Tekil Mesaj gösterimi
Alt 05-23-2008, 01:24   #9
Kullanıcı Adı
dildade
Standart Hazreti İbrahim (a.s)
1. İbrâhim as.’ın Sünnet (Hıtan) Oluşu :
Erkek üreme organının da bilinen o deriyi (gufle)’yi kesilmesine hitan denir. Kur'ân'da "Sünnet" (hıtan) ile ilgili bir âyet bulunmamakla birlikte, müslümanlığın simgesi olarak kabul edilmiştir. Geçmişi Hz. İbrâhim'e kadar varan sünnet, câhiliye devri arapları arasında da devam edegelen bir âdetti. Araplarda hem kadın hem de erkekler sünnet edilirdi. Erkeğin sünneti için "hıtan" kadınların sünneti için "hafd" kelimesini kullanmaktaydılar.[1]

Günümüzde sünnet tıbbî ve geleneksel olmak üzere iki amaçla yapılmaktadır. Tıbbî olanı şüphesiz bazı hastalar için zorunlu görülen bir operasyondur. Geleneksel olanı ise Hz. İbrâhim’in insanlığa bıraktığı bir adettir ve bugün yaygın olarak “Sünnet” tabir edilmektedir.

Bu adet, Yahudiler’in kaynaklarında, Tanrı, Yahova ile Peygamber İbrâhim arasında, İsrailoğulları’nın seçilmişliği hususunda yapılan ittifakı temsil eden bir sembol olarak gösterilir. [2]

Tevrat’ın İbrâhim’in sünnet olması hakkında söyledikleri yıl itibariyle farklılık gösterir. “Ve Allah İbrâhim’e dedi : Aranızda her erkek sünnet olunacaktır. Ve gulfe etinizden sünnet olunacaksınız; ve sizinle benim aramdaki ahdin alameti olacaktır. Ve aranızda evde doğmuş, yahut senin zürriyetinden olmayıp her yabancıdan para ile satın alınmış olan sekiz günlük her erkek çocuk nesillerinizce sünnet olunacaktır. Ve ahdim, ebedi bir ahid olarak sizin etinizde olacaktır.”[3]

İsa (a.s)'ya kadar böyle devam etmişken sonradan hıristiyanlar bu âdeti bozmuş ve "hıtan", kalbin guflesini (kalbi bürüyen perdeyi) atmaktır, şeklinde yanlış bir yorumla sünneti bırakmışlardır.[4]

Netice olarak diyebiliriz ki, Yahudiler hitan Tanrı tarafından seçilmiş olmaktan dolayı üstün ırk olmanın bir sembolü görüp onu sürdürmeyi dini bir vecibe sayarak, ifrada düşmüşlerken, Hıristiyanlar onu tamamen iptal ederek tefrite varmışlarıdır.[5]

Sünnet olmayı, İbrâhim as.'ın sınandığı kelimeler arasında sayan müfessirler, ilk sünnet olanın İbrâhim as. olduğunu; onun, 120 yaşında sünnet olduğunu, ondan sonra seksen yıl yaşadığını söylüyorlar. Bu konuda rivayet edilen hadisler arasında karışıklık vardır. Şöyle ki;

Abdu'r-Razzak'ın Ebu Hureyre'den çıkardığı hadise göre İbrâhim 120 yaşında iken sünnet olmuş; Müslim'in yine Ebu Hureyre'den çıkardığı daha sağlam bir hadise göre de İbrâhim as. 80 yaşında iken sünnet olmuştur.

İbrâhim as. Kadum veya Kaddum (Keser) ile kendisini sünnet etmiş, bundan sonra da, seksen yıl daha yaşamıştır. İbrâhim as. ilk sünnet olan insandı. İbrâhim as.'ın, Amâlikalılarla yaptığı savaşta, iki taraftan pek çok ölenler olup kendi adamlarını gömmek için tanıyamadığından, müslümanlık alameti olmak üzere sünnetle emrolunduğu da, rivayet edilir.[6]



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Şamil İslâm Ansiklopedisi cd. Sünnet Maddesi c.5.

[2] Bkz. Tesniye, 30/6; Ahmet Baydar, İbrâhimi Okuyuş, Beyan Yayınları: s.49.

[3] Tekvin 17/9,13, 22,26; Süleyman Ateş, Kur'an Ansiklopedisi: c.9/137.

[4] Buhari, Tecrid-i Sarih Tercümesi, IX, 112; Şamil, İslam Ansiklopedisi, Sünnet Maddesi c.5.

[5] Ahmet Baydar, İbrâhimi Okuyuş, Beyan Yayınları: s. 50.

[6] Şamil İslâm Ans. Sünnet Maddesi c.5; Kur’an Ans. Süleyman Ateş c.9 s.136; Kurtubi el-Câmi c.2, s.99.
dildade isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla