Küresel krizin, tüm sektörleri olduğu gibi turizm sektörünü de olumsuz etkileyeceği, ancak ekonomik krizin, bazı avantajlarından ötürü
Türk turizmine yeni fırsatlar yaratabileceği bildirildi.
Dünya Turizm Örgütü`nün (
UNWTO) `
Kasım 2008
Dünya Turizm Barometresi` raporu yayımlandı.
Raporda, uluslararası alanda yaşanan ve giderek derinleşen ekonomik krizin ülke ve sektörlere yansımalarının yayılarak sürdüğüne değinilerek, küresel krizin 2009`da etkileyeceği sektörlerden birinin de seyahat endüstrisi olacağı, 2007 yılında yüzde 6 oranında gerçekleşen turizmdeki büyümenin, 2009`da yarıya düşerek yüzde 2-3 düzeyinde kalacağı belirtildi.
Turizm Yazarları ve
Gazetecileri Derneği(
TUYED)
Başkanı Kerem Köfteoğlu, ekonomik krizin turizme etkilerini değerlendirmek amacıyla, TUYED
Ar-
Ge Birimi`nin, Dünya
Turizm Örgütü`nün ilgili raporu da dahil bazı veriler üzerinde inceleme yaptığını söyledi.
İnceleme sonunda, elde edilen verilerin, dünya turizminde de frene basıldığını gösterdiğini ifade eden
Köfteoğlu, krizin
Türkiye`ye yansımasının ise olumlu olabileceğine işaret etti.
Türkiye`nin turizmdeki avantajları
TUYED Başkanı Köfteoğlu, kriz ortamında da değişmeyen Türkiye`nin avantajlarını, `
Kalite/
Hizmet/fiyat dengesi`, `
Avro ve diğer para birimlerinin değer kazanması`, `Türkiye`nin Avro kullanan ülkeler dışında olması`, `
Genişleyen pazar yelpazesi `, `
Hızla yayılan
Her şey dahil sistemi` ve `Her kesimden gelir grubuna yönelik ürün sunabilme potansiyeli` olarak sıraladı.
Türkiye`nin turizmdeki önemli avantajları olan bu faktörlerin hiç birinde kriz öncesine göre değişiklik olmadığını belirten Köfteoğlu, şöyle konuştu:
`
Bu avantajlara sahip olmak kadar, bunları özellikle kriz ortamımda iyi ve doğru kullanmak da önemlidir. Türkiye`nin, küresel krizin turizme etkilerini, her pazarı ayrı ayrı ele alarak değerlendirmesi gerekiyor. Türkiye`nin son yıllarda genişleyen pazar yelpazesi bunu yapmaya olanak tanıdığı gibi, önemli avantaj da sağladı. Küresel krizin en ağır biçimde yaşandığı
Batı Avrupa ülkelerinden Türkiye`ye gelen turist sayısının, toplam ziyaretçi içindeki payı son 10 yılda yüzde 58`den yüzde 48`e düştü.
Aynı dönemde başta
BDT ülkeleri olmak üzere diğer pazarların payı ile yüzde 12`den yüzde 22`ye çıktı. Bu gelişme, Türkiye`nin kriz döneminde yeni pazarlara açılmasının gereğini bir kez daha gösterdi.`