Kaynak tdv islamansiklopedisi.info MݑRAC
*isrâ ve mi‘racın kaç defa gerçekleştiği meselesinde farklı ifadeler vardır Bazılarına göre isrâ uyanık uyurken olmak üzere iki defa olmuştur kimine göre sadece uyanık ve bedenle gerçekleşmişdir. ilki Mescid-i Aksâ’ya, diğeri önce Mescid-i Aksâdan semaya kadar olandır.
*kimine göre mirac üç defa veya daha fazla meydana gelmiştir, biri ruh ve bedenle uyanıkken, diğeri uyku halinde olmuştur. İsrânın bir defa uyanıkken bedenle, mi‘rac ise bir defa ruhen gerçekleştiği tartışması vardır her ikiside aynı gece gerçekleşmiştir*İbn Kayyim mirac ihtilâfının farklı rivayetlere takılan kalan zayıf nakilcilerden ileri geldiğini söyler mi‘rac birden fazla vuku bulursa her defasında elli vakit namazın farz kılınmasının açıklamanın mümkün olmadığını kaydeder
*Hz. Peygamber’in mi‘racda Allah’ı gördüğü sidretü’l-müntehâda “iki yay ucu aralığı kadar” Allah’a yaklaştığını ve O’nu gördüğünü bildiren âyetlere dayanır Hz. Âişe, Ebû Zer Hüreyre; gibi müfessirlerin yaklaşmanın Peygamber ile Cebrâil arasında gerçekleştiğini kabul eder kimi müfessir enes malik ise yaklaşmanın doğrudan Allah’la Resûl arasında gerçekleştiğini söyler *Mirac Rivayetlerinde sidretü’l-müntehâya sadece peygamber ve meleklerin ulaşabildiği ve orayı geçmenin Resûlullah’a mahsus olduğu kaydedilir İslâm âlimleri, Allah ile Resulü arasındakj yakınlaşmanın tecessüme delâlet ettiğini vezâhirî mânalarıyla kabul edilemeyeceğini belirtmişlerdir. Allah’ın Peygamber’e veya Peygamber’in Allah’a yaklaşması mekân ve mesafe ile değil Resûlün makamının yükselmesi, duanın kabulü ve nimetlere mazhar kılınmasıyla açıklanmalıdır
*mi‘rac gecesinde Hz. Peygamber’in Allah’ı görüp görmediği görüş ayrılıkları olmuştur Rü’yeti kabul etmeyenlerin başında Hz. Âişe gelmektedir. Rivayete göre Ebû Zer Resûlullah’a, “Rabbini gördün mü?” diye sormuş, Resûlullah da, “O bir nurdur, nasıl görebilirim?” demiştir Hz. Âişe, Muhammed’in rabbini gördüğünü söyleyenin Allah’a iftira etmiş olacağını söylemiş, görme âyetlerini Resûlullah’ın, “O görülen sadece Cibrîl idi” hadisiyle açıklamıştır *Mirac Rü’yetini savunanlar farklı yorumlar yapmışdır. Bir kısmı Hz. Peygamber’in rabbini kalp gözüyle, bir kısmı da beden gözüyle gördüğünü ileri sürmüştür yaklaşma ve görmek Cebrâil’in vahiy getirmesiyle ilgili olduğu anlaşılır. Necm sûresi isradan önce nâzil olduğuna, isrâ ve mi‘rac aynı gece meydana geldiğine göre yaklaşma ve görme âyetleri mi‘rac olayı ile bağlantılı değildir*âyet ve hadislerden isrâ ve mi‘racın bedenen veya ruhen gerçekleşmiştir Buhârî ve Müslim Hz. Peygamber’in göğsü yarılmış buraka bindirilerek yedi kat sema ve ötesine götürülmüş süt ve şarap kadehlerini tercih etmesi istenmiş elli vakit namaz beşe indirilmiştir mi‘rac ruhen gerçekleşmiştir
*Mi‘rac, kelâm âlimlerince mûcizedir Peygamber’in hissî mûcizelerindendir çekicidir. mûcizeler müşahede edilmelidir mi‘rac sadece Resûlullah’ın müşahedesidir Kur’an ve hadiste bildirilmiştir mi‘rac Hz. Peygamber’in mânevî dünyasında gerçekleşip itminan ve güç veren olağan üstü bir hadisedir. *amcası Ebû Tâlib ile hanımı Hz. Hatice’nin vefatıyla, eziyet çeken aleyhisselam Tâif dönüşünde Allah tarafından kendisine mirac lütfedilmiştir mirac mânevî bir destektir ilâhî lütuf son nebînin mesajın Mescid-i Aksâ’da namaz kıldırdığı ve peygamberlerin mesajıdır son din ihya edilecek ve hak dini bütün dinlere hâkim olacaktır (el-Feth 48/28)
*Kur’an’da ve sünnette namazın dinen önemlidir emirdir müminin mi‘racıdır. mânevî hayatı geliştirir insan allaha yönelir dua ile allah'a yalvarmaktır
|