![]() |
#1 |
![]()
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
![]() |
#2 |
![]() Ramad, yanmýþ taþ demek, Ramazan sýcak mevsimde zuhur ettiði için bu adý almýþ. Öyle ki, bu ayýn doðuþuyla birlikte hararetten taþlar kýzgýnlaþýrmýþ. Taþlar kýzgýnlaþa dursun insanlar bu bunaltýcý sýcaklara raðmen oruç tutup günahlarýný yakmýþlar bile. Tabii ki Ramazaný sadece tabiat olayýyla deðerlendiremeyiz, bizim için manevi ecri çok daha önem arz eder. Nitekim Hz. Enes (r.a.) bir hadis-i þerifi þöyle nakleder,
Allah Resulü Ashabýna: "- Ramazana niye Ramazan denildiðini biliyor musunuz?" Ashap cevaben; "-Allah ve Resulü bilir, biz bilmeyiz" der. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.v.) þöyle buyurdu: "- Allah (c.c) kiþinin günahýný yaktýðý için Ramazan denmiþtir." Keza, Ebu Zer’den (r.a.) nakledilen bir hadis-i þerifte; "Ýbrahim’in (a.s.) suhufu Ramazanýn üçüncü gecesi, Ýncil Ýsa'ya (a.s.) Ramazanýn on üçüncü gecesinde, Kur'an-ý Azimüþþan Muhammed Mustafa'ya (s.a.v.) Ramazanýn yirmi dördüncü gecesinde nazil oldu" diye beyan buyrulmuþtur. Ebû Hureyre'den (r.a.) rivayet edilen bir hadiste ise þöyle buyrulmuþtur; "Ramazan'ýn ilk gecesi olunca melekler þeytaný ve cinleri baðlarlar, cehennem kapýsýný kaparlar, cennet kapýsýný açarlar. Bir melek hayýr yapan gelsin, kötülük yapan gitsin diye çaðýrýr. Allah'ýn (c.c.) bu ayda ateþten kurtulmuþ kullarý vardýr. Ramazan ayý çýkýncaya kadar her gece böyle derler." Ýþte yukarýda zikredilen hadis-i þeriflerden hareketle Ramazan ayý için hem günahlarý temizleyen, hem de manen arýnmaya vesile bir Þehr-i Hilâl ay diyebiliriz. Belli ki Ramazan ayýný bereketli kýlan husus on bir ayýn toplamýna bedel olmasýdýr. Nasýl bedel olmasýn ki, bir kere ferman Yücelerden böyle yazýlmýþ, bu yüzden on bir ayýn bütününe hükmetmesi gayet tabiidir. Nitekim bu hususta Resûlullah (s.a.v.), “Allah (c.c.) Ramazan ayýný muhteþem yarattý. Kim o ayda bir lira sadaka verse, Allah (c.c.) o kiþiye bütün halka sadaka vermiþçesine sevap verir. Kim Ramazan'da bir rekât namaz kýlsa, diðer aylarda yüz bin rekât namaz kýlmýþ gibi sevap verir. Kim bir çýplaða elbise giydirirse, Allah (c.c.) o kiþiye yedi yüz cennet elbisesi giydirir. O günde ki bütün halk orada çýplak olacaktýr. Kim Ramazanda bir kul azad etse, yedi yüz kul azad etmiþ gibidir. Ramazan'ýn evveli rahmet, ortasý maðfiret, sonu cehennemden azad olmaktýr" beyan buyurmuþtur. Kelimenin tam anlamýyla Þehr-i Ramazan on bir ayýn baþ tacý sultan aydýr. Yetmedi baðrýnda taþýdýðý mübarek üç aylarýn sonuncusu olmasýna raðmen tek önder aydýr. Ýþte Sultanlýk böyle bir þeydir, sonun baþlangýcý olmasý hasebiyle adýndan Þehr-i Hilâl diye söz ettirir de. Bakýn Osmanlý bu aylarýn mana ve ruhunu bildiði içindir; sancaðýný üç tuðlu hilâlle taçlandýrmýþ bile. Hatta “Recep-Þaban-Ramazan” diye andýklarý bu üç bereketli hilâle sadýk kalmanýn semeresini üç kýtada cihangir bir devlet olmakla tatmýþlardýr. Düþünün ki devlet bazýnda üç hilâlin semeresi buysa, kim bilir kul bazýnda meyvesi nedir? Bu sorunun cevabý için þöyle kaynaklarý taradýðýmýzda Þehr-i Ramazan'ýn kullar üzerinde: -Rahmet, -Maðfiret, -Azad olmak üzere üç meyvesi (ecri) olduðunu görürüz. Gerçekten de bahþedilen bu üç lütuf müminleri her bakýmdan bereketlendirmeye yetmiþ artmýþta. Ýþte bu nedenle bu üç ecre üç hilalli bereket ay dersek yeridir. Elbette ki üç aylarýn hakkýný yerine getiren her mümin ay yüzlü olur da. Nasýl ay yüzlü olmasýn ki, bakýn Resûlullah (s.a.v.) bu üç bereketli hilâl aylar için ne buyuruyor. Allah Resulü der ki;"Recep ayý Allah'ýndýr. Þaban ayý benim ayýmdýr. Ramazan ümmetimin ayýdýr." Hakeza yine bir hadisi þerifte; "Recep yel gibi, Þaban bulut gibi, Ramazan yaðmur gibidir. Recep ayýnda olan hasenat bire ondur. Þaban ayýnda bire seksendir. Ramazan'da bire bindir. Recep kiþinin bedenini temizler. Þaban gönlünü temizler. Ramazan ruhunu temizler. Þaban’ýn üstünlüðü diðer aylara üstünlüðü benim diðer peygamberlere üstünlüðüm gibidir. Ramazan ayýnýn diðer aylara üstünlüðü Allah'ýn (c.c.) halka üstünlüðü gibidir.” Böylece zikredilen hadis-i þeriflerle Þehr-i Hilâlin gerçek veçhesi ortaya çýkmýþ olur. Þurasý muhakkak insan mizacýný ortaya koyan beden, gönül ve ruh üçlüsü bir birinden ayrýlmaz üç arkadaþ gibidirler. Nitekim beden sýhhat bulmazsa gönül huzur bulmaz. Tabii gönül huzur bulmayýnca ruhta huzur bulamaz. Dahasý gönülsüz bir ruh kafese kapanmýþ bir kuþ gibidir, ister istemez kendini tutsak hissedecektir, bu kaçýnýlmaz. Anlaþýlan, huzurlu bir hayat için beden, gönül ve ruh dünyamýzý dengede tutmak gerekir. Maazallah bir insan muvazeneyi (dengeyi) yitirmeye dursun, bir anda iç ve dýþ dünyasý karanlýða bürünmesi an meselesi. Neyse ki bu noktada imdadýmýza üç hilâlin bereket remzi “Recep, Þaban ve Ramazan” aylar yetiþmekte. Hem de ne yetiþme, icabýnda bu üç aylar Hýzýr gibi yetiþir de. O halde fýrsat bu fýrsat deyip beden, gönül ve ruh dünyamýzý temizlemeye bakalým. Ruhunu temizleyen bir insan düþünün ki, hakiki kul olmanýn idrakine ermiþ olmaz mý, elbette ki olur. Zaten üç hilâl aylar yel, bulut ve yaðmur misali beden, gönül ve ruh üçlüsünden oluþan dünyamýzý temizlemek için vardýr. Hele hele Ramazan ayýnýn içinde gizli bir gece var ki, Allah-u Teâlâ o gece hakkýnda bakýn ne buyuruyor; "(O sayýlý günler) Ramazan ayýdýr ki, Kur'an onda (kadir gecesinde levh-i mahfuzdan semâ-i dünya'ya) inmiþtir” (Bakara 185). Evet, ayette geçen Kadir gecesi, bizi ötelere kanatlandýran bir müjdedir. Hakeza yine Allah-u Teâlâ bir baþka ayet-i celile de, “Gerçek biz onu (Kur'an’ý) kadir gecesinde indirdik” (Kadir/1) beyanýyla bu gecenin önemine dikkat çekmiþtir. Ýyi ki dikkatimize sunulmuþ, Kur’an-ý Mucizül Beyanla muþtulanýrýz da. Öyle bir muþtu ki, tüm meþayýhý kiram ve âlimler Kadir gecesini Ramazanýn kalbi mesabesinde gördüklerinden diðer gecelerin Þah-ý olarak ilan etmiþler bile. Ýþte bu yüzden Hâce Ali Râmitenî (k.s) “Her gördüðünü Hýzýr bil, her geceyi Kadir bil” demiþtir. Her kim ki Þehr-i Ramazaný hakkýyla yâd eder ve geçmiþ günahlarýna piþmanlýk duyup tövbe ederse annesinden yeni doðmuþ çocuk gibi hiç günah iþlememiþ saf bir hüviyet kazanýr. Nitekim Peygamberimiz (s.a.v.) bu hususta þöyle buyurmuþ: "Ramazanýn ilk gecesi olunca Allah (c.c.), kim beni severse, bende onu severim. Kim beni isterse ben de onu isterim. Kim istiðfar ederse, baðýþlarým." Yine nakledildiðine göre, Ramazan hilâli gözüktüðü zaman arþ, kürsi ve melekler kendi hal lisanýyla þöyle dile gelirler; "- Ne mutlu Muhammed ümmetine, Allah katýnda kerametleri çoktur. Güneþ, ay, yýldýzlar, gece, gündüz, denizlerdeki balýklar, karalardaki canlýlar, þeytandan baþka her þey Âdemoðullarý için istiðfar ederler." Ýþte onlarýn bu dile geliþi karþýsýnda Yüce Allah (c.c.) meleklere: "- Namazýnýzý ve tespihinizi Muhammed ümmetine baðýþlayýn" buyurur. Onlar da baðýþlarlar (Bkz. Envârül aþýkýn. S. 320). Evet! Ramazan müminlere rahmet olmakla kalmaz, bu ara da þeytan ve cinlerde etkisizleþtirilip adeta zincire baðlanýr da. Zira Fahr-i Kâinat Efendimiz (s.a.v.); "Ramazanýn ilk gecesinde þeytanlarý ve cinnileri baðlarlar. Cehennemin kapýsýný kaparlar, Cennet kapýlarýný açarlar" buyurmuþlardýr. Þehr-i Ramazanýn adýný sýcak taþlardan aldýðýný belirtmiþtik. Bu konuyla ilgili Begavi, tefsirinde þöyle der: "Þüphesiz Ramazan, bir ayýn adýdýr. O zaman oruç çok sýcak bir aya gelmiþti. Halk o ayda oruç tutuyordu. Taþlarýn hararetinden o ayýn adý "Ramazan" oldu. Kur'an'a, sureleri, ayetleri, kýssalarý emir ve nehyi, vâdi ve vahidi topladýðýndan dolayý "Kur'an" dediler. Çünkü asýl manasý toplamaktýr." Yine Ramazana þan katan bir diðer husussa hiç kuþkusuz Kuran’ýn bu ayda inmesidir. Malum, Kur'an Allah'ýn sýfatý olmasý hasebiyle insanlýk ona koþmaktadýr. Çaðlara ferman okuyan tek kaynaktýr Kur’an-ý Mu'ciz'ül Beyan. Bir baþka ifadeyle Ramazan'a yücelik veren Kelam-ý kadimdir. Bir kere Allah kelamýnýn geçtiði yerde tüm mahlûkatýn baþý eðiktir. Ýþte bu yüzden Ramazan'ý Kur’an’ýn kalbi olarak biliriz. Madem öyle, bu ayda Kur’an’ý hatmetmek gerek, çokça ibadet etmek gerek, orucu halis niyetle tutmak gerek, ana ve babanýn gönlünü hoþ etmek gerek, müminlere karþý alçak gönüllü olmak gerek, iftar sofralarýný fakirlere ve dostlara açmak gerek. Tüm bu gereklilikler içerisinde Ramazan’ý hakkýyla yâd etmek gerek ki Mevla’ya layýk kul olabilelim. Anlaþýlan, Müminlerin gözünde üç aylar bir bambaþka duygu selidir. Öyle bir duygu seli ki, üç bereketli hilâlin manevi ýþýðýyla hem gönüller þadan olur, hem cümle âlem bu büyük nimetten nasiplenir de. Zaten üç hilâle adýný veren Recep, Þaban ve Ramazan bunun için vardýr. Ýyi ki de varlar, bu sayede inananlar üç aylarýn gelmesiyle birlikte bir baþka nurlanýrlar. Ne kadar birikmiþ günah kiri varsa temizlenir de. Ýþte bu yüzden baþta Peygamberimiz olmak üzere Sahabe ve Evliya-i Ýzam bu aylarýn bereketini öve öve bitirememiþlerdir. Þehr-i Ramazan maðfiretimize kapý aralayan ümit kalemizdir. Hele þafakta Ramazan hilâli görünmeye dursun hemen rahmete kavuþuruz da. Hatta hilal göründüðünde “Allah'ým bu ne güzel Þehr-i Hilâl ay” demekten kendimizi alamayýz da. Kim bilir ‘Þehr-i Hilâl’ olmasa halimiz nice olurdu. Beþer olmamýz hasebiyle her an bir ayaðýmýz çukurda olabilirdi. Ýþte bu noktada Ramazan ayýnýn bizim için ne denli bulunmaz büyük bir nimet olduðunu fark ederiz. Malum, bir düþüp kalkmayan Rabbül Âlemindir. Kul, düþer kalkar da. Sonuçta kul’uz, düþsek te, kalksak ta amacýmýz Allah'ýn rýzasýný kazanmak ve istikamet üzerine yaþamak olmalýdýr. Ýstikameti yakalamak için de, mutlaka Recep, Þaban ve Ramazan aylarýný üç bereket hilalle taçlandýrmak gerekir. Ki; diriliþ muþtusu gerçekleþebilsin. Zaten diriliþ gereði cümle âlem Recep, Þaban ve Ramazandan mümkün mertebe nasýl istifade ederim diye kendini zorunlu hisseder de. Iþýl ýþýl yedi kat göklerden süzülen o üç bereketli hilâl’ler kalbimizi aydýnlattýkça kendimize geliriz de. Yetmedi üç aylarýn son on gününe gelindiðinde Þehr-i Hilâl Ramazan’ýn nübüvvet gülüyle buluþuruz da. Elbette ki bu gül Leyle-i Kadir gülünden baþkasý deðildir. Derken beden, gönül ve ruh üçlüsü bu üç ay boyunca huzura erer de. Yeter ki, "abd" olmasýný bilelim, Allah (c.c) rahmetiyle affedeceðine inancýmýz tamdýr. Velhasýl; bereketli üç aylar bizim üç hilâlimizdir. Vesselam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() hocam Allah razý olsun güzel bir yazý eline emeðine saðlýk...
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Elhamdulillah Ramazaný ortaladýk. Geriye sayým baþladý. Geldi geçyior Ramazan. Allah bereketi ilw yaþatmayý nasip etsin.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Allah sizlerden de razý olsun. Ramazan cümle Ýslam alemine mübarek olsun.
http://www.enpolitik.com/kose-yazisi...l-ramazan.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|