Paksüt, Erten ve Özler'in karşı oy gerekçelerinde, Habertürk ile CHP arasında yapılan sözleşme gereği Habertürk'e 265 bin 500 YTL peşin ödendiği, bunun 214 bin 500'lük kısmı için fatura alındığı, kalan 51 bin YTL için ise fatura düzenlenmediği belirtildi. Şirkete daha sonra yapılan 50 bin YTL'lik ödemenin faturasının 31 Aralık 2004'te düzenlendiği ve faturada bu ödemenin ''TV tanıtım ve prodüksiyon bedeli'' olduğunun belirtildiği kaydedilen karşı oy gerekçesinde, ''31 Aralık 2004 tarihli faturanın gerçeği yansıtmadığı ve bu ödeme karşılığında bir hizmet alınmadığı hususunda dosyada herhangi bir bilgi bulunmamaktadır. Tarafların, daha önce imzaladıkları sözleşme çerçevesinde ve bu sözleşmeye yazılı bir ek yapmaksızın sözlü mutabakatla bu şekilde uygulama yapmalarına yasal bir engel de bulunmamaktadır. Bu nedenlerle, yapılan ödemenin kanuna aykırı olduğunu kabul eden çoğunluk kararına katılmadık'' denildi.
Üye Fulya Kantarcıoğlu karşı oy yazısında ise ''Daha önce 22 Kasım 2003 tarihinde imzalanan sözleşmede verilmesi öngörülen hizmetler kapsamında ödendiği anlaşılan söz konusu miktara ilişkin faturaya, aksi kanıtlanamadıkça itibar edilmesi ve buna ilişkin parti giderinin yasal olduğunun kabulü gerekmektedir'' dedi.
- 2005 YILI HESAPLARINDA PARTİ AMACINA UYGUN GÖRÜLMEYEN 161 BİN 620 YTL HAZİNE'YE
Anayasa Mahkemesi, CHP'nin 2005 yılına ait kesin hesap incelemesinde, parti amacına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 161 bin 620 YTL 2 YKr gider karşılığı parti mal varlığının, Hazine'ye gelir kaydedilmesine karar verdi.
Anayasa Mahkemesinin, CHP'nin 1998, 2004, 2005 ve 2006 yıllarına ait mali denetim kararları, Resmi Gazete'de yayımlandı.
Partinin Anayasa Mahkemesi'ne verdiği 2005 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren esas inceleme raporuna göre, CHP Genel Merkezi ile il örgütlerinin 2005 yılı gelirlerinin 56 milyon 2 bin 525 YTL 7 YKr, giderlerinin 49 milyon 596 bin 345 YTL 31 YKr ve 2006 yılına devreden nakit mevcudunun 6 milyon 406 bin 179 YTL 76 YKr olduğu, gelir toplamı ile gider ve nakit devir rakamlarının toplamının birbirine denk olduğu görüldü.
- -GENEL MERKEZ VE ÖRGÜTLERİN GELİR İNCELEMESİ-
CHP'nin gelirlerinin incelenmesinde, parti genel merkezi gelirlerinin 41 milyon 936 bin 287 YTL 39 YKr olarak gösterildiği, bunun 3 milyon 385 bin 486 YTL 97 YKr'sini 2004 yılından devreden alacakların, 801 bin 312 YTL 24 YKr'sini 2006 yılına devreden borçların, 15 milyon 779 bin 763 YTL 21 YKr'sini 2004 yılından devreden nakit mevcudun, 2 bin 629 YTL 62 YKr'sini aidat gelirlerinin, 18 bin 200 YTL'sini mal varlığı gelirlerinin, 4 milyon 184 bin 161 YTL 26 YKr'sini banka mevduat gelirlerinin, 17 milyon 756 bin 281 YTL 18 YKr'sini hazine yardımının ve 8 bin 452 YTL 91 YKr'sini de çeşitli gelirin oluştuğu belirlendi.
CHP Genel Merkezinin defter kayıtları ve gelir belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerinin, 2820 sayılı Yasa'ya uygun olarak sağlandığı sonucuna varıldı.
İncelemede, parti genel merkezinin 2005 yılı muhasebe kayıtlarının tutulduğu yevmiye defterinin 30 Aralık 2005 tarihinde Çankaya İlçe Seçim Kuruluna onaylatıldığı, defter-i kebirine ise sayfa numarası verilmediği ve ilçe seçim kuruluna onaylatılmadığı görüldü.
Anayasa Mahkemesi heyeti, 2820 sayılı Siyasi Partiler Yasası'nın 60. maddesine aykırı olarak yevmiye defterini yıl başlamadan önce tasdik ettirmeyen, defter-i kebirine sayfa numarası vermeyen ve hiç tasdik ettirmeyen parti sorumluları hakkında söz konusu yasanın 113. maddesi uyarınca suç duyurusunda bulunulması gerektiği sonucuna vardı.
İl örgütleri gelirlerinin incelenmesinde de partinin il örgütlerinin gelirlerinin 14 milyon 66 bin 237 YTL 68 YKr olarak gösterildiği belirtildi.
İl örgütlerinin gelirlerinin 79 bin 208 YTL 9 YKr'sini 2004 yılından devreden alacakların, 744 bin 626 YTL 95 YKr'sini 2006 yılına devreden borçların, 858 bin 547 YTL 84 YKr'sini 2004 yılından devreden nakit mevcudun, 1 milyon 107 bin 586 YTL 17 YKr'sini aidat gelirlerinin, 2 milyon 216 bin 243 YTL 53 YKr'sini bağış gelirleri, 25 bin 664 YTL'sini defter-makbuz satış gelirlerinin, 1 milyon 877 bin 222 YTL 35 YKr'sini faaliyet gelirlerinin, 246 bin 55 YTL 7 YKr'sini mal varlığı gelirlerinin, 343 bin 867 YTL 53 YKr'sini banka mevduat gelirlerinin ve 6 milyon 567 bin 216 YTL 15 YKr'sini ise genel merkez yardımı oluşturdu.
İncelemede, il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gelir bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Yasa'ya uygun olduğu sonucuna varıldı.
Parti Genel Merkezinin 2005 yılı giderleri, 35 milyon 934 bin 791 YTL 9 YKr olarak gösterildi. Bunun 337 bin 196 YTL 74 YKr'sini 2004 yılından devreden borçlar, 3 milyon 536 bin 965 YTL 48 YKr'sini 2006 yılına devreden alacaklar, 2 milyon 276 bin 711 YTL 44 YKr'sini personel giderleri, 1 milyon 673 bin 410 YTL 91 YKr'sini yönetim giderleri, 587 bin 233 YTL 86 YKr'sini kurultay-kongre giderleri, 2 milyon 559 bin 369 YTL 99 YKr'sini seçim, tanıtım, propaganda giderleri, 666 bin 563 YTL 31 YKr'sini demirbaş alım giderleri, 17 milyon 730 bin 123 YTL 21 YKr'sini bina inşaat giderleri ve 6 milyon 567 bin 216 YTL 15 YKr'sini ise il örgütlerine yapılan yardımlardan oluştuğu belirlendi.
Parti Genel Merkezinin 2006 yılına devreden nakit mevcudu ise 6 milyon bin 496 YTL 30 YKr tespit edilirken, genel merkezin 2005 yılı defter kayıtları ve gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, belirtilenler dışında kalan giderlerin 2820 sayılı Yasa'ya uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna varıldığı tespit edildi.
2820 sayılı Yasa'nın 70. maddesinin bir ve ikinci fıkralarında; ''Siyasi partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz'' hükmünün düzenlediği hatırlatılan inceleme raporunda, parti görevlilerinin yurt dışı seyahatleri sırasında 538 YTL 15 YKr bahşiş ödemesini gider yazdığı kaydedildi.
Raporda, ''Parti görevlilerince, bir hizmet karşılığı olmaksızın kişi ya da kuruluş elemanlarına bahşiş adı altında yapılan ödemeler, parti tüzel kişiliğinin faaliyet amacıyla bağdaşmadığı gibi bu ödemelerin parti tüzel kişiliği adına yapıldığı da kabul edilemez'' denildi.
Kişiler adına düzenlenmiş seyahat harcamalarının da (uçak, tren ve otobüs bilet bedelleri, konaklama bedelleri) gider yazıldığı, 8 bin 794 YTL 57 YKr seyahat harcamasının parti adına yapıldığını gösteren bilgi ve belge bulunmadığından, bu harcamalar, ''parti amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir harcama'' olarak kabul edilmedi.
Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları ve gerekli özeni göstermemeleri sonucu oluşan gecikme zammı ve faizi ile kişilerin şahsi kusurları dolayısıyla tahakkuk eden para cezalarından parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmadığı belirtilen raporda, 13 bin 20 YTL 61 YKr'lik vergi, sigorta pirimi ve telefon gecikme zammı ve faizleri ile para cezalarının kişisel sorumluluk kapsamında olduğundan gider yazılması kabul edilmedi.
Parti adına düzenlenmeyen belgelere dayanılarak yapılan 389 YTL 5 YKr'lik ödemenin de gider yazıldığı tespit edilirken, parti adına düzenlenmemiş noter makbuzları bedellerinin gider yazılması, parti tüzel kişiliğinin faaliyet amacıyla bağdaşmadığı ve bu ödemenin parti tüzel kişiliği adına yapıldığı da kabul edilmedi.
İncelemede, 980 YTL 8 YKr tutarındaki gider belgelerinin fotokopileri kullanılarak mükerrer gider yazıldığı belirlendi. Mükerrer olarak gider yazılan bedelin belgeye dayandırılması kabul edilmedi ve bu eylemle ilgili sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunulması gerektiği sonucuna varıldı.
Asıl fatura yerine fotokopi faturaya dayanak gösterilerek gider yazılan 6 bin 183 YTL 60 YKr de yasanın öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış kabul edilmedi.
Partinin satın aldığı otobüslerin bedellerinin ödenmesine ilişkin düzenlenen mahsup fişi ve eklerinin incelenmesinde, otobüs alımıyla ilgili özel tüketim vergisinin mükerrer gider yazıldığı tespit edildi. Mükerrer gider yazılan bin 787 YTL 74 YKr özel tüketim vergisi tutarının, yasanın öngördüğü anlamda belgeye dayandırıldığı kabul edilmedi ve bu eylemle ilgili sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunulmasına karar verildi.
Yurt dışı seyahat giderlerinin ödenmesine ilişkin belgelerin incelenmesinde, İsrail para birimi ile ödenen tutarın, Amerikan doları üzerinden gider yazıldığı tespit edildi.
Aynı uçak biletleri bedellerinin, hem partinin uçak biletlerini aldığı firma faturalarıyla, hem de seyahati gerçekleştiren kişinin adına kasadan ödeme yapılmış gibi gösterilerek mükerrer gider yazıldığı belirlendi. Mükerrer gider yazılan bin 898 YTL 64 YKr, yasanın öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış kabul edilmedi, sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunulması gerektiği sonucuna varıldı.
- -BELGELER ÜZERİNDE TAHRİFAT YAPILMASI-
Yurt dışı harcamalara ilişkin gider belgelerinin incelenmesinde, belgelerin üzerinde tahrifat yapılarak, yapılan gerçek harcama tutarından daha fazla gider yazıldığı görüldü. Gider belgelerinde tahrifat yaparak bin 132 YTL 13 YKr fazladan gider yazılması yasaya uygun bulunmadı ve ilgililer hakkında suç duyurusunda bulunulmasına karar verildi.
Genel Merkez gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, harcamaların dayanağı olarak tahsilat makbuzu, tutanak, yazı, parti görevlilerince düzenlenmiş ve imzalanmış gider makbuzu gibi belgelerin muhasebe fişine eklendiği, bazı harcamaların da herhangi bir belgeye dayanmadığı tespit edildi. Bu yolla yazılan 4 bin 586 YTL 23 YKr tutarındaki giderin belgeye dayandığı kabul edilmedi.
Parti adına kayıtlı 34 CHP 41 plakalı aracın tamirat bedeli olarak, kasko sigortasının yaptırıldığı sigorta şirketine ödemede bulunulduğu belirtilen inceleme raporunda, aracın yaptığı trafik kazasında diğer araç sürücüsünün yüzde 100 kusurlu bulunduğu ancak yine de partinin, aracın tamirat bedelini ödediği kaydedildi. Tamirat için partinin ödediği 13 bin 512 YTL'nin parti tarafından yapılması gereken bir ödeme olmadığı, sigorta şirketi ile kazada kusurlu bulunan karşı tarafın aralarında çözümlemesi gereken bir ödeme olduğu belirtilen raporda, yapılan ödemenin parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir harcama olarak kabul edilmediği belirtildi.
- -PARTİ ALACAKLARININ GİDER YAZILMASI-
Partinin kişilerden alacağı olan ve bir kısmı 2003 yılından itibaren devir edilmek suretiyle gelen, bir kısmı da 2004 yılında verilen toplam 18 bin 725 YTL 79 YKr'nin, herhangi bir belge olmaksızın gider yazıldığı da tespit edildi. Herhangi bir belgeye dayanmaksızın gider yazılan bedelin, yasanın öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu kabul edilmedi.
Partinin, ''Firmalar Hesabında'' kayıtlı 8 bin 867 YTL 97 YKr alacağının, herhangi bir tahsilat belgesi olmaksızın, tahsil edilmiş gibi gösterilerek kasa hesabına kaydedilerek kapatıldığı anlaşıldı. Kasa Hesabına yapılan kayıtla ilgili herhangi bir kasa tahsil fişi düzenlenmediği için herhangi bir tahsilat belgesine dayanmaksızın kaydedilen söz konusu bedelin yasaya uygun belgeye dayanmadığı tespit edildi.
Partinin, Salih Tayfun Orçun, Kerem Kalenderoğlu, Ayşe Kadın Dinler ve Baki Özilhan'a danışmanlık gideri adı altında herhangi bir gider belgesine dayanmaksızın ödemelerde bulunduğu anlaşıldı. Fatura veya serbest meslek makbuzu ile belgelendirilmesi gerektiği halde tek başına geçerli bir kanıtlayıcı belge niteliği taşımayan, sözleşmeye dayanarak veya sözleşmesi de olmaksızın kişilerin banka hesabına yatırılan 77 bin 692 YTL 35 YKr tutarındaki gider, yasaya uygun kabul edilmedi.
İncelemede, toplam 161 bin 620 YTL 2 YKr gider karşılığı parti mal varlığının Hazine'ye gelir kaydedilmesi ve harcama belgelerinde tahrifat yaparak veya aynı gider belgelerini mükerrer gider yazarak partiyi zarara uğratan sorumlular hakkında Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunulmasına karar verildi.
Parti il örgütlerinin giderlerinin 13 milyon 661 bin 554 YTL 22 YKr olarak gösterildiği belirtilen inceleme raporunda, bunun 453 bin 760 YTL 72 YKr'sini 2004 yılından devreden borçlar, 275 bin 206 YTL 89 YKr'sini 2006 yılına devreden alacaklar, 1 milyon 260 bin 500 YTL 67 YKr'sini personel giderleri, 4 milyon 211 bin 691 YTL 3 YKr'sini yönetim giderleri, 684 bin 770 YTL 61 YKr'sini kurultay-kongre giderleri, 2 milyon 704 bin 412 YTL 34 YKr'sini seçim, tanıtım, propaganda giderleri, 3 milyon 637 bin 784 YTL 79 YKr'sini demirbaş alım giderleri ve 433 bin 427 YTL 17 YKr'si ise yapılan yardımlar oluşturdu.
İl örgütlerinin 2006 yılına devreden nakit mevcudunun ise 404 bin 683 YTL 46 YKr olduğu tespit edilirken, il örgütleri kesin hesap çizelgelerinin gider bölümleri üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Yasa'ya uygun olduğu sonucuna varıldı.
- -PARTİ MALLARININ İNCELENMESİ-
CHP'nin 2005 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan incelemede, partinin 2005 yılında 2820 sayılı Yasa'nın 74. maddesi uyarınca değeri yüz YTL'yi aşan 825 bin 473 YTL 60 YKr değerinde taşıt ve demirbaş eşya niteliğinde taşınır mal, 3 milyon 478 bin 414 YTL 50 YKr değerinde taşınmaz mal ediniminin olduğu anlaşıldı.
Parti tarafından 2005 yılında edinilen, değerleri toplam 825 bin 473 YTL 60 YKr olan taşınır malların, 666 bin 563 YTL 31 YKr'sinin Genel Merkez, 158 bin 910 YTL 29 YKr'sinin ise il örgütleri tarafından edinildiği tespit edildi.
İncelemede, parti tarafından 2005 yılında edinilen, değerleri toplamı 3 milyon 478 bin 414 YTL 50 YKr olan çeşitli büro, daire ve dükkan niteliğindeki taşınmaz malların tamamının ise il örgütleri tarafından ve satın alma suretiyle edinildiği belirlendi.
CHP'nin 2005 yılı kesin hesabının ve eklerinin incelenmesinde, partinin 2005 yılında edindiği taşınmaz ve değeri yüz YTL'yi aşan taşınır malların 2820 sayılı Yasa'ya uygun sağlandığı sonucuna varıldı.
Partinin 2005 yılı kesin hesabının incelenmesinde; partinin 2005 yılı kesin hesabında gösterilen 56 milyon 2 bin 525 YTL 7 YKr geliri, 49 milyon 434 bin 725 YTL 29 YKr gideri ve 6 milyon 406 bin 179 YTL 76 YKr nakit devrinin eldeki bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na uygun olduğu sonucuna varıldı.
Söz konusu yasanın 70. maddesine göre parti amacına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 161 bin 620 YTL 2 YKr gider karşılığı parti mal varlığının, 2830 sayılı Yasa'nın 75. ve 76. maddeleri uyarınca Hazine'ye gelir kaydedilmesine karar verildi.
Muhasebe sistemine uygun muhasebe kayıtlarının tutulmasına, verilen bütün avansların muhasebeleştirilmesine ve denetime elverişli şekilde Anayasa Mahkemesine sunulması gereğinin partiye bildirilmesi kararlaştırıldı.
''Harcama belgelerinde tahrifat yaparak veya aynı gider belgelerini mükerrer gider yazarak'' partiyi zarara uğratan sorumlular hakkında cezai yönden gereğinin takdir ve ifası için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına karar veren Anayasa Mahkemesi, usulüne uygun kayıtları tutmayan, yevmiye defterini zamanında tasdik ettirmeyen, defter-i kebirine sayfa numarası vermeyen ve hiç tasdik ettirmeyen parti sorumluları hakkında da aynı Yasa'nın 113. maddesi uyarınca Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasını oy birliğiyle kararlaştırdı.