arka arkaya roket tahrikli fırlatmalı koltuklarda ve klimatize bir kokpitte görev yaparlar. Kritik komponentler bel hizasında olup bakım elemanlarınca kolaylıkla ulaşılabilir. T-38 bakımı kolay, son derece ekonomik ve buna rağmen çok üstün güvenilirlilik rekoru bulunan yüksek performanslı bir uçaktır. Bu vasıfları dolayısıyla birçok müttefik ülke tarafından tercih edilmiştir. T-38 695 metre gibi kısa pistlerden kalkar ve bir dakikalık süre içinde 9,000 metreye kadar yükselebilir. Öğrenci pilotlar T-38’de süpersonik uçuş teknikleri, akrobasi, kol uçuşu, gece ve alet uçuşu eğitimi alırlar. Bugüne kadar 60,000’den fazla pilot brövelerini bu uçakta kazanmıştır. İlk “Talon” uçuşu 1959’da gerçekleşmiş, 1961’den imalatın sona erdiği 1972 yılına kadar 1,100’den fazla T-38 USAF’a teslim edilmiştir. T-38’lerin ömrünü gövde dayanıklılığı açısından 2020 yılına kadar uzatmak üzere “Pacer Classic” isimli bir program yürürlüğe konmuş bulunmaktadır. Bunun haricinde avioniklerde yapılacak revizyonlar ile bütün T-38’ler T-38C tipine dönüşmüş olacaktır. tayyareci.com |
T-155 Fırtına
T-155 Fırtına T-155 Fırtına obüsü Türkiye'nin ürettiği bir Kundağı Motorlu Topçu Silah Sistemidir. Üzerine monte edilmiş 12 adet hidro-pnömatik süspansiyon ünitesi ve tekerlerinden oluşan gelişmiş süspansiyon sistemi sayesinde engebeli arazi dahil her türlü arazide rahatça harekat icra edebilmektedir. Güç Ağırlik oranı 21bg/t olan Fırtına'nın harekatlarını uzun süreli destekleyebilir. ADOP-2000 sistemine sayısal olarak entegre edilmiş olan Fırtına, sahip olduğu Aselsan ürünü 9600 serisi frekans atlamalı sayısal telsizler vasıtasıyla emniyetli, güvenilir, esnek, süratli, mobil, beka kabiliyeti yüksek, elektronik harp korumalı etkin bir ses ve veri haberleşmesinin tesisine ve atış esaslarının süratle takibine imkân tanımaktadır. Obüsteki muharebe sistemleri Fırtına Atış Kontrol Sisteminin hesapladığı atış komutlarını alma ve gönderme yeteneğine sahiptir. Fırtına hareket halindeyken 30 saniye içinde atış görevine hazır olabilmekte ve ilk 15 saniye içinde ani atış (darbe) olmak üzere 8 atımlık bir atış görevini bir dakika içinde tamamlayabilmektedir. Obüs atış görevinin tamamlanmasına müteakip 30 saniye içinde mevzisini terk edebilmektedir. Obüs, sahip olduğu içeriden komuta edilebilen otomatik namlu yol kilit sistemi vasıtasıyla, kısa sürede mevzi değiştirebilmekte ve böylece düşmanın karşı ateşine maruz kalma riskini minimum düzeye indirmektedir.Silah Sistemi NATO standardı her cins 155mm obüs mühimmatını kullanabilen Fırtına, 48 adet silah payı kıt`a yükü mühimmata sahiptir. Elektrikle çalışan ve elektronik olarak kontrol edilen otomatik mermi doldurma sistemi sayesinde obüs; ani atış için 15 saniyede 3 atım ve sürekli atış için dakikada 2 atım gerçekleştirebilmektedir. Obüs, 52 çap uzunluğunda, monoblok olarak imal edilen ve 23Lt`lik yanma odası hacmine sahip bir namlu ile donatılmış olup halihazırda MKE tesislerinde üretilmektedir. Geliştirme programı 155mm M-44T ve M-52T kundağı motorlu obüs modernizasyon programlarından alınan dersler ışığında, Türk Kara Kuvvetleri Topçu Birlikleri'nin taktik ve teknik kulanım konseptleri ve geleceğin muharebe sahası ateş destek ihtiyaçları dikkate alınarak 1995 yılında T-155 Fırtına Modern Obüs Geliştirme Programına başlanmıştır. Program kapsamında tasarım ve prototip üretim çalışmalarına Kara Kuvvetleri Teknik ve Proje Yönetim Daire Başkanlığı silah ve Mühimmat Şube Müdürlüğü Proje Yönetiminde 1995 yılında başlanan ve azami menzili 30 km olan 155mm/39 kalibre namluya sahip ilk prototip 1997 yılında üretilmiş, ancak daha uzun menzil ihtiyacı neticesinde yeni obüsün 155/52 kalibre silah sistemine sahip olması kararlaştırılmıştır. Kara Kuvvetleri ihtiyacına yönelik olarak 40 km menzilli, 155mm/52 kalibre silah sistemine sahip ikinci prototip obüsün üretimine 2000 yılı içerisinde başlanmıştır. Obüsün gövde ve kule tasarımları ve analizleri modern tasarım programları kullanılarak tamamen bilgisayar ortamında yapılmıştır. Prototip obüsün gövde, kule ve süspansiyon sistemlerinin üretimi Eylül 2000`de yurt dışından tedarik edilen komponentlerin entegrasyonu ise Aralık 2000`de tamamlanmıştır. Prototip üretim çalışmaları sırasında Türkiye yeni obüste Almanya üretimi PzH 2000 obüsünün alt sistemlerini kullanmayı planlamış, ancak Alman Federal Güvenlik Konseyi`nin PzH 2000 obüsünün alt sistemlerinin satışına yönelik ihracat lisansını onaylamaması üzerine, söz konusu sistemler Güney Kore'li Samsung Techwin şirketinden tedarik edilmiştir. Prototip obüs, Tek Top-tek Batarya Konsepti`ne uygun olarak at ve gözle prensibine göre tasarlanmıştır.Temmuz 2001 de bazı alt sistemlerin tedarikine yönelik olarak Güney Kore ile Türkiye arasında bir kontrat imzalanmıştır. Halihazırda güç paketi dışında kalan tüm alt sistemler Türkiye'de üretilmektedir. |
Airbus A400M
Airbus A400M Airbus A400M dört turboprop motorlu, Avrupalı milletlerin askeri havadan taşıma isteklerini karşılayabilmek amacı ile Airbus Military tarafından tasarlanmış bir uçaktır. Proje başlangıcından daha sonraki tarihlerde Malezya tarafından da sipariş edilmiştir. Teknoloji A400M'in kanatları genel olarak karbon lif takviyeli plastik olacaktır. Kokpit, yan kontroller ile birlikte kablolu uçuş kontrol sistemi ve uçuş zarfı korumasına sahip olacaktır. Yüksek performanslı turboprop motorlar sivil hava trafik kontrol ortamında seyri mümkün kılacaktır. Siparişler Proje planı Geleceğin Uluslararası Askeri Nakliye Uçağı olarak başlatılan Proje, C-130 Hercules ve C-160 Transall'ın yerine geçmesi amacı ile Aerospatiale, British Aerospace, Lockheed ve MBB firmaları tarafından 1982'de planlanmıştır. Değişen gereksinimler ve milletlerarası politik görüşler nedeni ile yavaş bir ilerleme sağlandı. 1989'da Lockheed gruptan ayrıldı ve ikinci nesil Hercules, C-130J, üzerinde çalışmaya başladı. Alenia veCASA'in de eklenmesi ile FIMA grubu Euroflag'e dönüştü. Ortak ülkeler olan Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, Birleşik Krallık, Türkiye, Belçika ve Lüksemburg Mayıs 2003'te 212 adet uçak alımı için imza attılar. Bu ülkeler OCCAR'ı A400M tedarik yönetimi ile görevlendirdiler. İtalya'nın projeden çekilmesinin ve tedarik sayısının gözden geçirilmesinin ardından gereksinim, 180 uçak için, ilk uçuşun 2008 ve ilk teslimatın 2009'da olacağı şekilde değiştirildi. 28 Nisan 2005'de Güney Afrika da ortaklık programına dahil oldu. AIRBUS A400M, aslen yerine geçmesinin tasarlandığı eski versiyon Hercules ve Transall'ın nakliye ve menzil değerlerinin üstüne çıkacak. Kargo kapasitesinin, hem hacim hem de ağırlık olarak varolan uçakların iki katına çıkması beklenmektedir ve menzil de büyük ölçü de arttırılmıştır. AIRBUS'ın diğer uçakları gibi, A400M'in bütün bilgilerin büyük renkli ekranlarla görüntülenebilmesine izin veren cam kokpit ve fly-by-wire gibi yenilikleri ile şu anda çoğu ülkenin kullandığı eski C-130 ve C-160'lara göre teknolojik bir atlama sunacaktır. AIRBUS A400M, kargo taşıma, asker taşıma, MEDEVAC, havadan havaya yakıt ikmali ve elektronik murakabe gibi görevleri de içeren bir çok konfigürasyonda çalışacaktır. Europro'un motorlarının seçimi tartışmalı bir konu olarak kalmıştır; son ana kadar, Pratt & Whitney Canada, teknik ve fiyatlandırma manasında önde giden motor üreticisi olarak bakılmakta idi. Bununla birlikte, Avrupa hükümetleri ve endüstrisinden gelen yüksek miktarda son dakika baskısı ile AIRBUS 'ın bu konudaki duruşu değişti ve EuroProp'un önerisini kabul etmek zorunda kaldı. |
|
|
Türk Kara Kuvvetleri
Türk Kara Kuvvetleri (Kara Kuvvetleri Komutanlığı) Türk Kara Kuvvetleri, NATO'nun ikinci ve dünyanın 5. en büyük kara ordusudur. Asıl vazifesi Türkiye Cumhuriyeti'ni içten veya dıştan korumaktır. İlk organize Türk ordusunun kurulduğu M.Ö. 209 yılı Kara Kuvvetleri'nce kuruluş yılı olarak kabul edilir. "Türk Kara ordusu" 'nun kuruluş tarihi ve amblemi Türkiye Cumhuriyeti'nde "Türk Kara Ordusu" 'nun kuruluş tarihi, Yeniçeri Ocağının kurulduğu 1363 yılı olarak kabul edilmekteydi. Hüseyin Nihal Atsız 1963 ve 1973'de Kara ordusunun kuruluş tarihinin Mete Han'ın tahta geçtiği MÖ 209 olması gerektiğini yazmıştır. Atsız, M.Ö. 200 yıllarından beri tarihi belgelerde bahsi geçen bir milletin, 16 yüzyıl süresince ordusu olmadan yaşadığını söylemenin, Doğu Roma İmparatorluğu'na karşı galibiyet kazanılan Malazgirt Savaşı gibi ve benzeri büyük savaşları düzenli Türk Ordularının değil gayri muntazam çetelerin yapmış olacağını kabul etmenin hatalı olduğunu yazdı. Atsız ayrıca, M.Ö. 209 yılında Mete tarafından orduların 10, 100, 1000 kişilik birimlere ayrıldığını bu birliklerin komutanlarının buyruklarının kayıtsız şartsız uygulandığını yazdı. Atsız'ın görüşlerini benimseyen Yılmaz Öztuna'da 1968'de dönemin Genelkurmay Başkanı Cemal Tural'a Türk Kara Kuvvetleri'nin kuruluş tarihinin MÖ 209 olması teklifini yaptı. Sonraları, K.K.K kuruluş tarihini MÖ 209 olarak değiştirdi. Tarihçesi Mütareke dönemi I. Dünya Savaşı'nda Osmanlı Devleti 7 cephede savaşa 2.850.000 kişiyi silah altına alarak girdi. Bu ordu 70 piyade, 2 süvari tümeninden oluşan 24 kolordulu 9 ordu birliğiydi. Mondros Mütarekesi'nden sonra zorunlu terhislerle 50.000 kişiye inmişti. Osmanlı Ordusu'nun kalan iki kolordusundan biri Suriye cephesinden Ankara'ya nakledilen Ali Fuat (Cebesoy) komutasındaki 20. Kolordu, diğeri ise Kafkas Cephesinde Erzurum'da konuşlandırılmış Kâzım Karabekir komutasındaki 15. Kolordu'ydu. Kurtuluş Savaşı Kurtuluş Savaşı milis ve gönüllülerinden oluşan Kuva-yi Milliye, Türk Ordusu'nun temelidir. Düzenli Ordu birliklerinin Yunanlılara yapılan ilk savaş I. İnönü Muharebesi'nde mevcudu 6.000 kişiydi. Bu savaşta Türk Ordusu kendisinden 3 kat üstün olan Yunan Ordusu'nu geri çekilmeye mecbur etti. Çerkez Ethem İsyanı'nın bastırılmasından sonra Çerkez Ethem birliklerinin düzenli orduya katılması ile birlikte mevcudu 10.000 kişiye yükseldi. I. İnönü Muharebesi'nin zaferle sonuçlanması Düzenli Türk Ordusu'na katılımı hızlandırdı. 2 ay sonra II. İnönü Muharebesi'nde ordunun mevcudu 15.000 kişiye yükseldi. Bu savaşın da zaferle sonuçlanması sonucu ordunun mevcudu hızla artmaya devam etti. 3 ay sonra yapılan Kütahya-Eskişehir Muharebeleri'nde ordunun mevcudu 55.000 kişiye ulaştı. Bu muharebelerin kaybedilmesi sonucu kaçak sayısı 30.000 ulaştı. Ordu mevcudu 25.000 kişiye düştü. TBMM, asker kaçaklarının "vatan haini" sayılarak İstiklal Mahkemeleri'nde yargılanması kararı aldı. Ayrıca Kütahya-Eskişehir Muharebeleri'ndeki başarısızlıktan sonra TBMM başkanı Mustafa Kemal Paşa'yı Türk Ordusu Başkomutanlığı'na getirdi. Mustafa Kemal Paşa ilk iş olarak Tekalif-i Milliye Emirleri'ni yayınlayarak halka, savaşa katılma çağrısı yaptı. Bir dizi emirler yayınladı ve emirlerin uygulanması için Tekalif-i Milliye Komisyonları kuruldu. Mustafa Kemal Paşa'nın çağrısı sonuç verdi ve Türk Ordusu'nun mevcudu, Sakarya Meydan Muharebesi öncesi 101.727 kişiye ulaştı. Sakarya Meydan Muharebesi'nin kazanılmasıyla birlikte Yunanlıların kesin olarak mağlup edilebilmesi için Genel Seferberlik ilan edildi. 1901 ve 1902 doğumlular asker altına alındı. Ordunun mevcudu Büyük Taarruz öncesi 186.000 kişiye ulaştı. Büyük Taarruz sırasında yapılan Dumlupınar Meydan Muharebesi'nde Yunan Ordusu'nun büyük bir bölümünün imha edilmesi ile birlikte ordu, İzmir'e doğru ilerlemeye başladı. İzmir'in kurtarılması ve Batı Anadolu'nun tamamen Yunanlılardan temizlenmesi sonucu Kurtuluş Savaşı'nda çatışma dönemi fiili olarak sona erdi. Kara Kuvvetleri komutanlığının kuruluşu Kurtuluş Savaşı sonrasında 9 kolordu ve 3 süvari tümeninden oluşan 1., 2. ve 3. Ordu müffetişliği kuruldu. Ordu Komutanlıkları 1 Temmuz 1949'da kurulan Kara Kuvvetleri komutanlığına bağlandılar. Kore Savaşı 1950'de Türkiye'nin Kore Savaşı'na katılmasıyla kara kuvvetlerinden 5090 kişilik bir tugay Kore Türk Tugayı adıyla Kore'ye gitti. Türk Tugayı 8 nci Amerikan Ordusuna bağlandı. Tugaya "North Star- Kutup Yıldızı" kod adı verildi. Tuğgeneral Tahsin Yazıcı komutasındaki 259 subay, 18 askeri memur, 4 sivil memur, 395 astsubay, 4414 erbaş ve er olmak üzere 5090 kişilik 1. Türk tugayı, 17 Eylül 1950'de İskenderun limanından hareket ederek 12 Ekim 1950'de öncü takım Pusan limanına ulaştı ve 17 Ekim'de ana birliği de Pusan'dan karaya çıktı. Aynı gün Pusan'dan hareket ederek 20 Ekim'de Taeg'a varıp, süratle kuzeye doğru ilerleyen Birleşmiş Milletler ordularına iştirak etti. 10 Kasım'da Taeg'dan hareket ederek 21 Kasım'da Kunuri'ye vararak Amerikan 9. Kolordusu'nun sağ kanadında konuşlandırıldı. 24 Kasım 1950 sabahı kuzeye Çin sınırına doğru ilerleme emrini alan tugay Kunuri'den hareket ederek Kaechon, Sinnimni, Wawon boyunca Tokchon'a doğru yola çıktı. Ancak Çin Halk Gönüllü birlikleri cephenin arkasına sızmaya başladı. Durumu farkeden Amerika ve Güney Kore birlikleri ricat etmeye başladılar. Ancak Türk tugayına ricat emri geç ulaştı. 1. Taburun etrafı kuşatılıp süngülü çatışmaya girmek zorunda kaldı. Ricat harekâtını sağlamak için sonuna kadar direnen 3. Tabur 9. Bölük imha edildi. Geri kalan Türk birlikleri ise Chongchon nehri boyunca geri çekildi. Savaş 3 yıl sürdü, savaşın başından itibaren stratejik noktalarda görev alan Türk tugayları kendisine verilen görevleri mümkün olan en iyi şekilde yerine getirmiş ve katıldığı muharebelerde; 37 subay, 26 astsubay, 658 er olmak üzere toplam 721 şehit,. 2147 yaralı, 346 hasta, 234 esir ve 175 kayıp vermiştir. 462 Türk şehidi Güney Kore'de Seul-Pusan Kasabası yakınlarındaki Tanggok mezarlığı içerisinde bulunan Pusan Şehitliği'nde bulunmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti'nin bu savaştaki personel kaybı bölgeye giden ABD ve Birleşik Krallık'tan sonra 3. sıradadır. NATO ile Türk Kara Kuvvetleri 1952'de NATO'ya giren Türkiye, ordusunu modern silahlarla donattı. Kara Kuvvetleri son olarak 20 Temmuz 1974'te Kıbrıs Harekâtı'nı yaptı. |
Türk Hava Kuvvetleri
Türk Hava Kuvvetleri (Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı) Türk Hava Kuvvetleri, 1911 yılında kurulan ve 2012 sayımlarına göre envanterinde 1.944 hava aracı barındıran, barışta Türk Hava Sahası'nı savunan, savaşta kara ve deniz kuvvetlerine destek veren kuvvettir. Bu USAF arkasındaki filo büyüklüğü açısından NATO'da 2. sıradadır. Komutanı Orgeneral Mehmet Erten'dir. 1940'da, II. Dünya Savaşı yıllarında Türk hava tugaylarının Balkanlar'ın ve Orta Doğu'nın en büyük hava kuvvetleri olmak üzere kendi envanterinde 500'den fazla savaş uçağı vardı. Lojistik işler için Milli Savunma Bakanlığı ve eğitim işlerinden Genelkurmay Bakanlığı bünyesinde Hava Müsteşarlığı 1944 yılında Hava Kuvvetleri Komutanlığını oluşturmak için birleştirilmiştir. Böylece, Hava Kuvvetleri Türk Silahlı Kuvvetleri'nden ayrı bir dal haline geldi. Türk Hava Kuvvetleri'nin ilk komutanı General Zeki Doğan oldu. Türkiye, Şubat 1945 yılına kadar Müttefiklerin tarafında II. Dünya Savaşı'na girmedi. Bununla birlikte, Türk Silahlı Kuvvetleri tam alarma gitti ve komşu Bulgaristan Mihver Devletleri arasındaki askeri ittifak sonrasında Yunanistan'ın Nisan 1941'de işgalinden sonra savaşa hazırlandı. Bir yıl içinde Türkiye'nin kuzeybatı ve batı sınırları Alman kuvvetleri ve güneybatısında İtalyan güçleri tarafından kuşatıldı. Kimlik Sembolü http://upload.wikimedia.org/wikipedi...oundel.svg.png Büyüklük 60,100 personel (2008) 2040 uçak (2012/2013) 154 UAVs Komutan:Orgeneral Mehmet Erten Komutan Yardımcısı:Korgeneral Rıdvan Ulugüler Kurmay Başkanı:Korgeneral Nezih Damcı |
Türk Deniz Kuvvetleri
Türk Deniz Kuvvetleri (Deniz Kuvvetleri Komutanlığı) Türk Deniz Kuvvetleri, Türkiye'yi denizden gelecek tehditlere karşı savunmak ve ülkenin denizle alakalı menfaatlerini korumak ve kollamakla görevli kuvvettir. Komutanı Oramiral Emin Murat Bilgel'dir.55.000 personel 75 Uçak 25 Fırkateyn 9 Korvet 14 Denizaltı 108 Hücumbot Sahil Güvenlik Gemisi: 102 Mayın Gemileri: 21 Toplam: 300 Gemi Komutan:Oramiral Emin Murat Bilgel Kurmay BaşkanıKoramiral Veysel Kösele |
Jandarma
Jandarma (Jandarma Genel Komutanlığı) Jandarma, Türkiye'de il ve ilçe belediye sınırları dışında kalan yerler ile Polis teşkilatı bulunmayan yerlerde kendisine 2803 sayılı Jandarma Teşkilatı Görev ve Yetkileri Yasası ile 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanununda ve diğer yasalarda verilen görevleri yerine getiren Askeri güvenlik ve kolluk kuvvetidir. Bu alan Türkiye yüz ölçümünün % 82’sini kapsamaktadır. Jandarmanın görevi emniyet ve asayiş ile kamu düzeninin korunmasını sağlamak, diğer yasa ve nizamların kendisine verdiği görevleri yerine getirmektir. Jandarma personeli; subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, askeri öğrenci, erbaş ve erler ile sivil memur ve işçilerden oluşur. Jandarma, İçişleri Bakanlığı'na bağlı olarak görev yapmaktadır.Jandarma birlikleri; Genelkurmay Başkanlığınca lüzum görülen hallerde Sıkıyönetim, Seferberlik ve Savaş hallerinde gerekli olan bölümü ile Kuvvet Komutanlıkları emrine girer, kalan bölümü ile Jandarma Genel Komutanlığı emrinde normal görevlerine devam eder. Barış durumunda emniyet ve asayiş görevlerinden dolayı İçişleri Bakanına karşı sorumlu olan Jandarma, silahlı kuvvetlerle ilgili görevleri eğitim ve öğrenim bakımından ise Genelkurmay Başkanlığı'na karşı sorumludur.Jandarma Genel Komutanı Orgeneral Bekir Kalyoncu'dur. Jandarma amblemi kurulduğu 1839 tarihinden bugüne kadar 6 defa değişmiştir. Yapılan en son değişiklik 2004 yılında bugünkü kullanılan amblemde bulunan 1846 kuruluş yılının 1839 şeklinde değiştirilmesidir. Diğer amblem değişiklikleri hakkında bir bilgi bulunmamaktadır. Görevleri 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu gereğince Jandarmanın Görevleri; Mülki, Adli, Askeri ve Diğer Görevler olmak üzere dört ana başlık altında toplanmaktadır.Adli görevleri Suç işlenmesini müteakip suç ve suçluların ortaya çıkarılması Suçluların yakalanması Suç delillerinin adli makamlara intikal ettirilmesi Cumhuriyet Savcısının talimatı ile ön soruşturmayı yapmak Cezaevlerinden adliye mahkûm sevki Mülki görevleri Genel emniyet ve asayişin sağlanmasına yönelik hizmetlerin ilgili mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak Asayiş suçundan toplumun nasıl korunacağı hakkında halkın bilgilendirilmesi, çocukların ve gençlerin suça yönelmelerini ve suçta kullanılmalarını önleyici tedbirlerin alınması hizmetlerini yürütmek, Asayiş suçları hakkındaki bilgi ve istatistikleri değerlendirmek, suç analizi yapmak veya yaptırmak ve bunları değerlendirerek asayiş suçlarının önlenmesi için suçla mücadele yöntemlerini belirlemek. Suç işlenmesini önleyici faaliyetleri yürütmek. Kaçakçılığın men, takip ve tahkiki Ceza infaz kurumu ve tutuk evlerinin dış koruması Askeri görevleri Askerî kanun ve nizamlar ile Genelkurmay Başkanlığı tarafından verilen görevlerdir. Diğer görevleri Mülki, adli ve askeri görevler dışında kalan, kanun ve nizamlar ile emir ve alınan kararlar doğrultusunda ifa edilmesi gereken, tesis ve şahıs koruması ile nakil emniyeti gibi görevlerdir. Büyüklük 59.100 Uzman personel 142.018 Yükümlü 1.524 Taşıt 57 Helikopter |
All times are GMT +3. The time now is 15:56. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Siyaset Forum 2007-2025