08-10-2010, 16:23
|
#6
|
|
İLK DİZEL MOTOR PROTOTİPİ DENENDİ
10 Ağustos 1893’te ilk dizel motor prototipi Almanya'da Krupp fabrikalarında denendi. Dizel motor oksijen içeren bir gazın sıkıştırılarak yüksek basınç ve sıcaklığa ulaşması ve silindir içine püskürtülen yakıtın bu sayede alev alması ve patlaması prensibi ile çalışan bir motordur. Bu yüzden benzinli motorlardan farklı olarak ateşleme için bujiye ve yakıt oksijen karışımını oluşturmak için karbüratöre ihtiyaç yoktur. İlk olarak 1892'de Alman Mühendis Rudolf Diesel tarafından bulundu ve 23 Şubat 1893'te patenti alındı. İlk prototipinin yapılmasından sonra 1900 yılındaki dünya fuarında biodizel kullanılarak sergilendi.
YAVUZ VE MİDİLLİ ZIRHLILARI OSMANLI’YA SIĞINDI
10 Ağustos 1914’te İngiliz donanmasından kaçan iki Alman zırhlısı Osmanlı’ya sığındı. Asıl adı SMS Goeben (Yavuz) olan Alman yapımı Moltke Sınıfı ağır kruvazör ile asıl adı SMS Breslau (Midilli) olan Alman yapımı Magdeburg Sınıfı hafif kruvazörün İngiliz Akdeniz Donanması'ndan kaçarak Çanakkale Boğazı'nı geçerek İstanbul'a sığındı. 3 Ağustos günü iki İngiliz savaş kruvazörü ile karşılaşan Alman zırhlıları, İngiltere'nin daha Almanya'ya savaş açmamış olmasından (O günün akşamı Almanya'nın Belçika'yı işgal etmesinden sonra savaş ilanı yapıldı) yararlanarak hızlıca kaçmaya başladı. Alman zırhlıları arkasında İngiliz hafif ve ağır kruvazörleri olmasına rağmen zor şartlar altında da olsa 10 Ağustos öğleden sonrası Çanakkale Boğazı'na ulaşabildi. Gemilerin Çanakkale Boğazını geçip İstanbul'a demirlemeleri, Rusya'nın, Fransa'nın, özellikle de İngiltere'nin sert protestolarına neden oldu. Bu protestolara, sözkonusu iki geminin, İngiliz hükümetince parası peşin olarak ödenmiş olduğu halde gasp edilen iki gemi yerine Almanlardan satın alınmış olduğu, bu gemiler için 500.000 altın lira ödendiği ve isimlerinin Yavuz ve Midilli olarak değiştirilerek Osmanlı Donanması'na dahil edildiği bildirildi. Yavuz ve Midilli gemileriyle başlayan süreç, Osmanlı İmparatorluğunun savaşa girmesi ve savaşta çok sayıda yeni cephe açılmasıyla sonuçlandı.
CONKBAYIRI ZAFERİ KAZANILDI
10 Ağustos 1915’te Osmanlı ordusu Avustralya ve Yeni Zelanda birliklerini Conk Bayırı'nda yendi. Conkbayırı Muharebesi, 6 Ağustos 1915 tarihinde Anzak ve İngiliz birliklerinin Conk Bayırı Osmanlı mevzilerine taarruzlarıyla başlayarak 10 Ağustos 1915 tarihine kadar sürdü. 10 Ağustos sabahı başlayan Osmanlı taarruzları Müttefik kuvvetleri çıkartma yaptıkları hatlardan geri attı.
SEVR ANLAŞMASI İMZALANDI
10 Ağustos 1920‘de Sevr Anlaşması imzalandı. Sevr Antlaşması I. Dünya Savaşı sonrasında İtilâf Devletleri ile Osmanlı İmparatorluğu hükümeti arasında 10 Ağustos 1920'de Fransa'nın başkenti Paris'in 3 km. batısındaki Sevr banliyösünde bulunan Seramik Müzesi'nde imzalandı fakat uygulamaya konmadı. Antlaşma imzalandığı dönemde devam eden Kurtuluş Savaşı'nın sonucunda Türklerin galibiyetiyle, bu antlaşma yerine 24 Temmuz 1923'te Lozan Antlaşması imzalanıp, uygulamaya konduğundan Sevr Antlaşması yürürlüğe girmedi.
TÜRKSAT 1B FIRLATILDI
10 Ağustos 1994’te Türkiye'nin ilk uydusu Türksat 1B, Fransız Guyanası'ndaki Kourou Üssü'nden fırlatıldı. Böylece Türkiye, uzayda uydusu olan 18 ülke arasına girdi. Türksat 1B, Türkiye'ye ait Türksat A.Ş. tarafından işletildi. 10 Ağustos 1994 tarihinde fırlatılarak hizmete girdi. 2006 yılına kadar hizmet verdi.
|
|
|