|
Namaz Kılınması Caiz Olmayan Ve Mekruh Olan Vlkitler :
Şu üç vakitte, farz namazları ile cenaze namazını kılmak ve ti´âvet secdesi yapmak, caiz değildir :
1- Güneş doğup yükselene kadar,
2- Güneş, tam tepe noktasında olduğu zaman, meyledene kadar,
3- Güneşin, kızarmaya başlamasından batışına kadar. Fakat, o günün ikindi namazı, bu kaideden müstesnadır. Onun edası, gü(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)neş batarken de caizdir. Kâdîhân´da da böyledir.
Şeyhü´I - İmâm Ebû Bekr Muhammed bin Fadl : «İnsan güneşi gördüğü müddetçe, işte o tulu´dadır.» demiştir. Hulâsa´da da böyledir.
Bu, cenaze namazının ve tilâvet secdesinin mubah olan va(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)kitte yerine getirilmeyip de, tehir edilmiş bulunduğu zamandır. As(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)lında, vaktinde edâ edilmeleri mümkünken, bunları teTıir etmek, katiyyen caiz değildir.
Ancak, cenaze namazını bu vakitlerde kılmak vacib ise ve o vakitlerde de kılınmış ise, bu da caizdir. Çünkü o, vacib olduğun(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)dan, nakıs olarak kılınmış olur. Sirâcü´I - Vehhâc´da da böyledir.
Fakat, efdal olan, tilâvet secdesini geriye bırakmaktır. Cenaze namazının geciktirilmesi ise, mekruhtur. Tebyîn´de de böyledir.
Kerahat vaktinde, vaktinde kılınmayan farz ve vitir gibi vacib namazların kaza edilmeleri de caiz olmaz. Müstesfâ´da ve Kâ-fî´de de böyledir.
Kerahat vakitlerinde, nafile namazları kılmak-caizdir, fa(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)kat mekruhtur. Kâfî´de ve Tahâvî Şerhi´nde de böyledir.
Bir kimse, güneş doğarken veya batarken, nafile namaza başla(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)mış olsa da, namazda iken kahkaha ile gülse, abdesti bozulmuş olur. Fakat, o gönün ikindi namazını kılmakta olan kimse, böyle bir sev yapmış olsa, abdesti bozulmaz. Çünkü, farz bir namazı kaza ederken kahkaha ile gülen kimsenin bu mekruh vakitte abdesti bozulmaz. Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir.
Mekruh olan vakitlerin haricinde, namazda kahkaha ile gü(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)len kimse, hemen, namazı bırakır ve yeniden abdest alır ve kılmak(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)ta olduğu namazı da yeniden kılar. Zahirü´r - Rivâyede : «Şayet o namazı, o halde tamamlamış olsa, başlamış olmasından, dolayı, ken(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)disi yapması gereken şeyi yapmış ve borçtan kurtulmuş olur.» de(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)nilmiştir. Fethü´l - Kadîr´de de böyledir.
Fakat, bu kimse, gerçekten kötü bir iş yapmış olur. Ancak, abdesti ve namazı yenilemek gibi bir şey, o adama lazım gelmez. Tahâvî Şerhi´nde de böyledir.
Bir kimse, nafile bir namazı, kerahat vakitlerinin birinde kaza eylese, namazı caiz olur; fakat bu, günahtır. Serahsî´nin Mu-hıyt´inde de böyledir.
Mekruh bir vakitte, namaz kılmayı adamış olan bir kimse, adadığı namazı, o kerahat vaktinde kılsa, sahih olur; fakat, kendisi günahkar olur. Bu şahıs için uygun olan, o namazı, mekruh olma(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)yan bir vakitte kılmaktır. Bahrü´r - Râık´ta da böyledir.
Bir kimse, zaman belirtmeden veya mekruh vakitlerin dı(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)şında kılmak üzere, namaz nezretmiş (adamış) olsa, bu namazı, mekruh vakitlerin birinde kılması, asla caiz olmaz. Evceh olan da. budur. Şerh-i Münyetü´l - Musallî li - Eımîril - Hacc´da da böyledir.
Dokuz vakitte de, farzlar kıhnabilir, fakat nafileler kılın(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)mazlar. Nihâye´de ve Kifâye´de de böyledir,
Bu vakitlerde, farz namazlarının kazası, cenaze namazı ve tilavet secdesi de caiz olur. Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir. [8]
Kendisine Nafile Namaz Kılmanın Mekruh Olduğu Dokuz Vakit :
1- Fecrin doğuşundan itibaren,sabahnamazının kılındığı vakitten önceye kadarolan vakit. Nihâye´de ve Kifâye´de de böyle(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)dir.
Bu vakitte, sabah namazından başka, nafile bir namaz kıl(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)mak mekruhtur.
Bir kimse, gecenin sonunda, nafile bir namaz kılmaya baş(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)lamış olsa ve bir rek´at kılınca da fecir doğsa, o namazı tamamla(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)ması efdal olur. Çünkü, bu nafileye fecirden sonra başlamış değil(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)dir; bunu kasden yapmamıştır ve bu namazı, sabah namazının sün(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)neti niyyeti ile kılmamaktadır. Esahh olan da budur. Tebyîn´de de böyledir.
Bu durumda, bir kimse, dört rek´atli bir nafile kılmaya başlamış olsa da, bunun iki rek´ati fecrin tulüundan sonraya kal(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)mış olsa; fecrin doğuşundan sonra kıldığı bu iki rek´at, sabah na(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)mazının sünneti yerine geçer. Muhtar olan da budur. Hızânetü´I -Fetâvâ´da da böyledir.
2 - Nafile namaz kılınmayan, dokuz vakitten birisi de : Sa(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)bah namazını kıldıktan sonra, güneşin doğacağı vakte kadar olan zamandır. Nihâye´de de, KSfâye´de de böyledir.
Bir kimse, sabah namazının sünnetini ifsâd etmiş olsa da, farzından sonra kaza etse, bu namazı caiz olmaz. Serahsî´nin Mu-hıyt´inde de böyledir.
3- İkindi namazını kıldıktan sonra, güneşin battığı zamana kadar geçecek olan vakitte de, nafile namaz kılınmaz. Nlhâye´de de Kifâye´de de böyledir,
Müstenab bir vakitte, nafile bir namaz kılmaya başlamış olan kimse, o namazı ifsad etse ve ikindi namazından sonra, güneş(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)in gurubundan önce bu namazı kaza etmiş olsa, bu caiz olmaz. Se(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)rahsî´nin Muhıyt´inde de böyledir.
4- Güneş battıktan sonra, akşam namazını kılmadan önce de, nafile namaz kılınmaz. Ayrıca :
5- Cüm´a namazı kılınacağı zaman,
6- Cum´a hutbesi okunacağı zaman,
7- Bayram namazlarının hutbeleri okunacağı zaman,
8- Küsûf namazında, hutbe okunacağı zaman,
9- îstiskâ namazında, hutbe okunacağı zaman da nafile na(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)maz kılınmaz. Nlhâye´de de, Kifâye´de de böyledir.
Bunlardan başka :
Hac hutbesi ve nikah hutbesi vaktinde de, nafile namaz kılmak mekruhtur. Emûrü I - Hâcc´ın MÜnye ŞerM´nde de böyledir.
Cum´a günü, imâmın hutbeye çıktığı vakitte, nafile kılmak mekruhtur. Münyetü´l - MusalH´de de böyledir.
Bir kimse, cum´adân önce, dört rek´at namaz kılmaya baş(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)lasa ve sonra da imâm hutbe için minbere çıksa, namazını tamam(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)lar. Sahih olan da budur. İmâm Sedrut Ecl Şeh´dül Üstâz Hüsa-meddîn de bu görüşe meyletmiştir. Zahiriyye´de de böyledir.
Namaz için kamet getirildiği zaman, sabah namazının sün(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)neti hariç, nafile bir namaz kılmak (kılmaya başlamak) mekruhtur. Bayram namazından, Önce ve, sonra, nafile namaz kılmak mekruhtur. Yalnız, bayram namazından sonra, evde camide de(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)ğil nafile namaz kılmak mekruh değildir.
Arafatta ve Müzdelife´de, cem´ edilen iki namaz arasında, nafile namaz kılmak mekruhtur. Bahru´r - Râık´ta da böyledir.
Farz namazların vakti darlaştığı vakit, o vaktin farzından başka, kılınacak bütün namazlar mekruh olur. Emîrul - Hac-c´ın Münyetü´l - MusaUî Şerhi´nde de böyledir.
Büyük veya küçük abdesti sıkışmış olan kimsenin o vak(Uygunsuz kelime. Yönetimle irtibata geçiniz)tin namazım, sıkışık halinde kılması da mekruhtur.
Nefis çektiği zaman, yemek hazır iken, namaz kılmak da mekruhtur.
Kalp insanı, namazın huşûundan geri bırakacak şekilde bir şeyle meşgul iken, o meşguliyetle, namaz kıHmak da mekruhtur.Yattı namazmu. edâsım, gece yansmdan sonraya bırak-mak da mekruhtur. [9]
|