(Ahzab 33) ayetinden, Müslüman kadının evinde oturup zaruret haricinde dışarı çıkmamaları gerektiği ve onların yabancı erkeklerle ihtilatının haram olduğu hükmünü çıkarmışlardır
Allame İbnu’l-Cevzi der ki;
“Müfessirler, bu ayetin anlamının, vakar ve sükûn ile evlerinde oturmalarının kadınlara emredildiğini, dışarı çıkmaktan yasaklandığını belirttiğini söylediler” [Zadu’l-Mesir (6/379)]
İbni Cerir et-Taberî;
“Ayetin manası; vakar ve sükûnetle evlerinde otursunlar demektir” [Camiü’l-Beyan (22/3)]
İbni Kesir der ki;
“Yani evlerinde oturmaya devam etsinler, zaruret haricinde çıkmasınlar” [Tefsiru Kur’ani’l-Azim (3/482)]
Kadı Ebubekir İbnu’l-Arabî der ki;
“Evlerinde sükûn ile otursunlar, oradan başka yere hareket edip çıkmasınlar demektir” [Ahkamu’l-Kur’an (3/1535)]
Kurtubî der ki;
“Âlimlerin ve lugatçilerin bu ayetin manası hakkında sözleri, kadınlara evde durmalarının emredildiğidir Hitap peygamber hanımlarına ise de, başka bütün kadınlar da bu hükme dâhildir” [el Cami Li Ahkami’l-Kur’an (14/179)]
Suyutî, İbnu Ebi Hatem’den naklederek der ki;
“Allah Azze ve Celle, kadınları dışarı çıkmaktan yasaklıyor ve onların evlerinde karar kılmalarını, cenaze takibi için, mescidler ve Cuma için çıkmamalarını emrediyor” [Durrü’l-Mensur (6/600)]
Şevkanî der ki;
“Ayette kastedilen, kadınların evlerinde oturmaları ve istikrar etmelerinin emredilmesidir” [Fethu’l-Kadir (4/278)]
Ebubekir el-Cessas der ki;
“Kadınlar evlerinde oturmakla emrolunmuşlar, çıkmaktan yasaklanmışlardır” [Ahkamu’l-Kur’an (3/471)]
Ebus-Senâ el-Alusi der ki;
“Bütün kıraatler gösteriyor ki, peygamber hanımları ve diğer kadınlar evlerinde oturmakla emrolunmuşlardır” [Ruhu’l-Meani (22/6)]
İbnu’l-Hac;
“Şer’î bir zorunluluk olmadıkça kadın evinden çıkamaz” der [El-Medhal (2/12)]
Ebu Cafer en-Nehhas[Meaniyu’l-Kur’an (5/346)], Ebus-Suud[İrşadu Akli’s-Selim (7/102)], el-Vahidi[El-Veciz (2/865)], Begavi[Mealimu’t-Tenzil (3/528)], Zemahşeri[El-Faik (2/169)] ve Nesefi[Tefsiru’n-Nesefî (3/305)] de bu ayeti;
“Evlerinde sebat etsinler, vakarla oturmaya devam etsinler” şeklinde tefsir etmişlerdir
Ahmed Mustafa el-Meragî der ki;
“Bütün kadınlara evlerinde oturmaya devam etmeleri ve ihtiyaç dışında çıkmamaları emrediliyor” [Tefsiru’l-Meragi (22/6)]
Hasaneyn Muhammed Mahluf der ki;
“Meşru bir mazeretleri olmadıkça dışarı çıkmasınlar ve evlerinde oturmaya devam etsinler Bütün kadınlar bu hükme dâhildir” [Safvetu’l-Beyani’l-Meayinu’l-Kur’an (s531)]
Şeyh Abdurrahman Bin es-Sa’dî der ki;
“Evlerinde karar kılsınlar Zira bu, onlar için daha güvenilir ve daha koruyucudur” [Tefsiru’l-Kerimi’r-Rahman Fi Tefsiri Kelami’l-Mennan (6/219)]
Şeyh Ebubekir el-Cezairî der ki;
“Yani evlerinde sabit kalsınlar, mecbur kalmadıkça çıkmasınlar” [Eyseru’t-Tefasir Li Kelami’l-Aliyyu’l-Kebir (3/561)]
Ebul A’la el-Mevdudi der ki;
“Kadının övülmeyen bir durum için çıkması uygun düşmez Bilakis onlar için hayırlı olan evlerinde durmaya devam etmeleridir” [El-Hicab (s235)]
İbni Ömer, Ebu Hureyre, Ebu Vakıd el-Leysi, Ümmü Seleme, Zeyneb bt Cahş, Sevde bt Zem’a ve Aişe radıyallahu anhum'dan rivayet edilen hadiste buyrulur ki;
"Bu (çıkışınız) sadece hac içindir Hacdan sonra siz kadınlara düşen evlerinizde hasırlarınızda
oturmaktır"
[İbn Hibban (3706); Ebu Ya'la zayıf isnad ile rivayet etmiştir İbni Hacer, Metalibu Aliye (1591); Busayri, İthaf (2653); Ahmed (2/446); Bezzar (1077); Beyhaki (5/228); İbn Cevzi, Ahkamu’n-Nisa (s109); Ahmed (5/218); Ebu Davud (1722); İbnül Cevzi, el Hadaik (2/336); Taberani, Evsat (6/198); Ebu Ya'la (12/312); Busayri, İthaf (2652); İbni Hacer, Metalibu Aliye (1590); Mecmau’z-Zevaid (3/490); Elbani, Sahihu’t-Tergib (1168); Ahmed (6/324); İbn Sad (8/207-208); ); Ahmed (6/68); İbni Kesir (4/1953); İbn Kayyım İ'lamu’l-Muvakkiin (4/221); Rivayet yollarının toplamı ile sahihtir Elbani Sahiha (2401)]
Mesele İslam kavramı ile alakalıdır ! İslam'a hizmet adına yapılacak her çıkış serbest ! Geniş Alan dahilinde Zarurete bina edilmediği sürece yerleri evleridir Allahualem...! Ne Eve kapatılmalı ! Nede zaruretten fazla dışarı çıkmalıdırlar Naçizane !!!
|