|
![]() |
#1 |
![]() Kaynak dinimizislam.com
Zilhicce ayının fazileti Kurban Bayramı’nın bulunduğu ay zilhiccedir Zilhicce ayının ilk on günündeki ibadetlerin kıymeti çoktur. hadis-i şerifler şöyledir Zilhiccenin ilk günlerinde tutulan oruç, bir yıl oruç tutmaya bedeldir. Bir gecesini ihya etmek* Kadir Gecesi’ni ihya etmek gibidir.[İbni Mace] Zilhiccenin ilk on gecesinde yapılan amel için, 700 misli sevab verilir.*[Beyhekî] Terviye günü*Arefe’den önceki gün*oruç tutup, günah söz söylemeyen Müslüman Cennete girer. [Ramuz] Zilhiccenin ilk 9 günü oruç tutan, her günü için yüz köle azat etmiş veya cihad edenlere yüz at vermiş yahut Kâbe’ye kurban için yüz*deve göndermiş gibi sevab alır.*[R. Nasıhin] Zilhiccenin ilk 9 günü oruç tutana, her günü için bir yıllık oruç sevabı verilir.*[Ebul Berekat] Zilhiccenin ilk on günü, fazilette bin güne, Arefe günü ise on bin güne eşittir.*[Beyhekî] Zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerden daha kıymetlisi yoktur.[Taberani] Allah indinde zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerden daha kıymetlisi yoktur. Bugünlerde tesbihi, tahmidi, tehlili ve tekbiri çok söyleyin*[Taberani] Tesbih:*Sübhanallah,Tahmid:*Elhamdülillah, Tehlil:*Lâ ilâhe illallah,Tekbir:*Allahü ekber, demektir. efendimiz sav* Zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerin, diğer aylardaki amellerden daha kıymetli olduğunu bildirmiştir Eshab Ya Resulallah, zilhicce ayındaki ameller, Allah yolundaki cihaddan kıymetlimidir diye sorunca efendimiz Evet, cihaddan kıymetlidir, ancak canını, malını esirgemeden savaşıp şehit olanın cihadı daha kıymetlidir buyurdu. (Buhârî) Zilhiccenin ilk 9 günü oruç tutmalı, çok sadaka vermeli, dua ve istigfar etmelidir, çünkü Resulullah,*Bu on günün hayır ve bereketinden mahrum kalana yazıklar olsun buyurdu. Zilhiccenin ilk 9 günü oruç tutanın ömrü bereketli olur, malı çoğalır, çoluk çocuğu belalardan muhafaza olur, günahları affolur, iyiliklerine kat kat sevab verilir, ölürken kolay can verir, kabri aydınlanır. Cennette yüksek derecelere kavuşur.* Her hafta saç, sakal, tırnak kesmek sünnettir. İbni Âbidin hazretlerine göre Zilhicce ayının ilk on günü, bu sünnetler geciktirilmemelidir*Kurban kesecek kimse, Zilhicce ayında, saçını ve tırnağını kesmesin hadis-i şerifi, emir değildir. Bunları, kurban kesinceye kadar geciktirmek müstehabdır Kurban kesenin, Zilhicceden, kurban kesinceye kadar, saçını, sakalını, bıyık ve tırnağını kesmemesi müstehabdır; fakat vacib değildir. Bunları kesmesi günah olmaz ve kurban sevabı azalmaz.Bu on gün hasta ziyaret eden, Allah dostlarının hatırını sormuş ziyaret etmiş gibi olur. Bu on gün* Ehl-i sünnet’e uygun bir din kitabı okumak* sevabdır. Din ilmini, Ehl-i sünnet itikadını öğrenmek, farzdır. Çocuklara öğretmek, birinci görevdir. Zilhiccenin ilk dokuz gününde oruç tutmak ve ibadet etmek sevab olduğu gibi, onuncu günü ve bayram günleri ibadet etmek sevabdır Zilhiccenin onu, bayramın birinci günüdür. hadis-i şerif meali: Rahmet kapıları dört gece açılır. O gecelerde yapılan dua, tevbe reddolmaz. Ramazan ve Kurban Bayramı'nın birinci geceleri, Berat Gecesi ve Arefe Gecesi.[İsfehani] Bayram gecelerini ihya edenin kalbi, kalblerin öldüğü gün ölmez.)*[İbni Mace] Zilhicce, hac ibadetini yaptığımız ve kurban kestiğimiz aydır ve mübarek aydır fazileti* büyüktür. hazret-i Âdem'in tevbesi Muharrem veya Zilhicce ayında kabul buyurulmuştur. Buharide Hiçbir ibadetin kıymeti, Zilhicce ayının ilk on gününde yapılan ibadetlerin kıymeti gibi olamaz Buhari Hadisi şerifte Zilhicce ayının onuna kadar olan günler Ramazan-ı şerifi gibi ayrı ayrı fazilet ve kıymetleriyle bildirilmiş ve onuncu gün için şöyle buyurulmuştur Zilhiccenin onuncu günü Kurban bayramı günüdür. Her kim, bayram namazından gelip kurbanını boğazlayıncaya kadar* yemeyip, iki rekat namaz kılsa, kurbanının kanı yere düşmeden, günahı ve ana-babasının günahları, ailesinin ve akrabalarının günahları sevaba çevrilir. kim, Zilhiccenin ilk on gününde fakirlere yardım etse, Peygamberlere hürmet etmiş olur. kim bir hasta ziyaret etse, Allahü teâlânın dostlarının* hatırını sormuş ve ziyaret etmiş* olur. Bu on günün ibadeti, diğer günlerdeki* ibadetlerden çok* üstün ve fazla sevaba vesile olur. Bu on günde din ve ilm meclisinde bulunan , Peygamberler toplantısında bulunmuş gibi olur. Hadîs-i şerifte buyuruldu ki Allahü teâlâ, ibadetler içinde, Zilhiccenin ilk on gününde yapılanları daha çok sever. bir gün oruca, bir senelik nafile oruç sevabı verilir. Geceleri kılınan namaz, Kadir gecesindeki namaz gibidir. Bu gün çok tesbih ediniz Sübhanallah, tehlil* Elhamdülillah ve tekbir söyleyiniz! İmâm-ı Rabbânî ra buyuruyor ki Ramazan-ı şerifin son on günü yapamamış olduğunuz itikafın kazası olmak için niyet ederek, Zilhiccenin ilk on günü itikaf ediniz. Böyle niyet ederek, sünnet sevabına kavuşursunuz. Allahü teâlâya, boyun bükerek, ağlayarak, sızlayarak, kusurların affı için çok yalvarınız! Zilhicce aynda oruçlara, herkes kendi durumuna göre, nafile, kaza, adak ve yemin kefareti orucu olarak, istediği niyeti yapabilir. Kaynak muhammed.gen. tr Zilhicce Ayı İle İlgili Hadis-i Şerifler Efendimiz sav. Buyurmuştur “ZİLHİCCENİN İLK ON GÜNÜ TUTULAN ORUCUN HER BİRİ BİR SENELİK NAFİLE ORUCA DENKTİR. ON GECENİN TAMAMINI İHYA ETMEK KADİR GECESİNİ İHYA ETMEYE DENKTİR.”* TEFCİRUT-TESNİM S.170 ON GÜN ORUCNUN HER GÜNÜ 100 KÖLE AZAT ETMİŞ, 100 DEVE KURBAN ETMİŞ VE 100 ATI*ALLAH*YOLUNDA HİBE ETMİŞ GİBİ SEVAP OLUR. TEVRİYE GÜNÜNÜN 8. GÜNÜN ORUCUNDA 1000 KÖLE AZAD ETMİŞ, 1000 DEVE KURBAN ETMİŞ VE 1000 ATI ALLAH YOLUNDA HİBE ETMİŞ GİBİ SEVAP ALIR. AREFE GÜNÜNÜN ORUCUNDA 2000 KÖLE AZAT ETMİŞ, 2000 DEVE KURBAN ETMİŞ VE 2000 ATI ALLAH YOLUNDA HİBE ETMİŞ GİBİDİR.”BUYURMUŞTUR. TEFCİRUT-TESNİM S.169 EBÛ HÜREYRE RA RİVAYETİNE GÖRE RESULULLAH BUYURUYOR; ALLAH’A İBADET EDİLECEK GÜNLER İÇİNDE ZİLHİCCE’NİN İLK ON GÜNÜNDEN DAHA SEVİMLİ GÜN YOKTUR O GÜN TUTULAN HER* ORUC BİR SENELİK ORUCA, HER GECE KILINAN NAMAZ KADİR GECESİNE DENKTİR” İBNİ MÂCE, SIYAM: 39 RESULULLAH SALLALLÂHU ALEYHİ VESELLEM ZİLHİCCE AYININ DOKUZ GÜNÜNÜ, ÂŞURA GÜNÜNÜ, HER AYDAN ÜÇ GÜN VE AYIN İLK PAZARTESİ VE PERŞEMBE GÜNÜNÜ ORUÇLU GEÇİRİRDİ”EBÛ DÂVUD, SAVM: 61 “ZİLHİCCENİN İLK 9 GÜNÜ ORUÇ TUTMALI, ÇOK SADAKA VERMELİ, ÇOK*DUA*VE İSTİĞFAR ETMELİDİR. ÇÜNKÜ RESULULLAH SALLALLAHU ALEYHİ VE SELLEM: BU ON GÜNÜN HAYIR VE BEREKETİNDEN MAHRUM KALANA YAZIKLAR OLSUN” BUYURDU.* ZİLHİCCE’NİN İLK DOKUZ GÜNÜ ORUÇ TUTANIN, ÖMRÜ BEREKETLİ OLUR, MALI ÇOĞALIR, ÇOCUĞU BELÂLARDAN KORUNUR, GÜNAHLARI AFFEDİLİR, İYİLİKLERİNE KAT KAT SEVAB VERİLİR, ÖLÜM ANINDA RUHUNU KOLAY TESLİM EDER, KABRİ AYDINLANIR, MİZAN’DA SEVABI AĞIR BASAR VE CENNETTE YÜKSEK DERECELERE KAVUŞUR” ŞİR’A “ALLAH İNDİNDE ZİLHİCCENİN İLK ON GÜNÜNDE YAPILAN AMELLERDEN DAHA KIYMETLİSİ YOKTUR BUGÜNLERDE TESBİHİ (SÜBHANALLAH), TAHMİDİ (ELHAMDÜLİLLAH), TEHLİLİ (LA İLAHE İLLALLAH) VE TEKBİRİ (ALLAHU EKBER) ÇOK SÖYLEYİN!” HUMEYD, MÜSNED, 1-257 RESULULLAH SAV buyurdu SALİH AMEL İŞLENEN GÜNLERİN ALLAH’A EN SEVİMLİSİ ZİLHİCCE’NİN İLK ON GÜNÜDÜR’ SAHABELER:−YA RESULALLAH ZİLHİCCE AYI ALLAH YOLUNDA YAPILAN CİHAD DAN SEVİMLİMİDİR DİYE SORDULAR.RESULULLAH ‘EVET, ALLAH YOLUNDA YAPILAN CİHAD DAN SEVİMLİDİR ANCAK CANI VE MALI İLE CİHADA ÇIKIP DA GERİ DÖNMEYEN ŞEHİD OLAN HARİÇ’ DİYE CEVAP VERDİ.”EBU DAVUD BUHARİ TİRMİZİ İBNİ MACE “RASULULLAH (SALLALLAHU ALEYHİ VE SELLEM):*‘DÜNYA GÜNLERİNİN EN FAZİLETLİSİ ZİLHİCCE’NİN İLK ON GÜNÜDÜR…’ BUYURDU.” TERĞİB VE TERHİB 3/22, İBNİ HİBBAN NEBİ RESULULLAH ZİLHİCCE’NİN DOKUZ GÜNÜ, AŞURE GÜNÜ, HER AYDAN ÜÇ GÜN VE AYIN İLK PAZARTESİ VE PERŞEMBESİ ORUÇ TUTARDI.” EBU DAVUD 2437, NESEİ 2410 Zilhicce ayı, kamerî ayların on ikincisi ve haram aylardan Zilkâde, Zilhicce, Muharrem, Receb aylarının ikincisidir.* önemli günleri vardır. Bunlar Kurban bayramı arefe günü, terviye ve teşrik günleridir. Zilhicce ayı mübarek aylardandır Zilhiccenin sekizinci gününe “terviye”, dokuzuncu gününe “arefe”, kurban bayramı olan onuncu gününe “nahr”, bundan sonraki üç güne teşrik günleri denir. Bayramın iki, üç ve dördüncü günlerine teşrik günleri denmesinin sebebi, teşrik tekbiri getirilmesidir. Teşrik tekbirleri, Kurban bayramının arefe günü sabah*namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, toplam 23 vakit, her farzın selâmından sonra kadın-erkek, seferî ayırımı olmaksızın her mükellefe vaciptir. Teşrik tekbiri şöyledir: “Allahü Ekber, Allahü Ekber. Lâ ilahe illâllahu vallâhu ekber. Allâhü Ekber ve lillâhilhamd.”* Peygamber Efendimiz şöyle buyurdu Zilhicce ayı mübarek aylardandır. İLK ON GÜNDEKİ* İBADETLER DİĞER AYLARDAKİ İBADETLERDEN, MAKBULDÜR” BUYURMUŞTUR Zilhicce ayının ilk on gününe Kur’an-ı Kerim’de yemin edilmiş; hadislerde* on günün faziletine işaret edilmiştir. Ayette*O on geceye yemin olsun” (Fecr Suresi, 89\2)*buyrulmuştur. Zilhicce’nin on günü içerisinde arefe günü olması sebebiyle, Ramazan’ın son on günü de oruç ve Kadir gecesi sebebiyle efdaldir.”mümine düşen bu on güne kavuştukça, sevap* mağfiret ve berekete ermek için ibadetlerle, istiğfarlarla.. salih amellerle ihya etmekdir. Zilhiccenin başında dokuz gün oruç tutmak müstehaptır. zilhiccenin ilk on günü hadislerde salih amellerle geçirilmesi tavsiye edilir. Peygamberimiz* buyurmuşturki ONDAKİ HER GÜNÜN ORUCU BİR YILLIK ORUCA EŞİTTİR. ONDAKİ BİR GECE KIYAMI KADİR GECESİNİN KIYAMINA EŞİTTİR. Bu gün oruca niyet ederken nafile oruca veya kaza orucuna niyet edilebilir. Önemli olan bu günlerin oruçla geçirilmesidir. Zilhicce orucuna, Zilhiccenin birinde başlanıp dokuzuna kadar tutulabilir. Bayramın birinci günü Zilhicce’nin onuncu günü oruç tutmak haramdır. bugün Müslümanların bayramıdır.Zilhicce’nin ilk on gününde arefe, terviye ve nahr günleri bulunmaktadır. Arefe gününden önceki güne Zilhicce’nin sekizinci gününe terviye günü denir. Terviye günü, hacılar Mekke’den Mina’ya çıkar. Bu güne “Terviye” denmesinin sebebi, hacıların zemzem suyundan çok içip kanmalarıdır. terviye düşünme, tefekkür manasına gelir, Terviye gününü oruçla geçirmenin; ibadet yapmanın, günahlardan sakınmanın sevabı büyüktür. Arefe, haccın en önemli farzı vakfenin yapıldığı yerin Arafatın diğer adıdır. Vakfe, kurban bayramının bir gün öncesi olan Zilhicce ayının dokuzuncu günü burada yapıldığından bu güne “yevmü arefe” arefe günü veya Türkçe’de kısaca “arefe” arife denilmiştir. Bu gün milyonlarca hacı Arafat’a çıkıp Allah’a yalvarıp yakarır bu günde hacca gidemeyen müminler, dualarının bu dualarla sayılması için Allah’a yalvarmalı ve bu günü gecesini ganimet bilip değerlendirmelidirler. Peygamber Efendimiz, bu günkü orucun, geçmiş ve gelecek birer yıllık günaha kefaret olacağını bildirmiştir.* Bu gündeki duanın faziletiyle alakalı Peygamberimiz şöyle buyurmuşlardır: ALLAH, HİÇBİR GÜNDE, AREFE GÜNÜNDEKİ KADAR KULLARINI ATEŞTEN AZAD ETMEZ. ALLAH MAHLÛKATA RAHMETİYLE YAKLAŞIR VE MELEKLERE KARŞI İFTİHAR EDER VE “BUNLAR NE İSTİYORLAR?” DER.Peygamberimiz sav ve ashâb-ı kiram efendilerimiz Zilhicce’nin ilk yarısını zikir, tesbihat, ibâdet ve tefekkür ile geçirir, yoksula yardım ederdi. onları örnek alır müslümanların o ibadetlerine dikkat etmeleri, dualarını artırmaları, hayır ve hasenât yapmaları, kendilerini muhâsebeye tabi tutmalarına tevbe etmeleri, yapacakları en güzel ameller cümlesindendir. Bu günde kazası olmayanlar, beş vakit namaza ilaveten nafile ibadetlere de vermelidirler. Kazası olanlar ise kaza namazları kılmalıdırlar. İşte hayır yarışında mübarek bir zaman dilimi daha. “HAYDİN ÖYLEYSE HEP HAYIRLARA KOŞUN, YARIŞIN!”BAKARA SURESİ, 2\148 MEALİ “İŞTE YARIŞACAKSA İNSANLAR, BU CENNET DEVLETİNE KONMAK İÇİN YARIŞSINLAR!” MUTAFFİFÎN SURESİ, 83/26 MEALİ Kaynak yeniakit.com Zilhicce ayı, Kameri aylar Hicri ayların sonuncusu yani on ikincisidir. Hac aydır Zilhicce ayının 10. günü Kurban Bayramın ilk günüdür. İslam coğrafyasında Zilhiccenin büyük önemi vardır Zilhicce, hac ibadetini yaptığımız ve kurban kestiğimiz aydır ve mübarek aydır fazileti büyüktür. Bir rivayette, hazret-i Âdem'in tevbesi Muharrem veya Zilhicce ayında kabul buyurulmuştur. hadîs-i şerifte;*Hiçbir ibadetin kıymeti, Zilhicce ayının ilk on gününde yapılan ibadetlerin kıymeti gibi olamaz buyurulmuştur hadîs-i şerifte, Zilhiccenin onuna kadar olan günler Ramazan-ı şerifin günleri fazilet ve kıymetleriyle bildirilmiş ve buyurulmuştur:*Zilhiccenin onuncu günü Kurban bayramı günüdür. Her kim bayram namazından gelip kurbanını boğazlayıncaya kadar bir şey yemeyip, kurban böbreklerini yerse ve iki rekat namaz kılsa, o kimsenin kurbanının kanı yere düşmeden, kendi günahı ana-babasının günahları, ailesinin ve akrabalarının günahları sevaba çevrilir. Her kim, Zilhicce ayının ilk on günü fakirlere yardım etse, Peygamberlere hürmet etmiş olur. kim hasta ziyaret etse, Allahü teâlânın dostlarının hatırını sormuş ve ziyaret etmiş gibi olur. Bu on gün yapılan her ibadet, diğer günlerdeki ibadetlerden üstün ve sevabtır.*Bu on günde din ilmi meclisinde bulunan kimse, Peygamberler toplantısında bulunmuş gibi olur. Hadîs-i şerifte buyuruldu ki:*Allahü teâlâ, ibadetler içinde, Zilhiccenin ilk on gününde yapılanları daha çok sever. tutulan bir gün oruca, bir senelik nafile oruç sevabı verilir. Gece kılınan namaz, Kadir gecesindeki namaz gibidir. çok tesbih yani Sübhanallah, tehlil yani Elhamdülillah ve tekbir yani Allahü ekber söyleyiniz! * İmâm-ı Rabbânî ra buyuruyor ki:Ramazan-ı şerifin son on günü yapamadığınız itikafın kazası olmak için niyet ederek, Zilhiccenin ilk on günü itikaf ediniz. Böyle niyet ederek, sünnet sevabına kavuşursunuz. Bu itikafta, Allahü teâlâya, boyun bükerek, ağlayarak, sızlayarak, kusurların affı için yalvarınız!” Kaynak 1haber.com Zilhicce Ayı Başlangıcı Zilhicce Ayı*23 Ağustos 2017*Çarşamba günü başlıyor.Allâhü Teâlâ’ya ibadet olunan- en sevimli günler Zilhicce’nin on günüdür. Her gününün orucu bir senelik oruca, her gecesinin ihyası da Kadir Gecesi’ni ihya etmeye denktir.” Kurban bayramının olduğu aya zilhicce ayı denir, hicri-kamerî ayların 12’ncisidir. Kurban Bayramından önceki ilk dokuz günü ve Kurban günü olmak üzere tam “on gün” mübarek gecedir. Onuncu gün Kurban Bayramı’nın ilk günüdür. kamerî ayların 12’ncisi olan Zilhicce , İslâm’ın beş esâsından biri olan hac farîzasının îfâ edildiği af ayıdır. Arafât’a çıkılıp Allâh için milyonlarca kurbanın kesildiği ve bir senelik hesapların görülüp amel defterlerinin kapandığı mukaddes bir aydır. Zilhiccenin birinci on gecesi “leyâlî-i aşere” yâni 10 mübârek gecedir. noksanların tamamlanıp istiğfâr, salevât-ı şerîfe, duâ ve tesbîhte hayır vardır. Hacca gidemeyen mü’minlerin bu gün oruç tutmaları fazîlettir. Kurban bayramından evvel dokuz gün oruç tutmalı, 10. günü kurban kesilinceye kadar bir şey yemeyip kurban etinden yemelidir. Bu mendubdur. Hiç olmazsa 8’inci gün ile beraber, 9’uncu arefe gününü oruçlu olmak lâzımdır.Arefe günü sabah namazından bayramın 4’üncü günü ikindi namazına kadar, farz namazların arkasından Teşrîk tekbîri Allâhü Ekber Allâhü Ekber, Lâ ilâhe ilallâhü vallâhü ekber, Allâhü Ekber ve lillâhil-hamd okumak kadın-erkek her mükellef Müslümana vâciptir. Zilhicce ayının birinden onuna yâni Kurban Bayramının ilk gününe kadar, her sabah namazlarından sonra 10 salevât-ı şerîfe “Allahümme salli ve sellim ve bârik alâ seyyidinâ Muhammedin ve alâ âli seyyidinâ Muhammed.”10 istiğfâr:*“Estağfirullâhe’l-Azîm el-Kerîm ellezî lâ ilâhe illâ Hüve’l-Hayye’l-Kayyûme ve etûbü ileyk ve nes’elühü’t-tevbete ve’l-mağfirete ve’l-hidâyete lenâ innehû hüve’t-Tevvâbü’r-Rahîm.”10 tevhid:*“Lâ ilâhe illallâhü vahdehû lâ şerîke leh, Lehü’l-mülkü ve lehü’l-hamdü yuhyî ve yümît ve hüve hayyün lâ yemûtü biyedihi’l-hayr ve hüve alâ külli şey’in kadîr” okunur.* Zilhicce ayıda sadaka verilmeli, dua ve istiğfar ile meşgul olunmalı Zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutmalı, çsadaka vermeli, dua ve istiğfar etmelidir.” Zilhiccenin ilk on gününde “سبحان الله”Sübhanallah”, “الحمد لله “ “Elhamdülillah”, “لا إله إلا الله” “La ilahe illallah” ve bolca tekbir getirilmelidir Allah indinde Zilhiccenin ilk on günündeki amellerden kıymetlisi yoktur. Bugünlerde tesbihi “سبحان الله” Sübhanallah”, tahmidi “الحمد لله “Elhamdülillah”, tehlili “لا إله إلا الله” “Lâ ilâhe illallah” ve tekbiri “اكبر الله “ “Allahu ekber” çok söyleyin! Zilhicce oruç tutma günlerindendir faziletli günler. Ramazandan sonra, Arefe günü, Aşûre günü, Zilhicce ve Muharrem aylarının ilk on günleridir. Haram aylar, oruç tutma günleri ve faziletli günlerdir. *kıymetli aylar ibadetle değerlendirilmelidir*Allah katında, Zilhiccenin on günlerinden kıymetli gün yoktur, O günlerde Allah-ü Teala’ya çok ibadet ediniz!” *ve ibadetle meşgul olmak gerekir; Kaza ve Tesbih namazı kılmak,Sadaka vermek, Kur’ân tilavetiyle meşgul olmak Cevşen-i Kebir, evrad-ı kudsiye ve tahmidiye duasını okumak. Zilhiccedeki amellere iyiliklere kat kat mükafat verilir…Zilhicce’nin ilk on gecesinde amellere, 700 misli sevap verilir*Bir kimse, bu on günlerde Yoksul birine iyilik ettiği zaman Allah’ın (cc) Peygamber’ine (asm) bir iyilik bulunmuştur. hastayı ziyaret eder ise Allah’ın (cc) veli kullarını ziyaret etmiş olur.cenazeye katılır ise Allah (cc) yolunda şehit olanların cenazesine katılmış gibi sevap alır.Bir Mümin’i giydirir ise; Allah (cc) öbür alemde kendisine cennet hullelerinden giydirir. yetime iyilik ederse Kıyamet günü Allah (cc) ona arşının altından lutfunu yağdırır.İlim meclislerinde hazır olur ise Nebi ve resullerin meclislerinde bulunmuş kadar sevap alır. On günleri değerlendirenler için denilmiştir ki: Bir kimse, bu on günleri değerlendirir ise, Cenab-ı Hak o kişiye on ikramda bulunur.Ömrü uğurlu ve bereketli olur.Malında bereket olur, Allah onun çocuğunu korur.Günahlarına kefaret olur. iyiliklere kat kat sevap alır. Ölümü kolay eder. karanlık günlere aydınlık verir.Mizanda iyiliği ağır basar Ahirette rezil ve zelil olmaktan kurtarır. Cennet derecelerini yükseltir.Dünyada günlerin en üstünü: Zilhicce ayının ilk on günüdür Cenab-ı Hak Zilhicce ayının ON GÜNÜ ne yemin etmiş, Peygamberimiz (asm) ise; “Zilhicce’nin ilk on günündeki ibadetler diğer aylarda yapılan amellerden, Allah (cc) nezdinde daha makbuldür” buyurmuştur. Kimi yerler mukaddeslik açısından başka yerlere faziletli olması gibi, bazı vakitler de diğer vakitlere göre değerli ve faziletli olabilir. Zilhicce’nin ilk on günü, diğer günlere göre üstündür, hükmün en önemli sonucu “senenin en faziletli günlerinde oruç tutmayı ibadet yapmayı adayan kimsenin nasıl hareket edeceğini belirtmesinde” ortaya çıkar. Bir kimse en faziletli günlerde kendini ibadete adarsa, arefede bu ibadeti yerine getirmesi gerekir. Zilhicce’nin on gününde en faziletli gün arefe günüdür. Zilhiccenin ilk on günü dünyadaki günlerin en üstünüdür Dünyada günlerin en üstünü Zilhicce ayının ilk on günleridir.” Bu ayın ibadetleri diğer aylardaki amellerden makbuldür Cenab-ı Hak Zilhiccenin on günü üzerine yemin etmiştir Peygamberimiz (asm) ise; “Zilhicce’nin ilk on gününde yapılan ibadetler diğer aylardaki amellerden, Allah (cc) nezdinde makbuldür.” buyurmuştur. Zilhiccede Kurban Bayramı olduğu için mübarek aydır Zilhicce Ayların on ikincisi ve savaşmanın haram kılındığı haram ayların ikincisidir. Zilhicce ayı, mübarek ayların en mühimidir hacc-ı ekber olduğu için faziletlidir faziletli günler. Ramazan ayı, Arefe ve Aşûre günü, Zilhicce ve Muharrem aylarının ilk on günleri Haram aylarının tamamı, oruç tutma günleri ve faziletli günlerdir.Bu ayların en faziletlisi Zilhicce’dir. hac mevsimine, haccın on günü eyyam’ul-ma’lumat (Bilinen günler) ve teşrik günleri olan eyyam’ul-madudat (Sayılı günler) aydadır. Haram aylardan Zilhicce ayı da, Ramazan ve Muharrem gibi fazileti bol aylardandır. Hacc-ı ekber bu aydadır. Bu ayın ilk on günü, Kurân’ın diliyle “el-eyyam’ul-ma’luma” belli başlı günlerdir bu ayda “el-eyyam’ul-ma’duda” diye tabir edilen teşrik günleri vardır. Ramazan ayının en faziletli günleri son on günü; Zilhicce’nin en faziletli günleri ilk on günüdür. Allah (cc) katında Zilhicce ayı makbul aylardandır Yemin olsun fecr’e Ve on geceye çifte ve teke Ve geçip giden geceye! Bunda bir akıl sahibi için ibretlik bir yemin ve yemine lâyık hakikat vardır, değil mi?” Zilhicce’nin ilk yarısındaki günler, yüce Allah katındaki değerli günlerdir.*Fecr Suresinde;*“On geceye yemin olsun ki…” diye yemin edilen Zilhicce ayının ilk on günü Müminler için müjdeler taşıyan mübarek bir zamandır. Zilhicce ayının ilk on gününde peygamberlere Yüce Allah’tan ikramlar gelmiştir. birçok haberler vardır. Allah (cc) Adem (as) tevbesini kabul buyurdu Allah (cc) Adem’e (as) tevbeyi nasip etti. O’na tevbe, Arefe günü nasip oldu. O gün Adem (as) günahını itiraf edip tevbe edince, Allah (cc) da tevbesini kabul buyurdu.Kabe-i Muazzama’yı İbrahim (as) Zilhiccede yapmaya başlamıştır İbrahim (as) Halil olmuştur. Malını misafirlere çıkardı. Kendini ateşe attı. Oğlunu kurban etti. Kalbini Rahman Allah’a verdi. İbrahim (as) dışında tam manası ile tevekkül, başkasına nasip olmamıştır. Cenab-ı Hak Musa Peygamber’e (as) zatı ile münacat ettti Davud’a (as) mağfiret bu günlerde geldiKur’ân-ı Kerim’in ilk inişi Kurban Bayramı sabahına rastlar Kur’ân-ı Kerim’in ilk inişi Kurban Bayramı sabahına rastlar. Rıdvan biatı on günler içinde olmuştu. Cenab-ı Hak, buyurdu Ağacın altında seninle biat ettikleri zaman Ki bu ağaç sakız ağacı idi ve bu biat Hudeybiye’de oldu… O gün Resulullah Efendimiz’le (asm) biat eden ashabın sayısı bin dört yüz kadardı hepsi erkekti…Resulullah Efendimiz’in (asm) şöyle buyurdu Zilhiccenin ilk on günü geldiği zaman; tâate ibadete daha ciddi sarılın. bugünler, Allah’ın faziletli günleridir. o gecelerden birinde namaz kılmak istenirse, şu şekilde kılsın Gecenin son üçte biri geçtikten sonra kalksın; dört rekat namaz kılsın.her rekat Fatiha suresini Üçer kere İhlas Suresi ve Felak ve Nas surelerini okumalıdır. her rekatta üç kere Ayet’el Kürsi’yi okumalıdır. Namaz bittikten sonra, ellerini açmalı ve şöyle dua etmelidir:İzzet ve Ceberut sahibi Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir.Kudret ve melekut sahibi Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir. ölümü olmayan diri Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir. Kendisinden başka ilah yoktur; öldürür ve diriltir. Kulların ve ülkelerin Rabbi Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir.temiz ve mübarek Allah’a (cc) hamdolsun.Allah (cc) büyükler büyüğüdür. Rabbimiz’in şanı yücedir; ilmi ve kudreti her yerdedir Bundan sonra, dileğini dilemelidir, bu kimseye; Allah (cc) Beytini Kabe-i ve Peygamber’in (asm) kabrini ziyaret eden, Allah (cc) yolunda cihat eden kimsenin sevabını verir. Allah-ü Teala’dan dilekte bulunur ise Allah (cc), onu kendisine ihsan eyler. Bir kimse, on gecelerin her birinde, namazı tek tek kılar ise, Allah (cc) onu en yüksek Firdevs Cennetine koyar. O kimsenin kötülüğü silinir ve kendisine şöyle denir Yeniden iyi şeyler yapmaya başla. Arefe günü geldiği zaman, bir kimse onun gündüzünü oruçlu geçirir gecesinde de namazı kılar ise, Allah’ın (cc) huzurunda ağlayarak yalvarır ise, Allah (cc) meleklerine şöyle buyurur: “Ey meleklerim şahit olun; kulumu bağışladım, hac sevabına da ortak ettim. Resulullah (asm) Efendimiz şöyle buyurdu Kıldığı namazdan ve ettiği duadan dolayı, Allah (cc) kuluna ettiği ihsanı melekler duyunca sevinir ve birbirlerine müjdeler Zilhicce’nin bir günü faziletçe bin gün gibidir Zilhiccede bir gün ibadet, diğer zamandaki bir yıllık ibadete bedeldir Allah nezdinde Zilhicce’nin ilk on gününden sevimli ve faziletli günler yoktur ki, o gün yapılan ibadet, bu on gündekinden daha üstün olsun. Zilhicce’nin bir gününde yapılan ibadet, diğer senelik ibadete bedeldir. Zilhicce’nin bir gecesinde ibadet, Kadir gecesindeki ibadete denktir Allah Resulü(asm) şöyle buyurdu Amel edilen günlerde Allah-ü Teala’ya Zilhicce’nin on gününden üstün ve sevimli geleni yoktur. O günlerde tutulan oruç, bir yıllık oruca bedeldir. O günlerde ibadete kalkmak, Kadir gecesi kıyam etmeye bedeldir.”* Zilhicce’nin ilk on gününde yapılan ibadetler, Allah (cc) yolundaki cihattan makbuldür Zilhicce’nin ilk on gününde yapılan amel, Allah (cc) yolunda gündüzü oruç tutulan ve gecesi nöbet beklenen bir cihada eşittir. Ancak bir kişiye cennet müjdelenmesi hariç.” Zilhicce’nin ilk on günü yapılan ibadetler Allah (cc) katında diğer aylardaki iyi amellerden makbuldür.” buyurdu. Ashap Ya Resulallah! Allah yolundaki cihat Zilhicce ibadetinden, makbul değildir. Ancak canını ve malını tehlikeye atarak cihada çıkıp şehit olanın cihadı zilhicceden daha sevgilidir.” buyurdu. Zilhicce’nin ilk on gecesini ihya etmek, Kadir gecesini ihya etmeye denktir Hz. Peygamber(asm) buyurdu Zilhicce’nin ilk on gününde yapılan ibadet Allah (cc) katındaki diğer ibadetten daha güzeldir. Çünkü her gününde tutulan oruç bir sene oruç tutmaya ve her gecesini ihya etmek Kadir Gecesi’ni ihya etmeye denktir.” Bu on gündeki hayır ve bereketten mahrum kalmamalıdır Bu on günün hayır ve bereketinden mahrum kalana yazıklar olsun.” buyurdu. Zilhicce’nin bir günü faziletçe bin gün gibidir Zilhicce’nin ilk on gününün her günü faziletçe bin gün gibidir. Arefe günü on bin gün gibidir.” Zilhiccenin sekizinci gecesini ihya edene cennet vacip olur Beş geceyi ihya edene cennet vacip olur. Bunlar: Terviye Zilhiccenin sekizinci ve Arefe gecesi, Kurban Bayramı , Ramazan Bayramı gecesi ve Şaban’ın on beşinci gecesidir. Zilhiccede zekat veren büyük fazilete nail olur Zekat veren başlangıcını Ramazan ve Zilhiccede yaparsa daha büyük fazilete nail olur. Çünkü bu iki ay, diğerlerinde bulunmayan faziletler ihtiva eder. Ramazan ayı, Kur’an-ı Kerim’in indirilmesiyle şereflendirilmiştir. bin aydan hayırlı görülen Kadir Gecesi bu ayın içindedir. bu ay, oruç gibi mühim bir farzın da eda edildiği aydır Kaynak webtasarımgurubu.com Zilhicce Ayı Kur'an-ı Kerim'de Fecr Suresi'nin başında, "On geceye yemin olsun ki ?" ifadeleriyle bahsedilen on gecenin ne muazzam bir hazine olduğunu ne yazık ki hakkıyla bilemiyoruz. bu on gecenin Ramazan'ın son on günü veya Muharrem'in onuncu gününe kadar olan on gün olduğu kayıtlı olsa da genel görüş ve kabul, mübarek on günün Zilhiccenin ilk on günü olduğudur. Zilhiccenin Başındaki ilk 10 günde Kılınacak Çok Faziletli Namaz: 4 Rekatlık Bir Namaz Kılınır ve*Her Rekatında 1 Fatiha Suresi 1 Felak*Suresi 1 Nas*Suresi 3 İhlas*Suresi 1 Ayetel Kürsi*Suresi Okunur ve Namazdan sonra, ellerini açmalı ve şöyle dua etmelidir: “İzzet ve Ceberut sahibi Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir.*Kudret ve melekût sahibi Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir.*Ölümü olmayan diri Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir.*Kendisinden başka ilâh yoktur; öldürür ve diriltir.*Kulların ve ülkelerin Rabbi Allah (cc), noksan sıfatlardan münezzehtir.*Çokça temiz mübarek Allah'a (cc) hamdolsun.*Allah (cc) büyükler büyüğüdür. Rabbimizin şanı yücedir; ilmi ve kudreti her yerdedir.”Bundan sonra, dileğini dilemelidir, böyle kimseye; Allah (cc) Beytini Kabe-i Muazzama’yı ve Peygamber’in (asm) kabrini ziyaret eden, Allah (cc) yolunda cihat eden kimsenin sevabını verir.Allah-ü Taâlâ'dan ne dilekte bulunur ise Allah (cc), onu ihsan eyler. Bir kimse, on gecelerin her birinde, namazı tek tek kılar ise, Allah (cc) onu en yüksek Firdevs Cennetine koyar.*O kimsenin kötülüğü silinir kendisine şöyle denir:“Yeniden iyi şeyler yapmaya başla.”Arefe günü geldiği zaman, bir kimse gündüzünü oruçlu geçirir de; gecesinde anlatılan namazı kılar ise, anlatılan duayı okuyarak Allah’ın (cc) huzurunda ağlayarak yalvarır ise, Allah (cc) meleklerine şöyle buyurur:“Ey meleklerim şahit olun; kulumu bağışladım, hac edenlerin sevabına ortak ettim.”Efendimiz buyurdu Kıldığı namazdan ve ettiği duadan dolayı, Allah (cc) kuluna ettiği ihsanı melekler duyunca sevinir ve birbirlerine müjdelerler.”(Abdül Kadir Geylani)* Lâ ilâhe illallâhü vahdehû lâ şerîke leh. Lehül-mülkü ve lehül-hamdü yuhyî ve yümît.biyedihil-hayr. Ve hüve alâ külli şey'in kadîr" bu zikri 100 kere okuyan*kimsenin ameli gibi bir hiçbirine yazılmaz. O kul kıyamette en fazla hasenenin sahibi olur manası şudur Allahtan başka ilah yoktur. o tektir ortağı yoktur mülk ona aittir hamd onadır, diriltir ve öldürür tüm hayır ve kudret elindedir o herşeye gücü yetendir. Eşhedü en lâ ilâhe illallâhu vahdehû lâ şerîke leh, ilâhen vâhiden sameden lem yettahiz sâhibeten ve lâ veleda"*zikrini 100 kere okuyana*Allah-u Teala bir milyon hasene yazar, bir o kadar günahlarını siler cennette derecesini on bin derece yükseltir. MANASI:*şahitlik ederimki Allahtan başka ilah yoktur tektir ortağı yoktur herşey ona muhtaçtır muhtaç değildir eş ve çocuk edinmemiştir. Eşhedü en Lâ ilâhe illallâhu vahdehû lâ şerike leh, lehül mülkü ve lehül hamdü yuhyî ve yümît ve hüve hayyün lâ yemût biyedihil hayr ve hüve alâ külli şey’in kadîr" zikrini 100 kere okuyana yetmişbin melek gelir ve bu zikiri yapana salat ve rahmet yağdırır MANASI şehadet ederimki Allahu Teala’dan başka İlah yoktur; Mülk ve hamd o'nadır O diriltir, o öldürür. Allah ölmeyecek tek diridir hayırlar onundur o herşeye hakkıyla gücü yetendir. Hasbiyallahu ve kefâ. Semi'allahu li-men deâ. Leyse verâ-Allahi muntehâ" zikrini 100 kere okuyanı melek alıp Rahman ın huzuruna koyar. Rahman nazar buyurur.Allah-u Te'ala 'nın kendisine*tecelli bulunduğu kişi bedbaht olmaz. MANASI:*Allah yeter Allah duayı işitir Allahtan gayrısı yoktur. Dua edenin duası kabul edilir. Rızasını kazanmak için uğruna mücadele edilen tek ALLAH’DIR. Ey Allahım hamd sana mahsustur. senin istediğin gibi hamd sana olsun Bizim imizden daha hayırlı hamdler sana olsun.Biz nimetinin kadrini bilemiyoruz.Azametini takdir edemiyoruz.Ya Rabbi namazım,kurbanım,hayatım, her şeyim sana ait.İbadetimi yardımınla yapıyorum.Yarabbi faniyim. kabir azabından sana sığınıyorum Ya Rabbi kalbimi ve aklımı rızanda topla.Ya Rabbi felaketlerden sana sığınıyorum.
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
![]() |
#2 |
![]() Kaynak yenişafak.com
İlk kurban Habil'in koçuydu Hâbil ile Kâbil, Allahü Teâlâ'ya kurban sundular. Kimin kurbanı kabul olunursa İklimya ile evlenecekti. Hayvancılıkla uğraşan Habil bir koç, ziraatle uğraşan Kabil ise çürük meyveleri dağ başına bıraktı. Hz Adem ile Hz Havva'nın 20 ikiz ve 1 tek olmak üzere toplam 41 çocukları oldu. '41 kere maşallah' sözü ihtimal ki oradan geliyor rivayete göre 40 çocukları vardı yeryüzündeki ilk âile 42 kişiden oluşuyordu. Çocuklar hep 1 erkek ve 1 kız olmak üzere ikiz doğuyordu Tek olan çocuk, ikinci peygamber Hz. Şit'tir. ikiz çocuklardan sâdece dördünü biliyoruz: Şit, Hâbil, Kâbil ve İklimya. Hâbil ve Kâbil'i duymayan yoktur. Birisi ilk şehid, diğeri ilk kâtil. İklimya ise, kendisi yüzünden kan dökülen kız. Yani yeryüzünde ilk kan bir kız yüzünden dökülmüştü. Daha da kötüsü fâciada cinâyete sebep olanın da, kâtilin de, maktulün de öz kardeş olmaları. Kardeş kardeşi öldürmüştü bir kız için ve bu tür cinâyetler sürüp gitti Rivâyetlere göre Kâbil'in, kardeşini öldürdüğü yer, Suriye'nin başkenti Şam Kasion Dağı'dır. yeryüzünde ilk kan Suriye'de dökülmüştü Hâdisenin başlangıcı ise şöyledir Hz Adem, 1 kız 1 erkek doğan ikiz çocuklarını çaprazlama evlendiriyordu. Yani bir sonraki kardeşiyle. Böylece ikiz kardeşleriyle evlenmemiş oluyordu Kâbil'in ikiz kardeşi İklimya ile Hâbil evlenecekti. Fakat Kâbil itiraz etti. İklimya ile kendisi evlenmek istiyordu. babasına isyan etti. Baba peygamber Hz Adem, kendisine baş kaldırılınca hakemliği Yüce Allah'a bırakmayı teklif etti evlatlarına.yapılacak şey Allah'a kurban sunmalarıydı. Kimin kurbanı kabul olunursa İklimya ile evlenecekti. Teklifi, her iki evlat da kabul eddi.KURBAN EN SEVDİĞİN ŞEYDEN OLMALI O zamanlar kurban, hayvanın boğazlanması değil de, çok sevdiğinden fedâkarlık yapıp onu Allah'a sunmak üzere bir dağa bırakmak şeklindeydi. Ertesi gün gelip bakarlar, kimin kurbanı yoksa o kurbanın gökyüzüne kaldırıldığına inanılırdı. Kabil ziraatçi, Habil ise hayvancılıkla uğraşırdı kendilerine uygun kurban sundular yaratıcıya. Hâbil, en güzel koçu getirdi Kâbil ise çürük meyveleri seçti. Aklınca, Allahın yiyeceğe ihtiyacı yoktu, kâinâtın sâhibi yüce yaratıcıya lâyık gördüğü kurban ortadaydı Üç-beş çürük meyve. Ertesi gün kurban sundukları tepeye geldiler, Kâbil'in kurbanı olan çürük meyveler yerli yerindeydi Hâbil'in kurbanı kınalı koçun ise kabul olundu. Kâbil, peygamber babasından sonra Allahü Teâlâ'nın da hakemliğine râzı olmadı ve kardeşini öldürmeye karar verdi. bunu kardeşine haykırdı. Hâbil'in verdiği cevap, olgunluğunu gösteriyordu Sen beni öldürürsen, ben sana karşılık vermem senin gibi olmam. Alemlerin rabbi Allah'tan korkarım. Sen benim günahımı da yüklenip cehennem ehlinden olacaksın. Zâlimlerin cezâsı işte budur. (Mâide-28) bir gün ölüm, Hâbil'i uykuda yakaladı. Bu son uykusuydu. Öfkeli bir gölge belirdi Evleneceği kızı elinden almak için canını almaya gelmiş kardeşinin gölgesi. Yeryüzünün ilk kâtili Kâbil, yerden bulduğu taşla kardeşinin başını ezerek öldürdü Allah'a kurban için üç-beş meyveye kıyamayan Kâbil, şimdi bir kız için kardeşine kıymıştı.asırlar sonra oğlu İsmail'i kurban etmek üzere Mekke'deki Sebir Dağı'na getiren Hz İbrahim, gökten inen Hâbil'in koçunu kurban etmişti oğlu İsmail'in yerine. Hz. İsmail'e inen koç, bu dağa indirilmişti. İsmail'i kurtaran koç İsmail'in kurbanı olan koçtu. kurban, insanı kurtarıyor. Habil'in koçu gökten indirildi Habil Suriye'de öldürüldü Rivayete göre Kabil'in kardeşini öldürdüğü yer Suriye'nin başkenti Şam Kasion Dağı'dır. Hayrettin Karaman : Kurbanın tarihçesi hükümleri Allah Teâlâ varlıkları kendisine kulluk etsinler diye yaratmıştır. Kulun vasfı sahibine teslimiyetidir. sahibinin rızasını tereddütsüz tercih etmesidir. Kullukta pazarlık, “şu kadar bu kadar hesabı olmaz; Rabbi kuluna neyi vermiş ise razı olur, ondan neyi isterse derhal îfâ eder…Allah'ın rızasına nail olmuş ve O'nun dostu hâlîli olma şerefini kazanmış bir kul örneği olarak Rabbimiz Hz. İbrâhîm'i takdim ediyor ve onun teslimiyetini anlatıyor: Hz ibrahim Rabbim! iyi bir evlat ver diyince kendisine akıllı ve edepli bir erkek çocuğu müjdeledik.*Çocuk, babasıyla iş tutacak yaşa gelince babası Yavrucuğum, dedi, rüyamda seni kurban ettiğimi gördüm; ne diyeceksin?”oğul Dedi ki: “Babacığım! buyurulanı yap; inşaallah beni sabredenlerden bulacaksın. Her ikisi de*ilâhî buyruğa *teslim olunca ve babası onu yüz üstü yatırdı“Ey İbrâhim” diye seslendik rüyanı gerçekleştirmiş oldun.” İşte iyileri böyle ödüllendiririz.Bu, kesinlikle imtihandı Biz,*oğluna bedel olarak ona değerli bir kurbanlık verdik.Onun hakkında, “İbrâhim'e selâm olsun!” ifadesini devam ettirdik. Evet, iyileri ödüllendiririz.*Çünkü o mümin kullarımızdandı*(Sâffât: 100-111). Hz. İbrâhim, rüyasında aldığı ilâhî buyruğu gerçekleştirmek üzereyken, bu tutumuyla Allah tarafından sınavını kazandığı için Allah Teâlâ, Cebrâil aracılığıyla iri bir koç göndererek oğlunun yerine bunu kurban etmesini istemiş, İbrâhim as de öyle yapmıştır. İbrâhim (a.s.), yakılmayı göze alacak derecede tehlikelere göğüs gererek putperestlere karşı mücadele verdiği gibi evladını kurban buyruğuna tereddütsüz boyun eğmiş; büyük özveriye karşı Yüce Allah onun ateşte yanmasını önlemiş hem de oğlunu ona bağışlamıştır. Rivayetlere göre Hz. İbrâhîm oğlunu kurban etmek üzere Minâ'ya götürürken şeytan, insan suretinde çocuğun yanına gelmiş ve ona babasının niyetini açıklayarak isyan etmesini istemiş, çocuk ise şeytana kanmamış, onu yanından uzaklaştırmak için taşlamıştır. hac ibadetindeki şeytan taşlamanın böyle bir tarihi ve manası vardır. Terviye ve Arafe günlerinin, sa'yin ve kurbanın da yine Hz. İbrâhîm ve ailesinin kulluk hayatlarından iz taşıdığı bilinmektedir. Hz. İbrâhîm Allah'ı sevdiğini söylerken çocuğuna sevgi ile bakmış, Allah kendine mahsus sevginin paylaşılmasına razı olmadığı için büyük imtihanı uygulamış, sonunda Hz. İbrâhîm Rabbine olan sevgisinin ortaksız olduğunu isbat etmiştir İslam'daki kurban ibadeti ayetlere hadis ve sünnete dayanmaktadır. Ebu Hanîfeye göre seferî olmayan ve maddi durumu müsait olan müminlerin kurban kesmeleri vacibdir.kuvvetli sünnetlerdendir.kurban kesmek yada bedelini yoksullara vermek uygundur Kurban Kurban sözlük anlamı olarak yaklaşmak, yakınlık, Allah Teâlâ Hazretlerine manevi yakınlığa sebep olan şey demektir. Terim anlamında ise, Kurban Bayramı günlerinde Allah Teâlâ’ya yaklaşmak maksadıyla kesilen ve belirli şartları taşıyan hayvan adıdır. genel anlamda Allah’a yaklaşmak için kesilen kurban, verilen sadaka ve benzeri şeylerdir Türkçe’de kurban, dinin buyruğunu veya adağı yerine getirmek için kesilen hayvandır deyim olarak feda etmektir Kurban, Allah Teâlâ’ya yaklaşmak maksadıyla yapılan ameldir. İnsan, psikolojik olarak kendine, ailesine, akrabasına, komşularına, arkadaşlarına yakın olmayı ister. insanların birbirlerine yaklaşmak için gerçekleştirdiği faaliyetler, Allah Teâlâ’ya yaklaşmak için birer basamaktır. Ancak bütün bunları yaparken en büyük ve üstün yakınlığın Allah’a olan bağlılık olduğu unutulmamalıdır. Kur’ân-ı Kerîm’de Hz. Âdem’in iki oğlunun Allah Teâlâ’ya kurban takdim ettiklerinden söz edilir Ey Muhammed Onlara, Âdem’in iki oğlunu oku. Hani ikisi de kurban sunmuşlardı da, birinden kabul edilmiş, ötekinden kabul edilmemişti. Kurbanı kabul edilmeyen, “Andolsun seni öldüreceğim” demişti. Öteki, “Allah, ancak kendisine karşı gelmekten sakınanlardan kabul eder” demişti.” (Mâide, 5/27) Âyetteki gibi Allah Teâlâ, muttakilerin Allah’ın emirlerini yapıp yasakdan kaçınanların ve O’na saygı duyanların kurbanını kabul etmektedir. O’nun rızasını elde etmek için kesilen kurbanlar Allah katında makbuldür. Kurban ya da amellerin kabul olmasının kuralı muttaki olmaktır. Kurban, sadece dış görünüşü ile değerlendirilmemelidir. Allah Teâlâ her şeyden münezzehtir. O, Kurbana muhtaç değildir. O’nun, kulunun ibadetine, yalvarış ve yakarışına, zikir ve tefekkürüne ihtiyacı yoktur. bunlara ihtiyacı olan kuldur. mümin, kurban kesmekle Allah’a olan bağlılığını ifade etmiş ve O’na olan saygısını ortaya koymuş olur. Kurban ibadetini takvâ, Allah’tan korkma ve O’na olan saygı teşkil eder. şöyle buyrulmaktadır: “Onların ne etleri ne de kanları Allah’a ulaşır. O’na sadece takvânız ulaşır. Sizi hidayete erdirdiğinden dolayı Allah’ı büyük tanıyasınız diye O, hayvanları sizin istifadenize verdi” (Hac, 22/37)KURBAN KESMEK HER ÜMMETE MEŞRU KILINMIŞTIR Biz her ümmete Allah’ın adını ansınlar diye kurban kesmeyi meşrû kıldık…” (Hac, 22/34) âyeti, insanlık tarihi boyunca ilahî dinlerin hepsinde kurban uygulaması vardır “Rabbin için namaz kıl kurban kes” (Kevser, 108/2) ilâhî fermanı ile de ümmeti-i Muhammed’e kurban meşru kılınmıştır. Kurban, peygamberlerin sünnetidir Ashâb-ı kirâm, kurban kesilmesinin hikmetini Peygamber (s.a.v)’e sorduklarında Hz. Peygamber “Bu, babanız İbrahim (a.s)’ın sünnetidir” buyurmuştur. Demek ki, kurban peygamberlerin yaptıkları bir ibadettir. KURBAN KESMEK TESLİMİYETİN BİR İFADESİDİR kurban kesme şartlarına haiz olan müminlerin bu görevi icra etmeleri, onların imanlarının alameti ve Allah’a bağlılıklarının ve teslimiyetlerinin bir tezahürüdür. mümin, Allah’ın emri karşısında “semi’nâ ve eta’nâ/işittik”, itaat ettik ve teslim olduk şeklinde tereddütsüz bağlılığını gösterir. Kurbanı böyle anlamak gerekir. Kurban ibadetinde gevşeklik Ve zafiyet göstermek müminliğe yakışmaz. Her mümin Kurban konusunda İbrahim (a.s)’ın teslimiyetini örnek almalıdır. Kur’an onun ve oğlunun bu teslimiyetini haber vermekte ve örnek alınmasını istemektedir. “Ey Rabbim! Bana salihlerden bir çocuk bağışla. Biz ona, uysal bir oğul müjdeledik. Çocuk yürüyecek yaşa gelince İbrahim Yavrum, rüyamda seni boğazladığımı gördüm. ne dersin?” dedi. O da, “Babacığım, emrolunduğunu yap. İnşallah beni sabredenlerden bulacaksın” dedi. Nihayet ikisi de teslim olup/Allah’ın emrine boyun eğip, İbrahim onu yüz üstü yere yatırınca, şöyle seslendik: “Ey İbrahim!” rüyanı yerine getirdin. Şüphesiz biz iyilik yapanları mükâfatlandırırız. “Şüphesiz bu imtihandır.” Biz, İbrahim’e büyük bir kurbanlık vererek onu İsmail’i kurtardık. (Sâffât, 37/100-107) kurban, bir boyun eğişin, Allah’ın emrine teslim oluşun bir ifadesidir. sadakatin göstergesidir. sınavdır. Allah’tan gelen büyük vaade kavuşmak ve teselli olmaktır. Kurban bu duygularla kesilir ve hedefine erişir ve İbrahîmî bir tefekkürle Allah’a adanışın zirvesine ulaşılır. Kurban, yoksulları, garipleri ve muhtaçları sevindiren, akraba ve komşular arasındaki irtibatı ve sıla-ı rahmi temin eden bir ibadettir. Bu sebeple daha fazla imkâna sahip olanlara kurbanlarını büyük hayvanlardan seçmelerini Hz. Peygamberimiz tavsiye etmiştir: “Kurbanlarınızı semiz ve büyük olanlardan kesiniz. Çünkü onlar, Kıyamet günü Sıratta sizin bineğiniz olacaktır.” Peygamber (s.a.v), hali vakti olanlara kurban kesmeyi teşvik etmiş ve şartları tuttuğu halde kesmeyenleri uyarmıştır. “Kim imkânı olduğu halde kurban kesmezse, bizim mescitlerimize yaklaşmasın” “Ey insanlar! Her sene, her ev halkına kurban kesmek vâciptir” İnsan, Kurban Bayramı günü, Allah katında kurban kesmekten daha sevimli bir amel yapamaz.” gibi hadisler, kurban kesmenin önemine işaret etmektedir. Hicretin ikinci yılından itibaren kurban kesmeye başlayan Efendimiz, hayatı boyunca kurban kesmeyi terk etmemiştir. Mü’minler, kurban keserlerken Hz. İbrahim ve Hz. İsmail’in Allah yolunda gösterdikleri fedakarlığı ve teslimiyeti hatırlar onların sadakatini, yaşayarak, Hak uğrunda itaate hazır olduklarını gösterirler. Kardeşliğin, dayanışmanın ve paylaşmanın mutluğunu ve güzelliğini yaşarlar. Allah için kesilen kurbanlar, kardeşlik bağını kuvvetlendirir ve birliği canlı tutar. Sosyal adalete katkıda bulunur. Kurbanın et ve derilerinden birçok muhtaç insan istifade eder. Kurban Bayramı, Allah’a yakınlığın zirveye ulaştığı bir zamandır. Mü’minler, yakın ve uzak Müslüman kardeşleriyle maddî ve manevî yakınlaşma yaşarlar. Kurban kesmek bir ibadet ve Allah’a yakınlaşma vesilesidir Kurbanlığa saygılı olmak, incitmemek ve eziyet etmemek ibadettir onların eti, ve derisi, sakatatları zayi edilmemeli, yenilmeyecek kısımları ulu orta bırakılmamalı toprağa gömülmelidir. Bu şekilde hareket etmek ibadetin bir cüzüdür âyetlerde Kurbanlık hayvanlara hürmet etmenin ve incitmemenin gerekliliğini görmekteyiz: İnsanlar arasında haccı ilan et ki, gerek yaya gerek uzaklardan gelen yorgun develer üzerinde sana gelsinler. Gelsinler ki, kendilerine ait menfaatlere şahit olsunlar ve Allah’ın kendilerine rızık verdiği kurbanlık hayvanlar üzerine belli günlerde onları kurban ederken Allah’ın adını ansınlar. onlardan siz de yiyin, yoksula fakire yedirin. Sonra kirlerini gidersinler, adaklarını yerine getirsinler ve Beyt-i Atik’i Kâbe’yi tavaf etsinler. Bu böyle. Kim Allah’ın hükümlerine saygı gösterirse, bu, Rabbi katında hayırdır. Haramlığı size okunanların dışında bütün hayvanlar size helâl kılındı. putlara tapma pisliğinden kaçının, yalan sözden kaçının.” (Hac, 22/27-30) “Bu böyle. Her kim Allah’ın nişanelerini kurbanlıklarını yüceltirse saygı gösterirse, şüphesiz ki bu kalplerin takvasından Allah’a karşı gelmekten sakınmasındandır.” (Hac, 22/32) |
|
![]() |
![]() |