Nasıl bir zekâ yapısına sahip olduğunuzu belki burada yazılanlardan bile çıkaramazsınız. Yine de yaşam matematiksel ve sözel olan şeylerle sınırlandırılamayacak kadar renkli ve zevkli...
SÖZEL-DİLSEL ZEKÂ
* Her hikâyeyi, masalı, fıkrayı anlatır iyi bir hafızası vardır.
* Kelime oyunlarını sever. İyi bir kelime hazinesi vardır
* Sözel olarak iyi iletişim kurar.
* Öğrenmede daha çok konuşma ve dinleme materyallerine ihtiyaç duyarlar.
* Farklı kelimeleri sesleri ritimleri dinler ve tepkide bulunur. Diğer insanların seslerini yazılarını üsluplarını taklit edebilirler.
* Söylediklerini hatırlar, okuduklarını anlar, özetler ve kolaylıkla hatırlar.
* Etkili dinleme becerilerine sahiptirler.
MANTIKSAL-SAYISAL ZEKÂ
* Nesnelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar.
* Hızlı bir şekilde zihinsel matematik yapar. Matematik aktivitelerini, strateji oyunlarını, mantık bulmacalarını sever.
* Yüksek düşünme teknikleri kullanır. Zekâ oyunlarında başarılıdır.
* Neden sonuç ilişkilerini çok iyi kurar.
* Somut cisimleri soyut sembolik ifadelere dönüştürebilir.
* Hipotezler kurar ve sınar. Miktar tahminlerinde bulunur.
GÖRSEL VE MEKÂNSAL ZEKÂ
* Resimler ve şekillerle düşünür. Hayalinde gördüğü bir resmi anlatabilir.
* Harita tablo ve diyagramları anlayabilir.
* Çok hayal kurar. Sanat ve proje aktivitelerini, görsel sunuşları sever.
* Okurken kelimelerden çok resimlerden anlar. Tasarım, çizim ve görsellikten zevk alır.
* Kolaylıkla yön bulma becerisine sahiptirler.
* Dinlediklerinden zihinsel objeler, hayaller, resimler üretir. Öğrendiği bilgileri hatırlamada bu zihinsel resimleri kullanır.
BEDENSEL-KİNESTETİK ZEKÂ
* Bir veya birden çok sporla uğraşır. Uzun süre hareketsiz duramaz.
* Nesneleri parçalayıp bütünlemeyi çok sever.
* Hareket ederek öğrenir. Dinleme, konuşma, dans, koşma, dokunma ve hareket etmeyi sever.
* Öğrenmede role-play, drama, tiyatro ve hareket etme ihtiyacı duyar.
* Sağlıklı yaşan konusunda dikkatlidir.
* Fiziksel işlerde denge, zarafet, maharet ve dakiklik gösterir.
* Çevresini nesneleri eşyaları dokunarak ve hareket ederek inceler.
* Fiziksel maharet isteyen alanlarda (dans, spor...) yenilikler keşfeder ve farlılıklar ortaya çıkarır.
* Söylenenden çok yapılanı hatırlar.
MÜZİKSEL-RİTMİK ZEKÂ
* Notasını görmediği müziği tanır. Melodileri tanır. Enstrüman çalabilir. Koroda söyler.
* Çalışırken tempo ritim tutar. Seslere karşı duyarlıdır.
* Şarkıları kolaylıkla öğrenir. Şarkı söyleme, mırıldanma ve dinlemeyi sever.
* İnsan sesi, çevreden gelen sesler gibi çok farklı seslere karşı duyarlıdır, dinler ve tepkide bulunur.
* Müziği yaşamında kullanmak için fırsatlar oluşturur.
* Müziği hareketlerle birleştirerek farklı figürler ortaya çıkarabilir. Orijinal müzik kompozisyonları oluşturur.
KİŞİLER ARASI-SOSYAL ZEKÂ
* Arkadaşları ile birlikte olmaktan hoşlanır.
* İkna becerisine sahiptir. Kulüp, dernek ve komitelerde zevkle çalışır.
* Çok arkadaşı vardır. Dinlemeyi ve konuşmayı sever.
* Yönetme ve organize etmekten zevk alır.
* Öğrenmede arkadaşlar, grup oyunları ve sunuş yapmaya ihtiyaç duyar. Yaşıtlar ile veya farklı yaş grupları ile olmaktan zevk alır.
* Diğer insanların duygularına karşı duyarlıdır. Diğer insanları konuşmalarıyla etkiler.
* Grup ve takım çalışmalarından çok özel ve mükemmel ürünler ortaya çıkararak, gruplar halinde çalışmaktan zevk alır.
* Farklı kültürler, farklı yaşam tarzları konusunda çok meraklıdır.
* Güçlü bir espri yeteneğine sahiptir.
* Davranışlarının doğuracağı sonuçları kestirebilir.
* İnsanların her türlü davranışlarına karşı kabul edicidir.
* Sözel ve bedensel dili etkili bir biçimde kullanır.
* Farklı ortamlara, farklı insan topluluklarına girdiğinde kolaylıkla uyum sağlayabilir.
* İnsanları organize edebilecek kabiliyettedir.
KİŞİSEL- İÇSEL ZEKÂ
* Özgürlüğüne düşkündür. Bireysel çalışmalardan zevk alır.
* Kendisi hakkında düşünmeyi sever. Kendi ilgi ve becerilerinin farkındadır.
* Başarı ve başarısızlıktan zevk alır. Kendisini sever ve kendisiyle gurur duyar.
* Yalnız kalmaktan hoşlanır. Kendi iç dünyasını düşünür.
* Hedefler oluşturma ve hayallerden zevk alır.
* Öğrenirken kişisel çalışmalar, kendini değerlendirme ve kişisel farkındalığa ihtiyaç duyar.
* Yaşadığı her olay ve deneyim üzerinde çok fazla düşünür.
* Kendi içinde bir değer ve anlayış sistemi oluştururlar.
* Her şeyde kendinden bir şey arar.
DOĞACI-VAROUŞÇU ZEKÂ
* Araştırmalar yapmayı sever.
* Doğadaki canlıları incelemekten hoşlanır.
* İnsanın var oluş nedenlerini ve kendi var oluşunu düşünür.
* Doğadaki hemen her canlının yaşamına ilgi duyar.
* Farklı canlı türlerinin isimlerine karşı dikkatlidir, çiçek hayvan türleri onun için dikkat çekicidir.
* Seyahat etmeyi, belgeseller izlemeyi severken, doğa ve gezi dergilerini incelemekten hoşlanır.
* Doğanın insan üzerindeki ya da insanın doğa üzerindeki etkisi ile ilgilenir.
ÇALINTI