![]() |
#24 | |
![]() Alıntı:
Hadisin senedine bakarız elbette; ama bir hadisin senedinde zayıflık var diye de o hadise illa da uydurma hadistir denilemez. Sen olmasaydın kâinatı yaratmazdım hadis-i kudsisinin senedinde zayıflık olması da, o hadis-i kudsinin uydurma hadis olduğunu kanıtlamaz. Bu konuda internetten bulduğum iki yorumu buraya alıntılayayım. Süleyman Kösmene şunları söylüyor: "Levlâke levlâke Lema halaktü’l-eflâk=Sen olmasaydın, sen olmasaydın Ben âlemi yaratmazdım” sözü İslâm ümmetinin âlimleri ekseriyetince kudsî hadis olarak biliniyor. ...Bir defa şiddetli hadis tenkitçileri bin dört yüz yıldan beri hep var olagelmiştir. Bu tenkitçilerin çoğundan bu hadis senet itibariyle olmasa da, mânâ itibariyle geçer not almıştır. Yani bu hadîse mânâ olarak ilişen bir tenkitçi olmamıştır. Hadis tenkitçileri bu hadîsin kuvvetli bir senedi olmadığı konusunda birleşmişlerse de, bu hadîsi mânâ olarak doğrulayan ve senedi de kuvvetli olan başka hadisler ve hatta âyetlerin de bulunması bu hadîsi temize çıkarmaya yetmiştir." Ömer Faruk Uysal ise bu konuda şunları söylemiş: "Buna göre; hadisin kuvvetli bir senedi olmadığı doğrudur, fakat bunun bir hadisi uydurma (mevzu) yapmadığı da ilm-i hadis çerçevesinde izahtan varestedir. Ümmetin telakkisine göre manasının doğruluğu kesin olduğu gibi, Cumhur-u muhaddisince de manasının doğruluğu tespit edilmiştir." Ömer Faruk Uysal ayrıca, "Sen olmasaydın cenneti halketmezdim." "Sen olmasaydın cehennemi yaratmazdım." ve "Ya Muhammed sen olmasaydın, ben dünyayı halketmezdim." hadislerini ve birkaç başka hadisi naklederek, bu hadislerin aynı manaya kuvvet verdiğini ve böylece söz konusu hadisin senedindeki zaafiyetin ortadan kalktığını, hiçbir senedi olmasa da aynı manaya işaret eden pek çok hadis ile yine kuvvet bulduğunu söylemiş. Yukarıdaki yorumlardan da anlaşılacağı gibi, Sen olmasaydın kâinatı yaratmazdım hadis-i kudsisinin senedinde zayıflık olması, o hadis-i kudsinin illa da uydurma bir hadis olduğunu göstermez. İmam-ı Rabbani, Mevlana Cami, Mevlana Halid-i Bağdadi, Bediüzzaman Said-i Nursi, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Ahmed-i Cezeri, Yusuf-i Nebhani gibi İslam âlimleri eserlerinde yer vermeleri ve o hadis-i kudsinin manasına kuvvet veren başka hadis-i kudsilerin de var olması sebebiyle, o sözün hadis-i kudsi olduğuna inanıyorum. Doğrusunu Allah bilir. Konu Cihannur tarafından (09-22-2011 Saat 20:44 ) değiştirilmiştir.. |
||
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|