Zalim baas rejiminin “dış komplo” söylemini benimseyen yukarıda isimlerini zikrettiğimiz saray âlimleri, halkı “fitneye (!)karşı” uyarmış ve kontrollerindeki dini kurumlar ve takipçileri aracılığıyla muhalefetin etkisini kontrol altında tutmaya çalışmışlardır. Beşşar Esed’in, Hama’da katliamların yaşandığı 2011 yılının Ramazan ayında verdiği iftar yemeğine katılan Suriye’nin farklı illerinden gelen müftü ve imam-hatiplerden olan saray uleması, Esed’e bağlılıklarını bildirmişlerdir.
Suriye’de belam’laşan yani tabir-i caizse köpekleşen âlimleri ve misyonlarını bu şekilde izah ettikten sonra, rejim karşıtı tavırlarıyla öne çıkan Rabbanî âlimlerden de bahsedelim:
Suriye’de 1960’lı yıllardan beri Baas Partisi ve azınlık mezhebi Nusayrilerin zulümlerine karşı Suriye Müslüman Kardeşler teşkilâtının lideri olan Mustafa es-Sibâî, Şeyh Muhammed Hamid, Hasan Habenneke ve Saîd Havvâ[20] gibi âlimler, Sünni kitleyi yönlendirmiş, diri tutmuş ve onlara şer’i ve siyasi rehberlik yapmışlardır.
Günümüzde de mevcut rejimin meşruiyetini yitirdiğini savunan ve protestoları destekleyen, rejim karşıtı tavırlarıyla öne çıkan Rabbanî[21] âlimler –Allah’a şükür- mevcuttur. Daha çok Şeyh Muhammed Ali es-Sâbunî[22] başkanlığındaki “Suriye Âlimler Birliği” adı altında örgütlenen Âlimler, halkın rejim karşıtı gösterilere katılmasını desteklemiş, Vakıflar Bakanlığı öncülüğünde bazı din adamlarının takındığı rejim yanlısı tavrı kınamıştır. Yayınladıkları bildiride göstericilerin amaçlarının meşru olduğu dile getirilmiş, Uluslararası Müslüman Âlimler Birliği Başkanı Şeyh Yusuf el Karadavi’nin gösterilerden yana olan tutumu savunulmuş, Suriye rejiminin bazı görevlilerinin göstericilerin taleplerini meşru saymasının yeterli olmayacağı, reformların hayata geçirilmesinin gerekli olduğuna vurgu yapılmıştır. Bu bildiriyi Şam, Halep, Hums, Hama, Derâ, Kamışlı, İdlib, el Cezire, Banyas, Deyri Zor ve Lazkiye’den toplam 53 âlim imzalamıştır.[23]
Başkent Şam'daki halk hareketinin öncülüğünü ülkenin saygın âlimlerinden Rıfai Mescidi'nin imamı Şeyh Usame Rıfai yapmaktadır. Muâz el-Hâtîb, Ratîb en-Nablusî, İmâduddin Reşîd, Salah Abdulfettah Halidî ve Şeyh Adnan Arur Suriye’de İslami direnişin öncü âlimleri arasında zikredilmektedir.
[20] Hayatı hakkında bak:
http://www.gencbirikim.net/?Syf=26&S...ÎD-HAVVÂ-(Rh.a)
[21] Kalbini ve fikrini Allah'a bağlamış ve sadece onunla meşgul olan anlamındaki Rabbanî kelimesi; Rabb'e bağlanarak O'na kulluk eden ve diğer insanları eğitip öğretebilecek yüksek seviyeli kimsedir. Buhari'de İbn Abbas'dan gelen bir rivâyete göre: "Rabbânî, insanlar üzerinde ilim ile siyaset icra eder ve büyük bilgiden önce, küçük bilgilerle onları (kademe kademe) terbiye eden ilim ve velayet erbabıdır" (Buhârî, İlim, 10). Buradan da anlaşılacağı gibi rabbanî, yalnızca sahip olduğu ilim ile insanları eğitmekle kalmayıp, aynı zamanda onlar üzerinde velâyet (yönetme ve yönlendirme) işini yürütebilmektedir.
[22] Şeyh Muhammed Ali El-Sâbunî 1930’da Halep’te doğmuştur. 1952’de El Ezher Üniversitesi İslam Hukuku Fakültesi’nden mezun olan Sâbunî, Mekke’deki Ummul Kura Üniversitesi’nde ve Kral Abdulaziz Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 28 yıl boyunca ders vermiştir. Şeyh Muhammed Ali es-Sâbûnî, şer'î ilimlerin birçok alanında ve Kur'ân ilimlerinde kendisini ispat etmiş yetkin bir ilmî şahsiyettir. Şeyh Sâbûnî'nin Safvetü't-Tefâsîr, Min Kunûzi's-Sünne, Ravâ'i'u'l-Beyân fî Tefsîri Âyâti'l-Ahkâm gibi Türkçeye de çevrilen eserleri vardır.
[23] “Ulemai Suriye yueyyidune intifadati’ş şaab,” Al Moslim,
http://almoslim.net/node/145055